از مشکلات پیش روی روستاییان برای دریافت وام تا بی رونقی فروش محصولاتشان

    کد خبر :240262

درحالی که این روزها تب خرید برندهای خارجی داغ است، تولیدکنندگان داخلی و بویژه روستاییان و عشایر با مشگل فروش محصولاتشان و عدم حمایت از تولیدات داخلی روبه‌رو هستند و وقتی پای درد دل روستاییان می‌نشینی علاوه بر مشکل فروش محصولاتشان به دغدغه‌هایشان برای دریافت وام‌های اشتغال روستایی هم اشاره می‌کنند و گله مندند که دسترنج تولیدکنندگان ایرانی و خصوصا قشر روستایی و عشایر که بعضا با کیفیت‌های خوبی نیز ارائه می شود، بازاری ندارد و این سردی بازار به حدی بوده که تبدیل به دغدغه مشترکشان شده است.

به گزارش ایسنا، سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد و در این نمایشگاه که تا امروز (جمعه) ۱۸ اسفند ادامه دارد، روستاییان و عشایر از ۴۳۰ شهرستان در ۲۳۰ غرفه توانمندی ها و محصولات روستاها و عشایر کشور را ارائه می کنند. در حقیقت این نمایشگاه به منظور این است تا مردم با فرهنگ،آداب و رسوم، صنایع دستی و محصولات کشاورزی و… نقاط مختلف کشور آشنا شوند.

برگزاری این نمایشگاه در حقیقت اقدام مناسبی است تا قشری که حدود ۲۷ درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند فرصت دیده شدن را پیدا کنند. در حقیقت روستاها تولیدکننده‌های اصلی محصولات غذایی کشور هستند. بنابراین توجه به آنها و رسیدگی به مشکلاتشان از این جهت حائز اهمیت است.

در این میان اما روستاییان و عشایر ضمن ابراز رضایت از نمایشگاه برگزار شده خواستار حمایت بیشتر دولت و مردم هستند به طوری که یکی از اهالی روستای اشکذر یزد به ایسنا می‌گوید: هرکس که در زمینه فرهنگی و هنری در روستا کار می‌کند به نوعی برای آن روستا غنیمت است این تعداد افراد در بعضی روستاها انگشت شمارند و باعث رونق روستا می شوند و افراد زیادی را نیز به کار مشغول می‌کنند، به طور مثال روستایی داریم که یک نفر در آن نوعی نان خشک تولید کرده است و الان نیز تعداد زیادی مشغول این‌کار هستند که ما می‌توانیم تولیداتمان را عرضه کنیم و به سراسر کشور بفرستیم.

وی می‌افزاید: اگر می‌توانستم وام بگیرم و کارگاه داشته باشم افراد بیشتری در روستا را به کار مشغول می‌کردم، این در حالیست که نمی‌توانیم به راحتی وام بگیریم زیرا باید درخواست زیادی دهیم و طرح توجیهی داشته باشیم. یک روستایی چگونه می‌تواند طرح توجیهی داشته باشد، البته افرادی که کمک می کنند و طرح توجیهی می‌نویسند وجود دارند اما باید هزینه کنیم وکارمان را تعطیل کنیم تا طرح توجیهی بنویسم یعنی کار زمانبری است و ما به سرمایه و سرمایه‌گذار نیازمندیم.

این روستایی تولید کننده در ادامه از مردم در خواست کرد که از کارهای تولیدی روستاییان حمایت‌ کنند و در حد توانشان از محصولات آنان خریداری کنند و می‌گوید: ما به عنوان روستایی از اینترنت و شبکه خیلی سر در نمی‌آوریم و امید داریم در این نمایشگاه بیایند و از کارهایمان بازدید کنند و سرمایه گذاری کنند تا کار ما گسترش یابد.

یکی از زنان تولید کننده روستایی نیز که در نمایشگاه مشغول چیدن دکور غرفه خود است به ایسنا می‌گوید: من در روستای دنا زندگی می‌کنم و ما در آنجا بهترین آب و هوا و میوه‌جات را داریم که می‌توانیم میوه با کیفیت خوب خشک کنیم و بفروشیم؛ اما مشکلی که وجود دارد این است که سرمایه‌ای نداریم تا کارمان را گسترش دهیم کارخانه ای نیست تا محصولاتمان را بسته بندی کنیم.اینجا نیرو هست محصول هست ولی سرمایه نیست.وام‌ها نیز به افراد زحمت‌کش تعلق نمی‌گیرد.ما برای گرفتن وام تلاش کردیم اما آنقدر کار اداری و ثبت شرکت و…دارد که پشیمان شدیم.این نمایشگاه خوب است ولی ای کاش تعداد این نمایشگاه‌ها در سال بیشتر شود و در شهرهای مختلف باشد تا ما بتوانیم محصولاتمان را به مردم نشان دهیم.

بر همین اساس توجه به مشکلات و دغدغه‌های روستاییان و عشایر به حدی حائز اهمیت است که سید ابوالفضل رضوی-معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور می‌گوید: روستاییان همگی تولیدکنندگان بزرگی هستند که اگر به روستاییان و عشایر توجه می‌کردیم یقینا وضعیت اقتصاد کشور به مراتب بهتر از امروز بود. بنابراین هرچه به وضعیت روستا و روستاییان توجه کنیم جز افزایش ثروت ملی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال چیزی نخواهیم دید.

وی همچنین معتقد است که یکی از مشکلات روستاییان و عشایر بازاریابی و به بازار مصرف رساندن محصولاتشان بوده و می افزاید: غفلت از این جمعیت و جغرافیای بزرگ تولید کننده مشکلات کمی را برای کشور ایجاد نکرده است. یکی از بحث‌های جدی که ما در زمینه بیکاری داریم همین است که تولیدکننده ها و تولیدگاه های کشور یعنی روستاها و عشایر مورد توجه جدی قرار نگرفتند.

رضوی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌هایش می‌گوید: تا پیش از این دولت، وقتی کارنامه توجه به روستاییان را چه توسط جهادسازندگی، جهادکشاورزی، دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری یا وزارتخانه ها بررسی می کردیم، عمده گزارش کارها درباره جاده سازی، برق و آبرسانی، ایجاد فضاهای آموزشی، درمانی، خانه های بهداشت و شاخص های محرومیت بر اساس این خدمات فیزیکی و زیرساختی بود؛ اما در سال ۹۲ پس از یک آسیب شناسی از اینکه دلیل تداوم مهاجرت از روستاها به مناطق شهری با وجود اقدامات گسترده برای توسعه روستاها چیست؟ به این نتیجه رسیدیم که فقدان شغل مناسب و درآمد ناکافی دلیل اصلی این موضوع است. پس برای ایجاد شغل مناسب و افزایش درآمد روستاییان کار ویژه و منحصر به فردی انجام شد که بر مبنای آن از سال ۹۳ تا ۹۴ به روستاییان و ساکنان مناطق محروم و مرزی و عشایری که شرکت‌های مشارکتی تاسیس می کردند، برای اولین بار وام‌هایی با کارمزد صفر درصد اعطا شد.

در همین خصوص نیز رضوی چندی پیش گفته بود که پرداخت وام ۷ میلیارد تومانی روستاییان با هدف ارتقاء و تداوم مشاغل جدید و حذف مشاغل سنتی از بهمن ماه سال جاری آغاز شد و تا تابستان ۹۷ به پایان خواهد رسید.یعنی در اواخر بهمن ماه سال جاری اجرایی شدن این طرح کلید خورد و طبق دستور ریاست محترم جمهوری بر افزایش سرعت عمل در این عملیات تأکید شد. ان شاءالله تا تابستان ۱۳۹۷ تمام خواهد شد و ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه تولیدی راه‌اندازی و ۳۰۰ هزار شغل جدید به فهرست مشاغل کشور اضافه خواهد شد.

مردم در عید کمتر به کشورهای خارجی سفر کنند و به روستاهای کشورشان بروند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور معتقد است که این نمایشگاه شاید بتواند به مردم نشان دهد که روستا فقط کشاورزی و دامداری نیست و زیبایی‌ها و خلاقیت‌های بسیاری در آن نهفته است و باعث می‌شود تا مردم در عید کمتر به کشورهای خارجی سفر کنند و به روستاهای کشورشان بروند و این امر برای مردم پرسودتر و راحت‌تر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مشکلات روستاییان و عشایر تنها محدود به این مسائل نیست و توجه ناکافی به آنان بر مشکلات این قشر دامن زده و به نوعی توسعه نامتوازن را در این مناطق ایجاد کرده است که ثمره آن مهاجرت از روستاها به شهرها بوده؛ اما شاید حل مشکلات کارآفرینی روستاییان و برطرف شدن موانع دریافت وام آنان و همچنین برگزاری نمایشگاه‌هایی از این قبیل بتواند اندکی توجه سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این حوزها جلب کند و دریچه‌ای باشد تا به وسیله‌ آن مردم بیشتر با نقاط مختلف کشورشان آشنا شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید