آغاز طرح استحقاق سنجی درمان در 4 استان

    کد خبر :242737

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی خدمات در حوزه درمان مورد بازنگری قرار گرفته است، از آغاز طرح استحقاق سنجی درمان در 4 استان به صورت پایلوت خبر داد.

دکتر قاسم جان بابایی، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن بیان اقدامات در خصوص بازنگری خدمات پایه، اظهارداشت: بالغ بر 5600 خدمات داریم که در پوشش بیمه است و چندین ماه است که همکاران ما در حوزه درمان بر روی آن کار می کنند و با همکاری انجمن ها و گروه ها، خدمات سطح بندی شده است تا موارد مورد نیاز با اولویت حفاظت مالی از مردم تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات دیگر در راستای بازنگری خدمات پایه، تدوین گایدلاین و راهنمایی بالینی است، گفت: تاکنون 61 نوع گایدلاین و راهنمایی بالینی آماده شده است.

دکتر جان بابایی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که نیاز به بازنگری داشت کاهش فرانشیز است، گفت: در این زمینه، بازنگری را به صورت غیر قابل استناد ابلاغ می کنیم تا هفته آینده بازنگری شود، خدمات مربوط به بیماران خاص هم از نظر قانونی باید در این دستورالعمل باشد.

دکتر جان بابایی بر استانداردسازی خدمات شیمی درمانی تاکید کرد و گفت: دستورالعمل خدمات شیمی درمانی را در سه محور مدیریت فرآیندهای بیمار، مدیریت فرآیندهای دارو و پروسه آن و مدیریت مربوط به کارکنان ابلاغ شده است که انشالله در بخش دولتی و خصوصی اجرایی می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ساماندهی و بهره برداری از مراکز غربالگری سرطان نیز باید مورد توجه معاونین درمان قرار گیرد، تصریح کرد: اگر مراکز سرپایی طب تسکینی سرطان در استان ها راه اندازی شود، بیمار برای تسکین درد در بیمارستان بستری نمی ماند، چراکه این بستری ها هزینه ها را بالا می برد.

وی ادامه داد: آیین نامه مربوط به مراکز سرپایی طب حمایتی را با کمک معاونت پرستاری تدوین کرده ایم و امیدواریم تا پایان سال ابلاغ کنیم و بعد از آن نیز برای برخی بیماری های دیگر این آیین نامه را تدوین کنیم چراکه هزینه ها را کاهش می دهد.

دکتر جان بابایی با اینکه استاندارد و آیین نامه خدمات بیماران خاص طی این هفته ابلاغ خواهد شد، اظهارداشت: آیین نامه خدمات بیماران خاص در راستای تجمیع خدمات سرپایی، خونی، دندانپزشکی و تزریق داروها است.

وی درخصوص بازنگری سند درمان گفت: بازنگری سطح بندی درمان سند درمان به کمک پژوهشکده آینده پژوهی کرمان آماده و ابلاغ شد که می توانیم با استفاده از آن لایه بندی خدمت را طراحی کنیم، این لایه بندی خدمت مدل بین المللی هم دارد، به این صورت است که هر استان بر اساس خدماتی که ارائه می دهد، خدمات را بارگذاری کرده و لایه بندی خدمت را مشخص می کند و بر اساس آن نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز بارگذاری می شود، این خدمت در سال آینده آغاز می شود که می تواند اولا هزینه ها و بعد سیستم ارجاع را بر اساس آن مدیریت کند.

دکتر جان بابایی از پایلوت استحقاق سنجی درمان در 4 استان مازندران، البرز، کرمان و شیراز خبر داد و گفت: براساس طرح استحقاق سنجی درمان، بیمار در بدو ورود به بیمارستان براساس نوع بیمه و داشتن بیمه تکمیلی نوع خدمات و پوشش مالی اش تعیین خواهد شد.

وی گفت: بازنگری بسته ترویج زایمان طبیعی نیز به منظور دستیابی به هدف کاهش میزان سزارین انجام شد که دو اقدام مهم در این راستا عملیاتی شده است، یکی ساخت و توسعه اتاق های یکنفره زایمان طبیعی و دیگری رایگان شدن زایمان است که با ایجاد انگیزه و توانمندسازی کادر درمان و افزایش میزان انجام زایمان بدون درد میزان سزارین کاهش پیدا کرد.

دکتر جان بابایی تصریح کرد: سند جامع شبکه آزمایشگاه دانشگاه ها نیز به عنوان یکی از اقدامات موثر در کاهش هزینه های درمان، کاهش تقاضای القایی در برخی خدمات پر هزینه، سطح بندی خدمات بر اساس لایه بندی بیمارستان و متناسب با آن اختصاص تجهیزات مناسب ونیروی انسانی مناسب، تدوین شده است که ابلاغ خواهد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حوزه مدیریت خدمات ناباروری، آیین نامه مربوط به ساماندهی مراکز بر اساس استانداردهای جهانی تا پایان سال ابلاغ خواهد شد. در این حوزه برای ثبت خدمات ناباروری پورتال مربوطه راه اندازی شده است.

وی در پایان تاکید کرد: در راستای سطح بندی خدمات درمان، سعی کردیم مدیریت و فعالیت کلینیک های ویژه را مستقل تر کنیم تا با ایجاد انگیزه در کادر پزشکی ارائه خدمات سرپایی بهبود یابد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید