جدیدترین اخبار
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۲ سیاسی کد خبر :242383

مقصر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اعلام شد؛ خلبان عمل قلب باز انجام داده بود

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.
در بخشی از گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال ۸۸ تاکید کرده است؛

خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل های یک و شش از انکس یک و سند ۸۹۸۴ ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای ۶۰ سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.

به گزارش تسنیم نامبرده در سال ۸۸ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از ۹ماه منع پروازی داشته و بعد از از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ ۲۴ خرداد ۸۹ با محدودیت های زیر مجلس به پرواز شده است؛

۱- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد

۲- همراه یک خلبان بیا کمک خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند

۳-در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید

این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان به این محدودیت های توجه نکرده است، در بخش پایانی گزارش مذکور آمده؛ 《کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیت های عنوان شده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیت های خلبان می بایست در برنامه ریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد. 》

در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال ۱۹۹۳ میلادی و کارکرد آن ۲۸۸۵۷ ساعت پروازی و ۲۸۴۹۷ سیکل پروازی بوده است.

بخش هایی از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه می آید؛

در بخش آرایش فنی ۰۱۷۰-۲۰۰۹; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.

خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر ۱۵۰۰۰ پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.

پرواز برای کاهش ارتفاع به ۱۷۰۰۰ پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع ۱۴۰۰۰ پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند.

سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است.

کرو در ساعت ۹:۳۱:۱۴ هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه ۱۱۷ نات و گشتاور موتورها روی ۶۷ درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.

خلبانان تا ثانیه ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدیدگردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشته اند که بی نتیجه بوده است.

ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده ، خلبان مجاز به پرواز با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می بایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار می گرفت.

همچنین در بخش از این گزارش شایعات مربوط به آتش سوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران تکذیب شده است.

Ad

روی خط خبر

  • ترامپ: کیم جونگ اون را دوست دارم
  • اطلاعیه دولت درباره برخی از سپرده‌های بانکی
  • افزایش قیمت طلاوارزدر بازار
  • از آواز خوانی “سالار عقیلی” تا انتقاد “نصیریان” در ختم “انتظامی”
  • نماینده‌ای که جسارت ندارد، روی رأی خود ایستادگی کند، اشتباه به مجلس آمده است/ نمایندگان باید در قبال آرای خود مسئولیت پذیر باشند
  • اولویت دولت آتی باید توجه به روابط بین المللی و عربی لبنان باشد
  • رژیم صهیونیستی ۶۵۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری می سازد
  • ۹ دروغ و دزدی بزرگ مبنای شکل گیری اسرائیل است
  • بررسی پرونده نجومی بگیران پتروشیمی ها در کمیسیون اقتصادی
  • قدرت دفاعی ایران متناسب با تهدیدات فراروی کشور حداکثرسازی شد
  • تولید طلا در موته ۲۹ درصد افزایش یافت
  • ابلاغ بخشنامه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران در نظام اقتصادی کشور
  • سقوط یک جت سوئدی به دلیل برخورد با پرندگان
  • به نفع ایران است برنامه هسته‌ای خود را احیا نکند
  • توفان گرد و خاک در زابل/شمال ابری می‌شود
  • لایحه طرح جامع اخذ مطالبات شهرداری تهران به تصویب رسید
  • الجزیره: بحران‌های موجودیتی برای جمهوری اسلامی چیز جدیدی نیست
  • دردسرهای خروج ام‌تی‌ان از ایران
  • وزیر دفاع: آمریکا را بی‌اعتبار کرده‌ایم
  • افزایش ناگهانی قیمت آزمون ‏IELTS‏ را قطعا از طریق وزارت علوم پیگیری می‌کنیم
  • کاهش محدودیت‌های محصوران طی هفته گذشته
  • فیلم چند هزار دلاری ژاپنی چند میلیون دلار فروخت
  • کشف ۱۶۰ میلیارد آلومینیوم احتکار شده در قم
  • از زشت‌ترین موجود دنیا چه می‌دانید؟
  • ۵ نکته درباره آقازاده جنجالی این روزها: از عقده های سرکوب شده تا صداقتی که آقازاده های دیگر ندارند!
  • آیا پراید ۴۰ میلیونی می‌شود؟
  • کلاه برداری در آزمون آیلتس به بهانه افزایش قیمت دلار
  • یاد معمار ایرانی زنده می‌شود/ مرور «خاطرات کاغذی»
  • سقوط هواپیمای شناسایی ائتلاف سعودی در جیزان
  • کشورهای اروپایی سرنشینان دیکوتی را نپذیرند