مطابقت 85 درصد فرآورده های غذایی با استانداردهای ملی

    کد خبر :239736

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد گفت: امسال 14 هزار نمونه از مواد غذایی موجود در بازار مورد آزمون قرار گرفت که 85 درصد آنها با استانداردهای ملی مطابقت دارد.

در حاشیه دوره آموزشی مدیران کنترل کیفی کارخانجات و صنایع همدان در جمع خبرنگاران بیان کرد: در طرح کنترل بازار، کارشناسان استاندارد بعنوان خریدار و مصرف کننده از بازار نمونه هایی را برداشت کرده و مورد آزمایش قرار می دهند که تنها 15 درصد از آنها با استانداردهای ملی تطابق نداشتند.
وی با بیان اینکه طرح کنترل بازار در سراسر استان ها به طور مستمر اجرا می شود، به مصرف کنندگان اطمینان خاطر دارد، کالاهای دارای نشان استاندارد عاری از آلاینده های شیمیایی، سموم و فلزات سنگین است.
امینی یادآورشد: هم اینک بحران جدی در حوزه غذایی نداریم و درصد انطباق فراورده های غذایی با مولفه های استاندارد بسیار بالاست.

*استفاده از گوشت گربه در فرآورده های غذایی شایعه است
مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد با اشاره به برخی شایعات در فضاهای مجازی مبنی بر استفاده از گوشت گربه در فرآورده های گوشتی گفت: این شایعات مبنای علمی و اساسی ندارد و مردم نباید بپذیرند.
امینی توضیح داد: استفاده از حیوانات حرام گوشت در تولید سوسیس و کالباس با عقل و منطق سازگاری ندارد و کارشناسان سازمان استاندارد آماده پاسخگویی و شفاف سازی ابهامات و سوال های مردم در این زمینه هستند.
وی یادآورشد: سوسیس و کالباس و فرآورده های غذایی مشابه مشمول استاندارد اجباری است و گوشت به عنوان ماده اولیه ازتولید تا در کارخانه تحت کنترل شبکه دامپزشکی و سپس در تمام مراحل تولید توسط مدیران کنترل کیفیت نمونه برداری و آزمایش می شود.

*نبود بسته بندی مانع استاندارد سازی محصولات کشاورزی
امینی همچنین درباره نظارت استاندارد بر محصولات کشاورزی گفت: استانداردهای مورد نیاز برای محصولات کشاورزی تدوین شده است اما محصولات کشاورزی به دلیل نداشتن بسته بندی مشمول استاندارد اجباری نیستند.
وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی متولی ارتقا کیفیت محصولات کشاورزی است و در این رابطه با وزارت جهاد کشاوری تفاهم نامه ای دارد که ارتقا کیفیت محصولات کشاورزی با استاندارد همراهی می کند.
امینی همچنین به تدوین 2 دستورالعمل درباره حد مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی و صدور نشان ارگانیک با مشارکت سازمان جهادکشاورزی و استاندارد خبرداد و افزود: بزودی این دستورالعمل به استان ها ابلاغ می شود.

*ضریب نفوذ استاندار در همدان 100 درصد است
مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد به وجود 500 واحد تولیدی زیر پوشش استاندارد اشاره کرد و گفت: ضریب نفوذ استاندارد در استان همدان 100 درصد است.
وی اظهار کرد: با وجود محدودیت های اعتباری هشت هزار و 300 فقره بازرسی از مراکز عرضه و توزیع در استان همدان انجام شده و همدان از استان های موفق در این زمینه است.
به گزارش ایرنا، 6 هزار واحد تولیدی در زمینه صنایع غذایی، کشاورزی و بهداشتی و حلال تحت پوشش سازمان ملی استاندارد هستند و 12 هزار پروانه کاربرد علامت ملی استاندارد برای آنها صادر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید