پس از ۱۳ سالگی عصب جدیدی در حافظه تولید نمی شود

    کد خبر :239742

محققان متوجه شدند پس از سن ۱۳ سالگی هیچ عصب جدیدی در بخش حافظه مغز انسان تولید نمی شود.

به گزارش بازتاب به نقل از میل آنلاین، طبق یک گزارش جدید پس از سن ۱۳ سالگی رشد عصب های جدید در قسمت های کلیدی از «مرکز حافظه» متوقف می شود.

طبق تحقیقات پیشین در حیوانات و آزمایش های غیر مستقیم روی انسان، محققان به این نتیجه رسیدند که مغز ما در سراسر عمر سلول های جدید طول می کند. حتی یک تحقیق نتیجه گرفت روزانه حدود ۷۰۰ عصب جدید در بخش هیپوکاموس مغز تولید می شود.

این درحالی است که هرچند به نظر می رسد در بدن حیوانات همراه با افزایش سن، سلول جدید تولید می شود اما نمی توان این نتایج را به انسان ها نیز تعمیم داد.

درهمین راستا تحقیقی جدید با کمک آنتی بادی ها(ترکیباتی که پروتئین های هدف را بهم پیوند می زند) به نتایج دیگری دست یافت. آرتورو آلوار استاد دانشگاه کالیفورنیا به رهبری گروهی از محققان این پژوهش را انجام داد. محققان در این پژوهش پروتئین های مربوط به رشد عصب های جدید در انسان را با ماده ای فلورسنت نشان گذاری کردند. اگر این پروتئین ها زیر میکروسکوپ آشکار می شدند، نشان از تولید عصب های جدید بود.

محققان در این پژوهش سه نوع سلول عصبی(سلول های پیشگام، سلول های تکثیری و اعصاب نابالغ) را در ۵۹نمونه از بافت مغز افراد در سنین مختلف(از جنینی تا سال های پیری) بررسی کردند. این سه نوع سلول نشان دهنده بخش های مختلف فرایند عصب سازی هستند و به عنوان شاهدی از وجود عصب های جدید به حساب می آیند.

آنها با بررسی نمونه هایی از بافت مغز هیچ نشانی از بازسازی سلول های عصبی تازه در dentate gyryus، بخش حیاتی هیپوکاموس پس از ۱۳ سالگی نیافتند. این کشف با یافته های پیشین متناقض است.

این تحقیق نشان داد سلول هایی عصبی که از بین می روند، جایگزین نمی شوند. اما این مورد چندان جای نگرانی ندارد زیرا یافته های جدید به معنای تغییری در کارکرد سلول های مغزی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید