مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد

بدهی بنیاد شهید به مدارس شاهد / رایزنی برای حل بارمالی ارتقای مدرک ۷۰ هزار رزمنده

    کد خبر :241950

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به وجود ۱۳۵۰ مدرسه شاهد و ۲۹۲ مدرسه ایثارگران گفت: انتظار می‌رود بنیاد شهید در وظایف خود که عمدتا مالی و پشتیبانی کننده است بویژه در طرح “پراکنده شاهد” کمک بیشتری داشته باشند چرا که این بنیاد بدهی‌های معوق خود را بویژه در طرح پراکنده از چهارسال گذشته تسویه نکرده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا رزاقی در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر که در سال تحصیلی جاری ۲۴۳هزار و ۵۲ نفر پیش ثبت نام اولیه را در سه پایه از طریق سامانه سجا انجام دادند که ۱۰۱ هزار و ۵۳ نفر واجد شرایط شده‌اند گفت: در پایه اول ۶۳ هزار و ۳۵۴ نفر ثبت نام کردند که ۲۹ هزار و ۲۶۸ نفر پذیرفته شدند. در پایه هفتم ۹۹هزار و ۲۲۹ نفر ثبت نام کردند که ۳۶هزار نفر پذیرفته شدند و در پایه دهم ۸۰ هزار و ۴۶۹ نفر ثبت نام کردند که ۳۵ هزار و ۷۸۵ نفر پذیرفته شدند.

وی با اشاره به تاریخچه مجموعه شاهد و ایثارگران در وزارت آموزش و پرورش گفت: مجموعه شاهد با رویکرد مدارس شاهد در سال ۱۳۶۵ طی فرمان حضرت امام (ره) تاسیس شد.
وی افزود: هرچند از سال ۶۰ و ۶۱ تحصیل رزمندگان از طریق پشتیبانی جبهه و جنگ انجام می‌شد اما نقطه آغازین فعالیت مجموعه شاهد با فرمان امام آغاز شد و در ابتدا ویژه فرزندان شهدا و جانبازان بود که بتدریج تغییراتی پیدا کرد.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نامه دفتر رهبری به وزیر وقت، دکتر نجفی در دهه ۷۰ برای تقویت مدارس شاهد گفت: در سال ۱۳۷۸ طی مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث مدارس شاهد مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد هزینه فوق برنامه از طریق مشارکت اولیاء و بنیاد شهید و هزینه های تحصیل جاری توسط دولت پرداخت شود.

رزاقی ادامه داد: در سال ۱۳۸۱ طبق این مصوبه و در جلسه ای اساسنامه مدارس شاهد تدوین و آیین نامه استمرار فعالیت مدارس شاهد نیز نهایی شد. در سال ۱۳۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه طرح شاهد را مجدد مورد بحث و بررسی قرار داد که تاسیس و تقویت اداره کل امور شاهد به عنوان ماموریت وزارت آموزش و پرورش از جمله خروجی های آن بود.

وی با بیان اینکه آخرین اساسنامه در ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ابلاغ شد که در آن موکداتی وجود دارد که تقویت اداره کل شاهد، بروز رسانی بانک اطلاعات جامعه هدف و استانداردسازی مدارس شاهد سراسر کشور از این جمله هستند گفت: ضرورت فعالیت اداره کل شاهد و ضرورت کیفیت بخشی به مدارس شاهد به عنوان رکن مهمی برای پاسداشت جامعه ایثارگران در این قوانین به خوبی مشخص است.

به گفته مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش رسیدگی به امر تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر، ترویج فرهنگ ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت و حمایت از همکاران ایثارگر در وزارتخانه سه ماموریت اصلی ما هستند.

رزاقی افزود: نقطه آغاز فعالیت ما ثبت نام است. ما ثبت نام دو گروه را داریم، نخست فرزندان ایثارگر و گروه دوم فرزندان غیر ایثارگر و دانش آموزان واجد شرایط معین هستند.

وی ضمن اعلام این خبر که در سال تحصیلی جاری۲۴۳هزار و ۵۲ نفر پیش ثبت نام اولیه را در سه پایه از طریق سامانه سجا انجام دادند که ۱۰۱ هزار و ۵۳ نفر واجد شرایط شده اند گفت: در پایه اول ۶۳ هزار و ۳۵۴ نفر ثبت نام کردند که ۲۹ هزار و ۲۶۸ نفر پذیرفته شدند. در پایه هفتم ۹۹هزار و ۲۲۹ نفر ثبت نام کردند که ۳۶هزار تفر پذیرفته شدند و در پایه دهم ۸۰ هزار و ۴۶۹ نفر ثبت نام کردند که ۳۵ هزار و ۷۸۵ نفر پذیرفته شدند.

رزاقی افزود: ۱۳۵۰ مدرسه شاهد داریم که۵۵۹ مدرسه ابتدایی است. از این میزان ۲۶۷ مدرسه دخترانه و مابقی پسرانه است. همچنین ۳۹۴مدرسه دوره متوسطه اول است که ۲۰۴ مدرسه پسرانه و ۱۹۰ مدرسه دخترانه است. ۳۹۷مدرسه دوره دوم متوسطه داریم که ۱۹۳ مدرسه پسرانه و ۲۰۴مدرسه دخترانه است.

مدیرکل امورشاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۳هزار و ۸۹۴ کلاس درس شاهد داریم گفت: از این میزان ۶۱۵۵ کلاس درس دوره ابتدایی، ۳۶۴۰ کلاس درس دوره متوسطه اول و ۴۰۹۹ کلاس درس دوم متوسطه است.

رزاقی افزود: جمعا ۳۷۹ هزار و ۱۰۵ دانش آموز داریم که ۱۷۵ هزار و ۴۲۱ دانش آموز دوره ابتدایی، ۱۰۳هزار و ۴۷۱ دانش آموز دوره متوسطه اول و ۱۰۰ هزار و ۲۱۳ دانش آموز دوره متوسطه دوم هستند. همچنین ۲۳ هزار و ۴۵۲ دانش آموز در طرح پراکنده تحصیل می‌کنند که ۱۱ هزار و ۶۲۷ نفر دختر و ۱۱ هزار و ۸۲۵ نفر پسر هستند؛ از این تعداد ۲۰ هزار و ۹۱۵ نفر در بخش شهری و ۲۵۳۷ نفر در بخش روستایی تحصیل می‌کنند. در طرح پراکنده دو ساعت معلم راهنما به ازای هر دانش آموز درنظر می‌گیریم و اعزام می کنیم.

به گفته وی در کنار مدارس شاهد، ۲۹۲ مدرسه ایثارگران داریم که ۴۰ هزار و ۱۶۲ دانش‌آموز دارد.

رزاقی با اشاره به ۴۹۰۰ شهدای فرهنگی، آماری از جامعه ایثارگران اعلام کرد و گفت: آمار کل جانبازان ما ۲۵ هزار و ۱۰۰ نفر، شهدای دانش آموز ۳۶ هزار نفر، همسر شهدا۱۶۰۲ نفر، فرزند شهید ۱۵ هزار نفر، پدر شهید ۲۵۲نفر، مادر شهید ۱۶۳نفر، برادر شهید ۷۶۱۴ نفر و خواهر شهید ۹۰۰۱ نفر است.

وی در ادامه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مدیران استان ها به منظور کیفیت بخشی اشاره کرد و گفت: امسال در ۱۶ استان با مدیران مدارس و مناطق و نواحی جلسات آموزشی برگزار کردیم.

رزاقی با اشاره به تغییر ساختار دوره متوسطه و ۱۲ پایه شدن آن و رسیدن دوره درسی در پایه دوازدهم به ۳۹ ساعت گفت: در قالب هفت قطب کل برای مدیران شاهد که نزدیک به ۴۰۰ نفر می‌شدند برنامه ریزی سال آینده را انجام دادیم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با رویکرد یادگیرانه گفت: مجموعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی مدارس را به این سمت و سو بردیم. طبق سنوات گذشته کنگره ها و یادواره ها را نیز برگزار و تلاش کردیم نگاه ما نو باشد.

رزاقی با اشاره به وظایف و تعاملات بنیاد شهید گفت: طبیعتا انتظار می‌رود بنیاد شهید در وظایف خود که عمدتا مالی و پشتیبانی است بویژه در طرح پراکنده کمک بیشتری داشته باشند. بنیاد شهید بدهی های معوق خود را بویژه در طرح پراکنده از چهارسال گذشته تسویه نکرده است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بالغ بر ۸۵درصد مدارس ما به ابزار اولیه هوشمندسازی مجهز اند گفت: با این حال هنوز همه بسترهای لازم در محتوا و منابع آموزشی و توانمندسازی معلمان در وزارتخانه فراهم نشده است. به دنبال آن هستیم چارچوب های استاندارد سازی را به کمک مدیران تدوین و از مهر سال آینده گام اول را اجرا کنیم.

وی درباره تعادل و تناسب مدارس شاهد گفت: در مدارس شاهد مجموعه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد اما قرار نیست شبیه به مدارس سمپاد دیده شوند و یا شبیه مدارس عادی باشند. در این مدارس باید تناسب فعالیت وجود داشته باشد و ورود آنها به جامعه ورود موفقی باشد.

رزاقی با بیان اینکه در تخصیص نیروی انسانی در وزارتخانه به مدارس اولویت اول با مدارس شاهد است عنوان کرد: بر اساس شناسایی مدیر و توصیه های معاونان آموزشی، معمولا معلمان توانمند انتخاب می‌شوند. هرچند رغبت برای حضور معلمان به علت تفاوت پرداخت با مدارس غیردولتی کمی تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی افزود: هیچ گونه معوقه‌ای بابت حقوق معلمان در مدارس شاهد نداریم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه ششم توسعه اسفند ۹۵ تصویب شد ولی بودجه در آذر ماه مصوب شد که چالش ایجاد کرده است گفت: یکی از مصوبات برنامه ششم بازگشت به کار ۱۷ هزار جانباز است که اگر بخواهد اجرا شود اختلاف حقوقشان نسبت به دوره بازنشستگی ۴۰۸ میلیارد تومان در سال می‌شود. همچنین ارتقای مدرک ۷۰ هزار رزمنده در برنامه ششم دیده شده که آن هم بار مالی دارد. در حال رایزنی و مکاتبه برای حل این مشکل هستیم. هنوز نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که این موارد در بودجه ۹۷ دیده شده است یا خیر؟.

به گفته وی از مجموع ۳۷۹ هزار و ۱۰۵ دانش آموز مدارس شاهد، ۱۹۴ هزار و ۴۶۴ نفر از خانواده ایثارگران هستند که ۹۷ هزار و ۵۰۲ نفر پسر و ۹۶ هزار و ۹۶۲ نفر دختر هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید