پیشنهاد یک کارشناس آمریکایی برای کشاندن ایران پای میز مذاکرات موشکی

    کد خبر :239278

آمریکا دور تازه ای از فشارها علیه ایران را آغاز کرده که نقطه تمرکز آن موشک های ایران است. در این میان، اروپا نیز به رهبری فرانسه با بازی کردن در زمین واشنگتن، در حال ایجاد فشار برای کشاندن ایران بر روی میز مذاکرات موشکی است که ایران به شدت با آن مخالف است و بارها نیز اعلام کرده، موشک های ایران که جنبه دفاعی دارند، به هیچ وجه قابل مذاکره نیستند.

به گزارش تابناک؛ با این حال، آمریکا و اروپا قصد دارند با افزایش فشارها بر تهران در آستانه موعد تأیید یا رد برجام توسط ترامپ، ایران را وادار به پذیرش مذاکره بر سر مسأله موشکی کرده و پس از پرونده هسته ای، پرونده جدیدی به نام پرونده موشکی ایجاد کنند.

در همین زمینه، رسانه ها، کارشناسان و مقامات غربی اخیرا تمرکز زیادی بر این مسأله گذاشته و راهکارهای زیادی برای کشاندن ایران به میز مذاکرات موشکی مطرح کرده اند.

«مارک فیتزپاتریک»، مدیر «اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک» پیشنهاد کرد، آمریکا باید بخشی از واقعیت موشکی ایران را بپذیرد و بخش دیگری که ایران حساسیتی برای مذاکره در مورد آن ندارد را مورد مذاکره قرار دهد.

فیتزپاتریک در مقاله ای که چند روز پیش منتشر کرد، گفته بود، کشورها معمولا درباره توانایی‌هایی که ندارند، راحتتر مذاکره می‌کنند و به همین دلیل، باید وارد مذاکره با ایران بر سر موشک های با برد بلند شد که ایران هنوز به تکنولوژی ساخت آن ها نرسیده یا نخواسته تولید کند.

وی در مورد اینکه چرا ایران متفاوت از این قاعده عمل نخواهد کرد، گفت: ببینید ما می‌گوییم که همیشه راحتتر است کشورها را برای محدود کردن توانایی که ندارند، متقاعد کرد. از همین روی می‌گوییم که می‌توان ایران را ترغیب کرد به دنبال موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و بلند برد که در اختیار ندارد، نرود.

این گفته فیتزپاتریک را می توان بدین صورت تعبیر کرد که ایران بر سر موشک هایی که اکنون در اختیار دارد مذاکره نخواهد کرد؛ در عوض ایران ممکن است در مورد موشک هایی برد بلند (بالای سه هزار کیلومتر) که اکنون قادر به ساخت آن ها نیست وارد مذاکره شود؛ بنابراین، قبل از آنکه ایران به تکنولوژی ساخت چنین موشک هایی دست یابد، باید با آن وارد مذاکره شد و این کشور را متعهد به عدم تولید چنین موشک هایی کرد.

فیتزپاتریک در ادامه افزود: موضوع سخت گفت وگو درباره ادامه کار بر روی موشک‌های میان‌برد است که می‌تواند برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شود. از همین روی، شاید ایران قبول کند که درباره این‌گونه برنامه‌ها محدودیتی را بپذیرد، چون تهران بر این موضوع پافشاری می‌کند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این گونه سلاح ها حرام هستند و برنامه هسته‌ای تنها برای تولید انرژی برای استفاده غیرنظامی است. ایران احتیاج ندارد که طراحی موشک هایش در راستای توانایی برای حمل سلاح باشد. برای همین، می توان ایران را به قبول برخی محدودیت‌ها ترغیب کرد. اگر این کار را نکند، به خاطر اینگونه موشکها احتمالا با افزایش تحریم‌ها روبه رو می‌شود.

وی در پاسخ به این که خواسته اسرائیل برای اعمال محدودیت بر روی موشک های با برد 300 کیلومتر ایران تا چه اندازه واقع بینانه است، گفت: به نظرم اینکه اسراییل بخواهد حتی در زمینه موشک‌هایی با برد سیصد کیلومتر هم ایران محدود شود، درخواستی غیرواقع‌بینانه است. ایران حاضر به دست کشیدن از همه موشک‌هایش نیست و نخواهد بود. برای ایران این موشک‌ها شدیدا با دو موضوع دفاع و بازدارندگی عجین شده است. ایران پیشتر هدف حمله چنین موشک هایی با برد سیصد کیلومتر از سوی عراق بوده و تلاش کرد، به این موشک‌ها دست پیدا کند و فکر نمی کنم حاضر باشد از آن دست بکشد. دلیل اینکه اسراییل حالا درباره این موضوع پافشاری می کند، به نظر من بخشی از یک ترفند است. اما اولویت اصلی باید سامانه موشکی با برد بیشتر باشد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای‌ خواهند داشت. این گونه موشک‌ها تهدیدی جدی تر برای اسراییل محسوب می شوند.

مدیر «اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک» همچنین در پاسخ به این که در این روزها آیا ما وارد یک مرحله تازه می شویم که روندی مانند مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت، افزود: من فکر نمی کنم روند مشابهی مانند مذاکرات هسته‌ای داشته باشد. به نظرم فرانسه، آمریکا و همچنین سایر کشورها خواستار انجام گفت وگو با ایران درباره برنامه موشکی‌اش هستند.

فرانسه به چند دلیل هدایت این روند را بر عهده دارد؛ نخست اینکه فرانسه نگران برنامه موشکی ایران است، خصوصا که برخی از این موشک‌ها با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده اند. فرانسه همچنین منافع ملی زیادی در خاورمیانه دارد و این موشک‌ها را عاملی برای بی‌ثبات کردن منطقه و منافع خود می‌بیند. دلیل دیگرِ فرانسه برای این اقدامات، یک دلیل تاکتیکی است.

فرانسه می خواهد برجام پابرجا بماند و پرزیدنت ترامپ تأکید کرده اروپایی‌ها با او همکاری کنند تا راهی برای محدود کردن موشک‌های ایران و تمدید محدودیت‌های برجام پیدا کنند. موضوع موشکی، از آن موضوعاتی است که می تواند در آن پیشرفت به دست آورد و فرانسه می خواهد برایش تلاش کند و در عین حال به ایالات متحده نشان دهند که چگونه فعالانه در این زمینه تلاش می کنند. می توان گفت به نوعی حتی با این کار سعی در آرام کردن ترامپ دارند تا از برجام خارج نشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید