داعش تمرکز حملات خود را به سوی انگلیس تغییر داده است

    کد خبر :24051

اولین عامل نقش‌آفرین در بمب‌گذاری تروریستی منچستر، انتخابات پیش‌روی پارلمانی انگلیس است. این حمله تروریستی برای اثرگذاری بر سیاست‌های عمومی و به طور خاص طی دوره کارزارهای انتخاباتی این کشور طراحی و اجرا شده است.

«گلن دوئر» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه سِدارویل آمریکا می‌گوید که رادیکالیزه شدن جوانان یکی از دشوارترین موضوعات در غرب امروز است،زیرا گروه‌های افراطی توانسته‌اند مردان جوان زیادی را در راستای اهدافشان رادیکالیزه کنند.

این استاد دانشگاه سدارویل درباره علل و ریشه‌های حمله تروریستی منچستر می‌گوید، براساس آنچه که از سوی داعش اعلام شده است و شیوه کلی سازماندهی حمله، به احتمال زیاد این حمله توسط یکی از عوامل داعش یا یکی از افراد تحت تأثیر داعش انجام شده است. اما اولین عامل نقش‌آفرین در این حمله انتخابات پیش‌روی پارلمانی انگلیس در 8 ماه ژوئن است. به نظر وی، این حمله تروریستی برای اثرگذاری بر سیاست‌های عمومی و به طور خاص طی دوره انتخابات طراحی و اجرا شده است.

به نظر دوئر، دومین عامل نقش‌آفرین، هدف‌قرار گرفتن بیش از پیش انگلیس از سوی داعش دانست. در سال‌های 2015 و 2016، فرانسه و بلژیک به صورت مکرر هدف حملات قرار گرفتند. اما لندن در اوایل سال جاری هدف قرار گرفت، بنابراین می‌توان گفت که داعش شاید حملات خود را به سوی انگلیس تغییر داده است. طی دهه 1970 و 1980 میلادی، زمانی که ارتش جمهوری‌خواه ایرلند بیشترین فعالیتِ خود را داشت، لندن به دفعات هدف قرار گرفت. وی می‌گوید که به صورت تاریخی، تروریسم به ندرت در منچستر جای پایی داشته است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به پوشش رسانه‌ای این بمب‌گذاری تروریستی گفت، رسانه‌های جریان اصلی این حمله را به صورت یک اقدام گستاخانه و بی‌باکانه به تصویر کشیدند، حمله‌ای که تقریبا به کشته‌شدن بیش از 20 کودک و بزرگسال در سالن کنسرت منجر شد. وی بر این باور است که این نوع پوشش خبری تا حد زیادی منصفانه است، زیرا اکثر قربانیان جوانانی بودند که در کنسرت شرکت کرده بودند. وی می‌گوید که اطلاعات کافی درباره فرد مهاجم – سلمان عابدی – و انگیزه اصلی وی در دسترس نیسست، با این حال، حمله در جایی انجام شد که سالن «منچستر آرنا» به «ایستگاه ویکتوریا» متصل می‌شود، جایی که به خاطر حضور حدود 18 هزار فرد شرکت‌کننده در کنسرت آن هم در کنار یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن شهر منچستر، به شدت پرازدحام بود. به گفته وی، به هیچ وجه نمی‌توان از حمله به این «اهداف انسانی و آسان» دفاع کرد.

گلن دوئر در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون اطلاعات کافی درباره فرد مهاجم وجود ندارد، اما مطمئن است که اعضای داعش تلاش می‌کنند تا این حمله را به سیاست خارجی انگلیس مرتبط کنند، ادعایی که به گفته دوئر درست نیست، زیرا در این صورت داعش می‌توانست یک هدف متفاوت را انتخاب کند، به جای اینکه به یک سالن کنسرت مملو از جوانان و نوجوانان حمله کند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه سدارویل با تأکید بر اینکه این حادثه تروریستی ریشه در افراط‌گرایی دارد، می‌گوید رادیکالیزه شدن جوانان یکی از دشوارترین موضوعات در غرب امروز است. گروه‌های افراطی توانسته‌اند مردان جوان زیادی را در راستای اهدافشان رادیکالیزه کنند، هرچند باید به این نکته اشاره شود که تعداد آن‌ها همچنان اقلیت بسیار کوچکی را تشکیل می‌دهند. وی بر این ظر است که رادیکالیزه شدن سلمان عابدی یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر وقوع این حمله هستند.

گفتگو از امیر خالقیان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید