ثبات قیمت ارز و صف‌های طولانی

    کد خبر :241902

بازار ارز این روزها شرایط متفاوتی به خود گرفته است. درحالی که قیمت‌ها در بازار رسمی ارز یعنی صرافی‌های مجاز نوسان اندکی دارد، در بازار آزاد غیررسمی همچنان دلالان با همان سیاق قدیم ارز را با نرخ‌هایی بالاتر از بازار آزاد رسمی خرید و فروش می‌کنند. به همین دلیل ارز آزاد دارای چند نرخ شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، از سوی دیگر تعداد اندک صرافی‌هایی که هنوز به خرید و فروش ارز مبادرت می‌کنند باعث شده است تا خرید ارز توسط متقاضیان دشوار شود به طوری که مقابل این تعداد صرافی صف‌های طولانی از خریداران شکل می‌گیرد که در میان آنها دلالان هم به چشم می‌خورد. اختلاف قیمت 300 تا 400 تومانی ارز بخصوص دلار و یورو موجب شده تا درکنار متقاضیان واقعی ارز پای سفته بازان و دلالان نیز به صف صرافی‌ها باز شود.

برهمین اساس سیستم توزیع ارز سعی دارد تا متقاضیان واقعی را از غیرواقعی متمایز کند. درابتدا سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که فهرست خریداران ارز را از بانک مرکزی دریافت می‌کند تا طبق قانون مالیات مورد نظر را از خریداران دریافت کند.

علاوه براین روز پنجشنبه هفته گذشته درکنار صرافی‌هایی که به روال گذشته به همه متقاضیان ارز می‌فروشند، تعدادی از صرافی‌ها اعلامیه‌ای را درج کردند که فروش دلار را محدود به مسافران خارج از کشور می‌کرد. براساس این متن، فروش ارز تنها به افرادی تعلق می‌گرفت که ۶شرط را احراز کرده باشند: داشتن کارت‌ملی، پاسپورت، ویزا، بلیت و عوارض خروج از کشور ۵شرط ابتدایی بودند که به همراه کپی این مدارک برای دریافت ارز لازم بود. ششمین شرط ذکر شده برای دریافت دلار این بود که تنها ۳ روز قبل سفر به مسافران تعلق می‌گرفت؛ سه دسته نیز از دریافت ارز دولتی منع شده بودند: اول کسانی که زیر ۱۸ سال داشته باشند؛ دوم کسانی که از طریق زمینی سفر می‌کنند؛ سوم، کسانی که به کشورهایی می‌روند که نیاز به ویزا ندارند.

آرامش در تابلوی صرافی‌ها

با وجود چند نرخی شدن ارز در بازار آزاد در تابلوی صرافی‌ها که موظف هستند تا نرخ مداخله‌ای ارز بانک مرکزی را با 10 تومان اختلاف درج کنند، با ثبات نسبی و آرامش همراه است. روز گذشته دلار نقدی با نرخ 4492تومان در تابلوی صراف‌ها درج شد که تنها 2 تومان نسبت به روز کاری گذشته افزایش نشان می‌داد. همچنین نرخ دلار صرافی‌ها نیز 4489 تومان اعلام شد که 5 تومان رشد داشت. دراین روز یورو بدون تغییر قیمت برروی عدد 5624 تومان ایستاده بود. همچنین پوند انگلیس با 10 تومان کاهش 6900تومان اعلام شد. درهم نیز دراین روز 1357تومان قیمت‌گذاری شد که هیچ تغییری نداشت.

رشد قیمت سکه تمام و کاهش نیم و ربع سکه

روز گذشته در بازار طلا و سکه نیز برخی از اقلام سکه با رشد قیمتی و برخی دیگر با افت همراه بود. دراین روز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت یک میلیون و 588 هزار تومان فروخته شد که 4300 تومان گران شد. سکه تمام طرح قدیم نیز با 4هزار تومان رشد به یک میلیون و 555هزار تومان رسید. درحالی که سکه‌های تمام افزایش قیمت داشت نیم سکه و ربع سکه با افت قیمت همراه بود. به طوری که دراین روز نیم سکه 5 هزار تومان افت کرد و به 770 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با 3 هزار تومان عقبگرد به 488 هزار تومان رسید. اما سکه گرمی هزار تومان افزایش قیمت داشت و به 342 هزار تومان رسید. همچنین در بازار طلا هر گرم طلای 18عیار 785 تومان گران شد و برروی 150 هزار و 847 تومان ایستاد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید