سیاستگذاری اشتغال دولت تدبیر ادامه می‌یابد

    کد خبر :23934

معاون اقتصادی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی می گوید: موضوع اشتغال در دولت دوازدهم بر اساس مصوبات دولت یازدهم در شورای عالی اشتغال، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه ، پیگیری می شود.

حجت الله میرزایی افزود: دولت متعهد شده است با فراهم سازی بستر توسعه کسب و کار سالانه 950 هزار شغل در کشور ایجاد کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی تاکید کرد: با اقداماتی از قبیل توانمند سازی نیروی انسانی، آماده سازی بستر فضای کسب و کار، اجرای طرح کارورزی(برای فارغ التحصیلان دانشگاهی) و همچنین طرح رسته های منطقه ای سیاست های اشتغالزایی دولت دوازدهم ادامه می یابد.

طرح کارورزی از جمله طرح هایی است که می تواند ضمن بکار گیری فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهارت انجام کار را در بین آنان افزایش دهد. اجرای این طرح به شکل پایلوت در چند استان کشور موجب بکارگیری فارغ التحصیلان در واحدهای اقتصادی که یکسال به شکل کارورز در آنجا فعالیت می کردند، شده است.

همچنین برخی از کارورزان پس از اتمام دوره توانسته اند به عنوان کارآفرین وارد فعالیت اقتصادی شوند و یک فعالیت اقتصادی جدید را بنیانگذاری کنند.

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: چاره ای جز اینکه اشتغال موجود حفظ و اشتغال جدید فراهم شود، نیست. بخشی از اشتغال به دلیل ناکارآمدی بنگاه ها از بین رفته است که باید با جایگزینی نیروی کار واحدهای اقتصادی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

میرزایی افزود: کار دیگر که برای رونق کسب و کار پیگیری می شود، تمرکز جدی روی سطح خرد بنگاه های صنعتی است که به رونق برسند.

این مقام مسئول حوزه کار گفت: صنایع بزرگ نظیر فولاد، پتروشیمی دخانیات پر اشتغالند اما در صدد هستیم این نوع صنایع در کشور نوسازی شوند تا بهره وری در واحدهای یاد شده افزایش یابد. نوسازی صنعتی واحدهای یاد شده از طریق فاینانس (تامین مالی) قابل حصول است.

معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اشتغال در صنعت گردشگری گفت: به غیر از سیاست های اجتماعی برای توسعه صنعت گردشگری از جمله اقدام های ارزشمند و موثر دولت یازدهم، نوسازی ناوگان هوایی بود که تعدادی هواپیما وارد شده و بتدریج مابقی وارد خواهد شد.

میرزایی ادامه داد: همچنین سرمایه گذاری های خوبی روی ناوگان ریلی کشور انجام شده است که می تواند تاثیر خوبی برای جابجایی گردشگران داشته باشد.

وی توسعه بوم گردی را از جمله موارد دیگر افزایش جذب گردشگر اعلام کرد.

مجمع جهانی اقتصاد به تازگی در گزارشی اعلام کرد: صنعت گردشگری در ایران پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های هسته ای رشد مثبتی داشته است. بر اساس شاخص «در اولویت قرار داشتن صنعت گردشگری» مجمع جهانی اقتصاد، رتبه ایران در میان 136 کشور، از 130 در سال 2015 به 117 در سال 2017 ارتقا پیدا کرده است. یعنی در مقایسه با 2 سال گذشته، اکنون ایران برای گردشگری اهمیت بیشتری قائل است.

براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شاخص کلی قابلیت رقابت در صنعت سفر و گردشگری برای ایران از 97 در سال 2015 به 93 در سال 2017 بهبود یافته است.

شاخص اخیر خود از 14 زیرشاخص محیط کسب و کار، امنیت، بهداشت، منابع انسانی و بازار کار، آمادگی به لحاظ فناوری اطلاعات و ارتباطات، در اولویت قرارداشتن سفر و گردشگری، آزادی های بین المللی، رقابت پذیری به لحاظ قیمت، پایداری محیطی، زیرساخت های هوایی، زیرساخت های زمینی و بندری، زیرساخت خدمات گردشگری، منابع طبیعی و منابع فرهنگی تشکیل شده است.

علاوه بر بهبود زیر شاخص در اولویت قرارداشتن سفر و گردشگری در ایران، وضعیت کشورمان در زیرشاخص محیط کسب و کار در میان 136 کشور از 119 در سال 2015 به 79 در سال 2017 ارتقا یافته است.

همچنین وضعیت ایران در زیر شاخص های امنیت از 96 به 87 ، منابع انسانی و بازار کار از 114 به 105، آمادگی به لحاظ فناوری اطلاعات و ارتباطات از 98 به 94، آزادی های بین المللی از 116 به 109، زیرساخت های هوایی از 93 به 89، زیرساخت های زمینی و بندری از 76 به 75 و زیرساخت های خدمات جهانگردی از 119 به 116 بهبود پیدا کرده است.

در زیر شاخص رقابت پذیری به لحاظ قیمت، ایران در سال های 2015 و 2017 رتبه نخست را در میان 136 کشور به دست آورده و ارزانترین مقصد گردشگری شناخته شده که خود یک مزیت نسبی است.

«زهرا احمدی‌پور» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اواخر اردیبهشت امسال در مصاحبه با یک پایگاه خبری داخلی گفت: پس از روی کار آمدن دولت روحانی و امضای برجام رشد صنعت گردشگری ایران سرعت گرفت و اکنون ایران یکی از ۱۰ مقصد نخست دنیا برای گردشگرهاست.

به گفته وی، گردشگران خارجی دیگر نگران ورود به ایران نیستند و این مهم هم از طریق تعاملاتی که در سیاست خارجی ایران انجام شد و هم از طریق تلا‌ش‌هایی که خود رئیس جمهوری داشتند، محقق شد.

احمدی پور اضافه کرد: دولت تمام تلاش خود را برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری به کار گرفته است. تا سال ۹۲ در کل کشور ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره داشتیم که در طول ۳ سال گذشته ۳۰ هتل به این تعداد اضافه شده است و ۲۵ هتل دیگر نیز تا پایان سال ۹۶ به این تعداد اضافه می‌شود.

به گفته وی، بحث بازسازی ناوگان هوایی و بوم گردی نیز به کمک توسعه صنعت گردشگری آمده است.

وی افزود: در سال گذشته ۲۳۷ میلیون دلار صادرات صنایع دستی به غیر از فرش و زیورآلات داشتیم که اگر تجارت چمدانی و خریدی که توسط گردشگران خارجی انجام می‌شود را به آن اضافه کنیم این مبلغ سه یا چهار برابر افزایش خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید