مصر مخالفت قاطع خود با توافق قرن را به حماس ابلاغ کرد

    کد خبر :239185

منابع فلسطینی اعلام کردند که رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر در دیدار اخیر با هنیه به او اطمینان داده که قاهره به صورت قاطع با طرح آمریکا درباره فلسطین موسوم به «توافق قرن» مخالف است.

به گزارش بازتاب به نقل از الحیات، منابع فلسطینی به روزنامه الحیات عربستان چاپ لندن گفته اند که مصر در پیامی به حماس مخالفت قاطع خود با «توافق قرن» برای صلح میان اسرائیل و فلسطین را ابلاغ کرده است.

توافق قرن به توافقی معروف است که دولت آمریکا قصد دارد آن را در مدت زمان پیش رو اجرایی کند و گفته شده که برخی کشورهای عربی از جمله عربستان با آن موافقت کرده است. در بخشی از این توافق پیشنهاد داده شده تا فلسطینی ها در صحرای سینای مصر اسکان داده شوند.

در همین راستا روزنامه الحیات گزارش داد که «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر در دیدار با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و هیأت همراه او که اخیرا به قاهره سفر کرده بودند گفته که مصر به صورت قاطع با طرح آمریکایی برای صلح میان فلسطین و اسرائیل که منجر به نقض حقوق مردم فلسطین و اصول ملی مربوط به این پرونده می شود مخالف است و از تشکیل دولت مستقل فلسطینی با پایتختی قدس استقبال میکند و با تصمیم ترامپ برای به رسمی شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالف است.

این منابع تأکید کردند که هیأت حماس سه هفته در قاهره اقامت داشته و چند روز قبل به نوار غزه بازگشته است. عباس کامل تأکید کرده که تا کنون چنین طرحی به مصر ابلاغ نشده است و قاهره کاملا با آن مخالف است و افزوده: غزه باید بخشی از فلسطین باشد وشبه جزیره سینا هم جزئی از مصر است و قاهره با سرزمین جایگزین یا اسکان فلسطینی ها و تشکیل دولت در نوار غزه مخالف است.

وی افزوده که کامل به هیأت حماس گفته مصر از یک وجب از خاک مصر در سینا نمی گذرد و غزه هم فلسطینی باقی می ماند.

هیأت حماس هم به مصر اطمینان خاطر داده که این جنبش هرگز بخشی از یک ائتلاف ضد مصری نخواهد بود بلکه تلاش خواهد کرد تا روابط خود را با قاهره ومحیط اسلامی و عربی خود تقویت کند. بر اساس این گزارش حماس همچنین از قاهره خواسته تا میزبان نشست «نجات ملی» فلسطین در قاهره با مشارکت همه جریان های سیاسی و ملی فلسطینی باشد.

منابع فلسطینی به الحیات گفته اند که حماس بر تعهد خود به همکاری و مشارکت ملی فلسطینی تأکید کرده است و مسئولان مصری هم تأکید کرده اند که از آشتی فلسطینی با وجود چالش هایی که با آن دست و پنجه نرم می کند، حمایت می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید