میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید در پیست اتومبیلرانی آزادی؛

تجربه ای کوتاه از رانندگی با «های‌تک» ترین خودروی ایران

  • خودرو
  • چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۰۵
    کد خبر :239021

پس از رونمایی از میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید میتسوبیشی در ایران فرصتی دست داد تا زمان کوتاهی را با این خودرو بگذرانیم که با توجه به تکنولوژی پیشرفته این خودرو لقب های‌تک ترین خودرو ایران به خوبی برازنده آن است.

ژاپن را باید یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده خودرو در دنیا دانست که به جز در اختیار داشتن بزرگترین خودروسازان دنیا، در تولید و عرضه خودروهای پیشرفته و به اصطلاح های‌تک نیز دستی بر آتش دارد.

جدیدترین تکنولوژی خودرو که از خط تولید خودروزساز مطرح این کشور یعنی میتسوبیشی خارج شده است را می توان اوتلندر PHEV دانست که اخیرا نیز از سوی نماینده رسمی این برند در ایران رونمایی، قیمت گذاری و عرضه شد.

این خودرو که روز گذشته در نمایشگاه خودرو ژنو نسخه فیس لیفت خود را به جهان معرفی کرد، در ایران با قیمت 317 میلیون تومان و تحویل فوری در دسترس است. خودرویی که در بازارهای جهانی پس از گذشت مدت کوتاهی از عرضه به آمار فروش خیره کننده 100 هزار دستگاهی دست یافت.

میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید در طراحی ظاهری تفاوتی زیاد و بنیادی با اوتلندر ندارد و بیشترین تفاوت در پیشرانه خودرو ایجاد شده است.برای شروع بهتر است که بدانیم PHEV به چه معناست و پلاگین هیبرید اوتلندر چه تفاوتی با هیبرید های شناخته شده در بازار دارد و چرا می گوییم یکی ازهای‌تک ترین خودروهای بازار ایران و جهان اوتلندر پلاگین هیبرید است.

«پی اچ ای وی» شامل حروف اول کلماتی است که هر کدام تکنولوژی خاص خود را دارد و پلاگین هیبرید اوتلندر ترکیبی از تکنولوژی ها را در قالب پیشرانه خود در اختیار کاربر قرار می دهد.P به معنای شارژی، H به معنای هیبرید، E به معنی الکتریکی و V نشانگر کلمه خودرو است.

PHEV اساساً خودرویی متفاوت است چون منبع اصلی قدرت از باطری می آید و نه موتور چرا که موتور صرفا جهت پشتیبانی باطری و کمک در شرایط خاص است، در حالی که در خودروهای هیبرید کاملا بر عکس پلاگین هیبرید است و باتری نقش کمک در شرایط خاص و مشخص را ایفا می کند و این نکته بزرگترین تفاوت پلاگین هیبرید با هیبرید است.

در پلاگین هیبرید اوتلندر، موتور بنزینی بعنوان یک ژنراتور که برق را برای باطری فراهم می سازد عمل می کند که در نتیجه باطری نیرو را برای موتور الکتریکی فراهم می کند. این یک استفاده فوق العاده موثر از سوخت بوده و وقتی رخ می دهد که شارژ باطری به پایین تر از سطح تعیین شده نزول کند یا وقتی که عملکرد قدرتمند تری مورد نیاز است مانند زمان سبقت، یا بالا رفتن از سطوحی با شیب زیاد.

به طور ساده تر اگر بگوییم، قدرت از طریق دو موتور الکتریکی قدرتمند که یکی در جلو و دیگری در عقب قرار گرفته انتقال پیدا می کند.موتور جهت شارژ ژنراتور فراهم کننده برقی استفاده می شود که به باطری اصلی ارسال می شود و باطری قدرت را به موتورهای الکتریکی میفرستد که چرخها را به حرکت در می آورند.

در حقیقت می توان گفت که کمترین میزان هدر رفت انرژی را در این خودرو مشاهده می کنیم و انرژی یا باعث حرکت خودرو می شود یا در باتری ها دخیره خواهد شد.

در اوتلندر می توانید بصورت دستی حالت رانندگی الکتریکی را انتخاب کنید در این حالت موتور بنزینی فقط زمانی بصورت اتوماتیک شروع به کار می کند که شارژ باطری به سطح بسیار پایینی افت کند یا نیاز به قدرت خروجی خیلی زیادی باشد.

اگر بخواهیم از بحث فنی فاصله بگیریم و به تجربه رانندگی با این خودرو بپردازیم باید گفت که تنها موردی که خارج از انتظار ما بود، صدای موتور خودرو بود که بر خلاف هیبرید های دیگر بیشتر بود.داخل کابین از طراحی مناسب و نه لوکس برخوردار است که رضایت کاربر را با توجه به میزان پرداختی جلب می کند.

هر چند زمان بسیار کوتاهی را به رانندگی با این خودرو پرداختیم و بیشتر زمان صرف آشنایی با تکنولوژی این خودرو شد، ولی در همین زمان کوتاه هم مواردی بود که بسیار به چشم می آمد.مثلا هندلینگ اوتلندر پلاگین با توجه به سیستم پایداری کنترل چرخها بسیار خوب بود و نیازی به کنترل خودرو با چپ و راست کردن فرمان در پیچ هایی که با سرعت وارد می شوید نخواهید داشت و خودرو کاملا در اختیار شما خواهد بود.

شتاب نسبتا خوب خودرو با توجه به 2 موتور الکتریکی خودرو از دیگر نکات خوب این خودرو بود که در رانندگی در شهری هم چون تهران از موارد لذت بخش رانندگی با این خودروی میتسوبیشی است.

به گزارش پرشین خودرو،در اوتلندر پلاگین هیبرید می توانید از شارژر دیواری برای شارژ سریع استفاده کنید که با استفاده از برق شهری باتری های خودرو را تغذیه می کند که در حالت سریع به 3 ساعت و حالت عادی 5 ساعت زمان نیاز دارد.

اوتلندر پلاگین هیبرید که از سوی آرین موتور پویا به عنوان نماینده رسمی برند میتسوبیشی عرضه می شود از گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری برخوردار است و برای خریداران این خودرو با توجه به برخورداری از تکنولوژی پیشرفته، کلاس های آموزشی اختصاصی برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید