خط تولید ماده اولیه واکسن های دام و طیور به بهره برداری می رسد

  • آرشیو
  • شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ۹:۰۶
    کد خبر :240975

محققان کشور موفق به ایجاد دانش فنی و احداث خط تولید «ادجوانت های روغنی» برای تحریک سیستم ایمنی علیه آنتی ژن های به کار رفته در واکسن های دام و طیور شدند.

باصدور پروانه تولید از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور و اخذ استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت از موسسه IMQ ایتالیا، ایران در جایگاه دومین تولید کننده صنعتی «ادجوانت» های روغنی «مونتاناید» قرار گرفت.

ماده اولیه حیاتی صنعت واکسن که تا دیروز یکی از گلوگاه های بین المللی کشور در زمان تحریم به شمار می رفت با تلاش ۳ ساله فناوران کشور در احداث خط تولید و اخذ استاندارد های ملی و بین المللی علاوه بر تامین کامل نیاز داخل می رود تا تبدیل به رقیبی توانمند جهت فتح بازار های منطقه ای و فرا منطقه ای نیز شود.

دکتر عباس جمالی مدیر عامل شرکت دانش بنیان مرتبط با واکسن مستقر در مجتمع تولیدات کرج (انستیتو پاستور) در گفتگو با مهر گفت: ادجوانت های روغنی ماده اولیه و اصلی فرمولاسیون واکسن های کشته دام و طیور را تشکیل می دهند به نحوی که تا ۷۰ درصد حجم هر دوز از واکسن را شامل می شوند.

وی اظهار کرد: بدون استفاده از این «ادجوانت ها» قابلیت تحریک سیستم ایمنی توسط آنتی ژن موجود در واکسن های کشته به شدت پایین و واکسن های تولید شده کارایی مناسب را نخواهند داشت.

به گفته جمالی، از این رو، با ایجاد خط تولید ادجوانت های روغنی بخش مهمی از زنجیره دانش فنی مرتبط با تولید واکسن در کشور تکمیل شد.

وی با بیان اینکه تهیه «مونتاناید» در سالیان گذشته همواره یکی از چالش های پیش روی صنعت واکسن سازی کشور به شمار می رفته است، افزود: به نحوی که بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی در شرایط تشدید تحریم ها عملا در چند مقطع زمانی امکان واردات آن کاملا قطع شده بود.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: خط تولیدی ایجاد شده توسط شرکت دانش بنیان به ظرفیت ۳۰۰ تن در سال نه تنها از خروج سالیانه ۲ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری میکند و منجر به اشتغال ده ها دانش آموخته دانشگاهی می شود بلکه حدود ۳۰ درصد واکسن های طیور تولید داخل را نیز تامین می کند.

وی گفت: در صورت افزایش تولید داخلی واکسن ارزش این پروژه می تواند تا ۳ برابر نیز افزایش یابد.

جمالی ادامه داد: همچنین امکان صادرات تولید مازاد به کشورهای منطقه نیز فراهم می آورد.

وی در خصوص اقدامات این پروژه بیان کرد: اجرای این پروژه از سه سال گذشته با انعقاد تفاهم نامه با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی آغاز و با حمایت های ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، انستیتو پاستور ایران، سازمان دامپزشکی کل کشور، سازمان تحقیقات کشاورزی و نیز همکاری های علمی محققان شعبه شمال غرب (مرند) موسسه رازی و اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با موفقیت به اتمام رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید