چرا سعودی ها راهی بریتانیا شده اند ؟

    کد خبر :240899

جانسون و دیگر مقامات انگلیسی بابت حمایت از ترویسم سعودی در یمن و دیگر کشورهای منطقه، هزینه سیاسی بسیار زیادی در آینده پرداخت خواهند کرد.
سفر ولیعهد عربستان و وزیر امور خارجه عربستان سعودی به لندن از ابعاد مختلفی قابل بررسی و تحلیل است. این سفر درست در حالی صورت می گیرد که اختلافات در درون خاندان سعودی متعاقب شکست در جنگ یمن به نقطه اوج خود رسیده و از سوی دیگر، دستگیری شاهزاده های سعودی توسط محمد بن سلمان نیز موجی از نارضایتی های سیاسی را داخل دربار به راه انداخته است.

به گزارش نامه نیوز در چنین شرایطی ملک سلمان و فرزندش در صدد جلب حمایت صد در صدی انگلیس ( به سود اهداف منطقه ای خود ) هستند. یکی دیگر از موضوعاتی که در این دیدار مورد توجه طرفین قرار گرفته است، اختلافات ریاض و دوحه بوده است. اختلافی که همچنان به قوت خود باقی مانده است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با بوریس جانسون،‌ همتای انگلیسی‌اش در لندن در حاشیه سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به انگلیس مدعی شد:

“ما در حال انجام روند گذار بودیم و مذاکرات ملی را برگزار کردیم به طوریکه تدوین قانون اساسی در حال تکمیل شدن است و این “کودتا” به دلیل حضور ایران و حزب‌الله لبنان است از این رو ما بر حسب وظیفه و مسؤولیت بین‌المللی که جزئی از ائتلاف بین‌المللی برای حفظ مشروعیت در یمن بود، وارد یمن شدیم! حوثی‌ها تمامی تلاش‌ها برای دستیابی به راهکار سیاسی در یمن را ناکام گذاشتند.”
مروی بر اظهارات بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نیز در خصوص جنگ یمن قابل تامل است. جانسون در این کنفرانس خبری با مثبت جلوه دادن نقش عربستان در یمن و متهم کردن ایران مدعی شد، همه می‌دانند که عربستان در تلاش برای حمایت از مرزهایش است و ایران نقشی خرابکارانه و خطرناک در یمن و بی‌ثبات‌سازی منطقه ایفا می‌کند! عربستان برای حمایت از مرزها و دفاع از خودش ائتلافی را برای حمایت از دولت “مشروع” یمن تشکیل داد. ما شاهد موفقیت‌ها در بندر حدیده بودیم که بخشی از آن بازگشایی شد و آن به دلیل همکاری عربستان و انگلیس در ارسال کمک‌های انسانی برای ملت یمن بود. ما تمایل به حل سیاسی در یمن داریم و این چیزی است که عربستان هم به آن تمایل دارد!”

واقعیت امر این است که لندن و ریاض که هر دو اصلی ترین متهمان خونریزی و خشونت در یمن محسوب می شوند،در صدد وارونه نمایی حقایق جاری در جنگ یمن بر آمده اند. واقعیت امر این است که دولت انگلیس به عنوان یکی از اصلی ترین حامیان تسلیحاتی حکومت عربستان، در کشتار هزاران زن و کودک یمنی مقصر قلمداد می شود. موضوعی که مقامات انگلیسی از جمله بوریس جانسون خود نیز نسبت به آن واقف هستند. از سوی دیگر، جانسون سعی دارد جهت ابراز حمایت از دولت عربستان سعودی و استمرار این حمایتهای وقیحانه، بخشی از پترو دلارها(دلارهای نفتی) وابسته به عربستان سعودی را به سود خزانه دولت متبوع خود واریز نماید. درست مانند اقدامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در سال 2017 میلادی و در جریان سفر به عربستان سعودی صورت داد. ریاض نیز به عنوان متهم اصلی جنگ یمن، خود را وابسته به کشورهای غربی عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه می داند. از این رو عربستان در صدد است به هر نحو ممکن و با سرریز کردن دلارهای نفتی خود به سوی انگلیس، موجبات جلب حمایت تمام عیار لندن از خود را فراهم آورد.

در هر حال، سفر اخیر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به انگلیس، با هدف ایران هراسی و توجیه سیاستهای منطقه ای رریاض صورت گرفته است. بدیهی است که چنین تلاش مشترکی نمی تواند حقایق مربوط به جنگ یمن را از اذهان مخفی سازد. ریاض و لندن نه تنها به عنوان حامیان تروریسم ، بلکه به عنوان شکست خوردگان جنگ یمن دغدغه ها و نگرانی های مشترکی دارند. نگرانی هایی که متعاقب تشدید ناتوانی سعودی ها در یمن به نقطه اوج خود خواهد رسید.درهر حال اظهارات اخیر بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه عربستان سعودی، مصداق بارز حمایت لندن از تروریسم محسوب می شود. آنچه مسلم است اینکه جانسون و دیگر مقامات انگلیسی بابت حمایت از ترویسم سعودی در یمن و دیگر کشورهای منطقه، هزینه سیاسی بسیار زیادی در آینده پرداخت خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید