وزیر راه: دست کردن در جیب بخش خصوصی افتخار ندارد/ عوارض آزادراهی یکپارچه می‌شود

    کد خبر :241513

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که آبادانی ایران با پیگیری یک بخش و نهاد ممکن نیست، تاکید کرد: ما باید کاری کنیم که سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی برای وارد کردن سرمایه‌هایشان به پروژه‌های زیرساختی به دولت اعتماد کنند.
عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های آزادراهی کشور اظهار کرد: ما در طول این سال‌ها ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه را در مراحل مختلف کار وارد فاز اجرایی کرده‌ایم که این ۱.۵ برابر کل رقم آزادراه‌هایی است که تاکنون در ایران ساخته شده بودند. این قراردادها با مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی اجرایی شده که نشان‌دهنده اعتماد این بخش به دولت است.

به گزارش ایسنا به گفته وی، اگر سرمایه‌ گذاری‌ وارد این حوزه می‌شود دولت باید برای ساخت اعتماد و تضمین برگشت سرمایه وی اقداماتی جدی انجام دهد. این‌که ما سیاست‌هایی تنظیم کنیم که در دل آن دولت به چند پروژه برسد اما این به قیمت دست کردن در جیب بخش خصوصی باشد نه تنها افتخار ندارد که در بلندمدت مانع از حضور و مشارکت آنها در بخش‌های مختلف خواهد شد.

آخوندی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی تا افق ۱۴۰۴ باید آزادراه‌های کشور را به ۱۰ هزار کیلومتر برساند، بیان کرد: این به معنای آن است که ما باید تا پایان برنامه هفتم توسعه حدود ۸۰۰۰ کیلومتر آزادراه جدید بسازیم. ۴۰۰۰ کیلومتر برنامه ششم تا حد زیادی تعیین تکلیف شده و امیدواریم تعهدات ما تا پایان این دوره قابل بهره‌برداری شوند. این در حالی است که ما تنها ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای کل وزارت راه و شهرسازی دریافت می‌کنیم و این در حالی است که تنها در بخش آزادراهی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان قرارداد به امضاء رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی گره‌گشایی‌های قانونی صورت گرفته در این حوزه، گفت: یکی از آنها عدم امکان مشارکت بانک‌ها در پروژه‌ها با سهم بیشتر از ۱۵ درصد که خوشبختانه شورای پول و اعتبار با این موضوع موافق کرد و ما به دنبال آن هستیم که بخش خصوصی بخشی از سرمایه خود را از طریق منابع بانک‌ها به دست بیاورد. از سوی دیگر مجلس به بحث استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در پروژه‌های زیرساختی نیز ورود کرده که امیدواریم این مساله نیز از سال آینده اجرایی شود.

وی با بیان این‌که برای سرمایه‌ گذاران استفاده از منابع اقتصادی پایدار بیشترین اهمیت را دارد، اظهار کرد: در حوزه آزادراهی بهترین درآمدها عوارض آزادراهی است. خوشبختانه هفته قبل در دولت یک مصوبه جدید نهایی شد که در قالب آن سیستم اخذ عوارض را یکپارچه می‌کند و شرکت‌ها می‌توانند بدون نیاز به عوارض سنتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن منابع اعتباری مدنظر خود را تامین کنند. این موضوع هم به شرکت‌های آزادراهی کمک می‌کند هم این امکان را به وجود می‌آورد که مردم بدون معطلی سفرهای آزادراهی خود را انجام می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید