جدیدترین اخبار
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۲ سیاسی کد خبر :242383

مقصر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اعلام شد؛ خلبان عمل قلب باز انجام داده بود

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.
در بخشی از گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال ۸۸ تاکید کرده است؛

خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل های یک و شش از انکس یک و سند ۸۹۸۴ ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای ۶۰ سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.

به گزارش تسنیم نامبرده در سال ۸۸ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از ۹ماه منع پروازی داشته و بعد از از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ ۲۴ خرداد ۸۹ با محدودیت های زیر مجلس به پرواز شده است؛

۱- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد

۲- همراه یک خلبان بیا کمک خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند

۳-در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید

این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان به این محدودیت های توجه نکرده است، در بخش پایانی گزارش مذکور آمده؛ 《کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیت های عنوان شده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیت های خلبان می بایست در برنامه ریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد. 》

در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال ۱۹۹۳ میلادی و کارکرد آن ۲۸۸۵۷ ساعت پروازی و ۲۸۴۹۷ سیکل پروازی بوده است.

بخش هایی از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه می آید؛

در بخش آرایش فنی ۰۱۷۰-۲۰۰۹; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.

خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر ۱۵۰۰۰ پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.

پرواز برای کاهش ارتفاع به ۱۷۰۰۰ پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع ۱۴۰۰۰ پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند.

سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است.

کرو در ساعت ۹:۳۱:۱۴ هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه ۱۱۷ نات و گشتاور موتورها روی ۶۷ درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.

خلبانان تا ثانیه ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدیدگردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشته اند که بی نتیجه بوده است.

ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده ، خلبان مجاز به پرواز با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می بایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار می گرفت.

همچنین در بخش از این گزارش شایعات مربوط به آتش سوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران تکذیب شده است.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره “تعطیلات زمستانی” مدارس: فعلا هیچ تصمیمی گرفته نشده
  • فرمانده سپاه: مرزبانان میرجاوه توسط یک نیروی نفوذی ابتدا بیهوش و سپس ربوده شدند؛ این اقدام هنر نیست
  • پاسخ پمپئو به احتمال بازپرسی از اعضای خانواده پادشاهی سعودی درباره خاشقجی: ریاض به انجام تحقیق شفاف متعهد شده‌
  • کشف لاشه توله پلنگ در دهانه تونل سد مارون
  • کیفرخواست عاملان نصب بنر جنجالی صادر شد
  • دادستان کل: حضور زنان در استادیوم آسیب است
  • دلیل غیبت یکساله «کاکوبند» چیست؟
  • گاف عجیب و تاریخی روزنامه وطن امروز!
  • حیایی با «درخونگاه» راهی جشنواره فجر می‌شود
  • افزایش مصرف موادمخدر بین زنان و دختران تا سال ۱۴۰۴/ با قانونی‌شدن مصرف ماری‌جوانا
  • زمان احتمالی جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت
  • ادامه پس‌لرزه‌های زلزله خاشقجی؛ آیا تغییراتی در حاکمیت عربستان در راه است؟
  • واریز ۱۰۰میلیون دلار به حساب آمریکا به محض ورود پمپئو به عربستان
  • موضوع خاشقجی آزمونی برای سیستم قضایی ترکیه است
  • اتحادیه اروپا مناسبات اقتصادی با سعودی را تعدیل کند
  • اعزام مخفیانه کارشناسان به اوکراین برای از کار انداختن اس۳۰۰
  • شهروندان انگلیسی: به برگزیت رای نمی دادیم
  • رهبران اروپا بار دیگر درباره برگزیت گفتگو می‌کنند
  • حجتی: درمورد تعیین نرخ خرید تضمینی گندم با جهانگیری مکاتبه کردیم
  • ماجرای کتاب عجیبی که زندگی دو نوجوان را به خطر انداخت
  • افشانی: شنود کثیف‌ترین اتهامی بود که شنیده‌ام
  • واکنش بعیدی‌نژاد به تحریف سخنانش از سوی بی‌بی‌سی
  • سهام آسیایی سود وال‌استریت را دنبال کرد
  • برخورد بدون اغماض با خودروهای فاقد معاینه فنی از ابتدای آبان
  • سهم ۱۶ درصدی معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا از طریق تعاونی‌ها
  • اختلال جدی در تامین خوراک طیور
  • چین به بزرگترین مقصد سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شد
  • شرکت های ایتالیایی هم در ایران ماندنی شدند
  • ابراز امیدواری سیاوشی به امکان حضور گسترده زنان در ورزشگاه آزادی برای مسابقه پرسپولیس و السد
  • نماینده مجلس: شهردار در مقامی نیست که حق شنود داشته باشد
  • Ad