حساسیت مردم به نیت استیضاح وزرا در مجلس

    کد خبر :241616

در شرایطی برخی از نمایندگان سعی می‌کنند استیضاح را جناحی یا براساس منافع شخصی و گروهی انعکاس دهند.

تکاپوی تشکل‌های مختلف چون اعضای اتاق بازرگانی و گردانندگان خانه کارگر جهت بیکارنشدن وزرای حسن روحانی در جلسه استیضاح مؤید این مطلب است که گویا خانه‌ملت این‌بار مصالح ملی، دغدغه‌ها و مشکلات جامعه را برای استیضاح از مردم مدنظر قرار داده است. هر چند که یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است که این استیضاح‌ها با هدف امتیازگیری پایان سال از وزرا و جادادن نزدیکان برخی از نمایندگان مجلس در هیئت‌مدیره شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت صورت می‌گیرد که جلسه استیضاح و نطق نمایندگان مجلس و نتیجه کار هدف غایی از این استیضاح را مشخص خواهد کرد.

به گزارش مشرق، در روزهای پایانی ۹۶ سه وزرای کار، راه‌وشهرسازی و کشاورزی برای استیضاح این هفته در مجلس حاضر می‌شوند و باید دید در جلسه استیضاح حسن روحانی رئیس‌جمهور حاضر خواهد شد، یا خیر. اما حسن روحانی وقتی سال‌جاری برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم در مجلس حاضر شد، مقوله جذب سرمایه‌گذاری خارجی را برای انتخاب وزرا امری مهم عنوان کرده بود و در عین حال در ابتدای جلسه رأی اعتماد عباس آخوندی برای وزارت راه‌وشهرسازی خود نسبت به بی‌تفاوت بودن وی در رابطه با احیای بافت‌های فرسود انتقادهایی را مطرح کرد، حال چند ماه از دولت دوازدهم می‌گذرد، باید دید حسن روحانی در جلسه استیضاح حاضر می‌شود یا معاون اول وی، هر چند شنیده شده که جهانگیری احتمال زیاد در جلسه استیضاح حاضر شود.

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره زمان برگزاری جلسه استیضاح وزرای کاروشهرسازی در مجلس اظهار کرد: جلسه استیضاح علی ربیعی در نوبت صبح و جلسه استیضاح عباس‌آخوندی در نوبت عصر روز سه‌شنبه (۲۳ اسفندماه) برگزار می‌شود. جلسه استیضاح محمود حجتی در روز چهارشنبه‌(۲۴ اسفند ماه) برگزار خواهد شد. به این ترتیب طی روزهای نزدیک به استیضاح با رؤیت رسانه‌ها می‌توان ارتباطات وزرا با بخش‌های مختلف و صف‌بندی‌ها را تا حدودی رؤیت کرد. به طور نمونه روزگذشته برخی از اعضای اتاق بازرگانی حمایت از عباس آخوندی را اعلان علنی کردند که طبیعی است، زیرا آخوندی از نظر اندیشه اقتصادی به برخی از اعضای اتاق بازرگانی و صاحبان سرمایه و رسانه‌های حامی این جریانات نزدیک است.
عاشقان آخوندی در اتاق بازرگانی

در پی جدی‌شدن استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در هفته جاری، برخی از عاشقان آخوندی در اتاق بازرگانی و تجار و بازرگانان در فضای مجازی فعال‌شده و برای تنظیم نامه حمایت از وی امضا جمع‌آوری می‌کنند.

چند روزی است که در فضای مجازی، تجار و بازرگانان پارلمان بخش خصوصی که در ظاهر ارتباط کاری با وزیر راه‌وشهرسازی ندارند، در حمایت از عباس آخوندی فعال شده‌اند و با تخریب نمایندگان موافق استیضاح، تلاش می‌کنند اقدامات عمل نکرده آخوندی را برجسته کنند. این فعالان که مدعی‌ هستند علاقه قلبی به وزیر راه ‌و شهرسازی دارند و معتقدند وی اقتصاد کلان را خوب می‌فهمد، رکود در بازار مسکن، ضعف مدیریتی در حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی و ریلی را به آخوندی بی‌ارتباط می‌دانند و معتقدند که نباید بهترین وزیر دولت روحانی استیضاح شود.(!)

شاید سقوط هواپیما ارتباطی به مدیریت وزیر راه‌وشهرسازی نداشته باشد، اما وی به جای اینکه در این سال‌ها مدام از مسائل کلان اقتصاد که هرگز راهکاری عملی در آن اندیشه بیرون نزده است، سخن بگوید، می‌توانست اقدامات عملی برای رفع مشکلات این انجام دهد، متأسفانه آخوندی در مقام یک تئوریسین در دولت یازدهم و دوازدهم نقش ایفا کرده و هیچ‌گاه به عنوان یک مسئول دلسوز در حوزه تحت مدیریتش اقدام نکرده است. امید است که این بار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به دور از فضاسازی‌های سیاسی و جناحی منصفانه در مورد استیضاح عباس آخوندی تصمیم‌گیری کنند و در دقیقه ۹۰ بنا به دلایلی امضاکنندگان استیضاح امضاهایشان را پس نگیرند.

از سوی دیگر طرح واگذاری برخی از بنگاه‌های مجموعه وزارت کار و شستا گویا موردتوجه یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی قرار گرفته است، زیرا خصوصی‌سازی بنگاه‌ها با روش‌های غلط متداول طی سال‌های اخیر سودهای خود را برای برخی از خریداران شرکت‌ها از مجموعه‌های دولتی، نیمه‌دولتی، وابسته به صندوق‌های بازنشستگی به همراه داشته است. از سوی دیگر حمایت گردانندگان خانه کارگر از علی ربیعی مشهود بود، به‌طوری که در خبری در رسانه نزدیک به این جریان آمده بود، برخی کارگران در برخی از استان‌ها می‌خواهند در حمایت از وزیر کار تجمعاتی را داشته باشند و استان‌های قیدشده در این خبر، گویا براساس حوزه انتخابیه افرادی که قصد دارند در مجلس وزیر کار را مورد نقد قرار دهند، انتخاب شده است.
راهپیمایی کارگران علیه استیضاح

«ایلنا» به نقل از یک منبع در تشکل‌های کارگری استان تهران خبر داده که روز گذشته درخواست مجوز راهپیمایی در مخالفت با استیضاح وزیرکار به طرف مجلس و تجمع در مقابل آن در روز استیضاح تسلیم وزارت کشور شده است. «ایلنا» افزود: «تشکل‌های کارگری از کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سایر استان‌هایی که برخی از نمایندگان‌شان در جریان استیضاح وزیر کار نقش‌ دارند نیز به تشکل‌های کارگری تهران خواهند پیوست.» علی ربیعی، وزیر کار دولت روحانی قرار است عصر روزسه‌شنبه در مجلس استیضاح شود.
واگذاری شرکت‌های تأمین اجتماعی

همچنین نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «ایلنا» درخصوص دستور کار این هفته مجلس و استیضاح وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌رغم اینکه جامعه کارفرمایی در موضوعاتی مثل نحوه اداره تأمین اجتماعی و اصلاح قانون کار انتقادات و گلایه‌هایی دارد، ربیعی اقدامات خوبی در حوزه بهزیستی، اجتماعی و کاهش فقر داشته است و از همه مهم‌تر اینکه نشان داد، عزم جدی برای واگذاری شرکت‌های تأمین اجتماعی، خصوصی‌سازی و فاصله گرفتن شستا از بنگاهداری را دارد. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نکته دیگر اینکه دولت شش ماه است بر سر کار آمده و از همین مجلس رأی اعتماد گرفته است، با توجه به اینکه وزارت کار یک وزارتخانه بزرگ است، اگر نمایندگان واقعاً به دنبال اصلاح امور هستند، باید فرصت بیشتری به ربیعی بدهند.
دلیل استیضاح حجتی ضعیف است

از سوی دیگر در شرایطی که یکی از زنان اصلاح‌طلب مجلس پیش از این مدعی شده بود برخی از نمایندگان برای اینکه پسر خاله خود را در شرکت‌های دولتی استخدام کنند، وزیر استیضاح می‌کنند، «نامه‌نیوز» نوشت: شهاب‌الدین بیمقدار نماینده مردم تبریز و عضو فراکسیون امید مجلس درباره استیضاح سه وزیر دولت گفت: متأسفانه برخی نمایندگان به دلیل یک‌سری مسائل کوچک قصد دارند وزرا را استیضاح کنند و این درست نیست. اگر این اتفاق در این ایام که نزدیک به سال جدید است رخ دهد، سبب می‌شود سه وزارتخانه مهم دولت با چالش روبه‌رو شود. بیمقدار گفت: در روز جلسه کمیسیون با آقای حجتی من در جلسه حضور داشتم، اما متأسفانه دلایل استیضاح ایشان هم مانند سایر وزرا بسیار سطحی است. یکی از اصلی‌ترین موضوعات، واردات برنج بود.

برخی به ایشان انتقاد داشتند که چرا واردات برنج را در مقایسه با سال ۹۲ افزایش داده‌اید؟ آقای حجتی هم در پاسخ گفتند، بخش‌های زیادی از زمین‌های کشاورزی و کاشت برنج در شمال کشور تبدیل به باغ و ویلا شده است، در نتیجه کاشت برنج هم کاهش یافته و برای جلوگیری از کمبود برنج در بازار به ناچار واردات را افزایش داده‌ایم. حجتی در ادامه افزود، وزارت کشاورزی همچنان برنج را از کشاورز خریداری می‌کند و از این بابت کمبودی وجود ندارد که نمایندگان از این توضیحات قانع نشده‌اند. متأسفانه دلایل نمایندگان برای استیضاح حجتی بسیار سطحی است.

وی گفت: نمی‌توان این موضوع را به صورت قاطع بیان کرد، اما متأسفانه و در ظاهر یک‌سری مسائل و منافع شخصی در این استیضاح‌ها وجود دارد. جریان سیاسی نیز در این موضوع مطرح نیست، زیرا از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نمایندگانی متقاضی این استیضاح هستند. برخی به دلیل منافع شخصی به استیضاح علاقه پیدا کرده‌اند و برخی دیگر نیز به دلیل آنکه توجه رئیس‌جمهوری را به خود جلب کنند، این موضوع را مطرح کرده‌اند که این روش درست نیست.
استیضاح براساس مطالبات حقه مردم

از سوی دیگر در شرایطی برخی از نمایندگان سعی می‌کنند استیضاح را جناحی یا براساس منافع شخصی و گروهی انعکاس دهند، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت موجب شده است که مصوبات خوب اخذ شده به‌صورت کامل به مرحله عمل درنیاید و موجب زحمت برای همگان شود. سیدمهدی مقدسی در گفت‌وگو با «خانه‌ملت»، در این خصوص اظهار داشت: مردم شریف کشور به‌ویژه ۲۴ میلیون مردمی که در انتخابات سال ۹۶ به آقای روحانی رأی داده‌اند، توقع داریم و داشتیم که به وعده‌های دوران تبلیغات جامه عمل بپوشاند، یکی از این وعده‌ها استفاده از نیروهای خلاق، توانمند، شایسته و جوان بود. اعم از آقایان و خانم‌ها که بتوانند با اصلاح ساختار دولت پویایی و تحرکی به فعالیت‌های مختلف دولت ببخشند. در پایان نمایندگان مجلس باید بدانند که مردم در شرایطی سختی به سر می‌برند و حتماً نطق و رأی آنها در رابطه با دغدغه‌های استیضاح را دنبال خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید