پاسخ رئیس صندوق نوآوری به انتقادات/ بر اساس اساسنامه عمل کردیم

    کد خبر :241213

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به انتقادات از این نهاد مالی گفت: ما به صورت سرمایه ای و بر اساس اساسنامه خودمان عمل می کنیم و اقدام ما هیچ گونه موازی کاری نیست.

دکتر بهزاد سلطانی امروز در نشست خبری در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر انتقاداتی که به عملکرد این صندوق وارد شده است، اظهار داشت: ما باید یا مثل ادارات به صورت هزینه ای و یا مثل بانک ها به صورت سرمایه ای عمل کنیم.

وی افزود: اگر قرار است هزینه ای باشیم دولت باید هر ساله بودجه ای در اختیار ما قرار دهد و در سال دیگر دوباره بودجه ای به صندوق اختصاص دهند تا این میزان بودجه در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد؛ اما دولت چنین بودجه ای ندارد.

سلطانی اظهار داشت: اما بر اساس اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی ما به عنوان نهاد سرمایه ای عمل می کنیم به این صورت است که دولت بودجه ای در اختیار صندوق قرار می دهد و صندوق باید با سود سپرده خود که از سوی دولت به عنوان بودجه واریز می شود شرکت های دانش بنیان را حمایت کند این موضوع در اساسنامه تصویب شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اگر در اساسنامه تغییری صورت گیرد و سپرده گذاری نداشته باشیم ما همین کار را انجام می دهیم، گفت: برخی می گویند که از اصل سرمایه وام دهیم اگر این امر محقق شود، بودجه صندوق به اتمام می رسد و نمی توانیم به خوبی از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم و به آنها تسهیلاتی ارائه دهیم. ما مشکلی نداریم که از اصل سرمایه تسهیلات ارائه دهیم.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: موضوع سپرده گذاری در هیات امنا صندوق نوآوری و شکوفایی به تصویب رسیده است؛ باید صندوق مانند شرکت ها اقتصادی عمل کند زیرا نمی تواند همانند وزارت علوم و معاونت علمی به صورت هزینه ای از شرکت ها حمایت داشته باشد. اگر اقتصادی فکر نکنیم بودجه صندوق تمام می شود.

به گفته وی، هیچ شرکتی نیست که بگوید صندوق تسهیلاتی ارائه نکرده مگر اینکه از صندوق حمایت نشده باشد؛ آن شرکت هایی که اعتراض دارند یا نتوانسته اند تسهیلات صندوق را دریافت کنند و یا رقم بالایی تقاضا داشته اند.

سلطانی ادامه داد: اما بر اساس اساسنامه باید شرکت ها را قبل از ارائه تسهیلات از نظر مالی، بازاری و بانکی مورد ارزیابی قرار دهیم؛ برخی از این شرکت ها که تسهیلات از سوی صندوق دریافت نکرده اند، احتمالا بدهی بانکی بالایی داشته اند.

وی با اشاره به فعالیت دستگاه ها در سه زمینه گفت: دستگاه ها یا باید به صورت رگولاتوری، سیاستگذاری یا به صورت مجری عمل کنند اما صندوق نوآوری و شکوفایی مانند بانک ها مجری است و به صورت رگولاتوری نقش هماهنگ کننده بین صندوق های پژوهش و فناوری را دارد. از این رو نمی توان گفت که صندوق به صورت موازی کاری عمل می کند.

سلطانی خاطرنشان کرد: حدود ۳۵ درصد از شرکت های دانش بنیان در پارک ها زیر نظر وزارت علوم، ۳۳ درصد شرکت ها در مراکز رشد پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، ۲۰ درصد شرکت ها در مناطق آزاد زیر نظر وزارت صنایع، ۵ درصد شرکت ها مرتبط با ستادهای معاونت علمی هستند.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: به در نظر گرفتن این شرایط، صندوق نوآوری و شکوفایی هیات امنایی طراحی شده که هر چهار وزیر برای تصویب سیاست ها در خصوص شرکت های دانش بنیان حضور دارند و صندوق می تواند به این شرکت ها تسهیلات ارائه کند.

وی با بیان اینکه کار وزارت علوم و معاونت علمی در رده سیاست گذاری است، گفت: کار صندوق نوآوری و شکوفایی اجراست. این موضوع در کل دنیا همین گونه پیش می رود و نمی توان گفت که موازی کاری است.

سلطانی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه میزان تسهیلات اعطایی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به نظرم کار درستی نیست که بیاییم عملکرد دو نهاد را با یکدیگر مقایسه کنیم. معاونت علمی به صورت هزینه ای عمل می کند و می تواند میزان بودجه ای که به آن اختصاص می یابد را هر گونه که می خواهد به شرکت ها تخصیص دهد اما صندوق نوآوری و شکوفایی بودجه خود را صرف شرکت های دانش بنیان می کند.

وی تاکید کرد: در سال ۹۶ بانک ها سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت ها اختصاص دادند که شاید در طی سه سال برابر با ۱۰ هزار میلیارد تومان شود. بانک های سراسر کشور ۵۶۰ برابر صندوق نوآوری و شکوفایی سرمایه دارند اما ماموریت آنها حمایت از شرکت های دانش بنیان نیست که صندوق با این بانک ها تفاهم نامه هایی دارد که بتوانند از شرکت ها حمایت کنند. این میزانی که بانک ها از شرکت ها حمایت کرده اند یک دهم سرمایه شان بوده است اما باید ۵۶ برابر صندوق به شرکت های دانش بنیان وام دهند.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: دو صدم درصد سرمایه بانک ها به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته که این موضوع باید به ۱۰ درصد برسد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد شرکت های دانش بنیان نوپا هستند، گفت: ما نمی توانیم از شرکت های نوپا حمایت کنیم و خدماتی به آنها ارائه دهیم اگر شرکت های کوچک و نوپا به سمت سرمایه گذاری روند می توانیم از آنها حمایت هایی داشته باشیم.

به گزارش مهر، سلطانی در خصوص بودجه ای که صندوق نوآوری و شکوفایی به برخی شرکت های دولتی ارائه کرده است، گفت: برخی از این شرکت ها به دلیل اینکه سازمان دولتی مربوطه به آنها نتوانسته بدهی خود را بدهد نتوانسته اند وامی که از صندوق دریافت کرده اند را بازپس دهند. ما به این شرکت ها سه ماه فرصت می دهیم تا بتوانند بدهی خود را پس دهند اگر پس ندهند بازرسی ایراد می گیرد.

وی با بیان اینکه بدهی دولت به شرکت های خصوصی بالاست ولی این موضوع رو به کاهش است، گفت: ۹۲ هزار میلیارد تومان برابر با میزانی است که از این بدهی ها اعلام شده که بخشی از آنها دانش بنیان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید