واکنش سرد به پیام های امیر کویت

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۱۶
    کد خبر :238878

در حالی که تلاش های آمریکایی و کویتی در چند روز گذشته برای حل بحران قطر از سر گرفته شده بود، اظهارات محمد بن سلمان در قاهره امیدها برای حل بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را از بین برد.

به گزارش بازتاب به نقل از الاخبار، اظهارات توهین آمیز و تحقیر آمیز «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان علیه قطر از قاهره با واکنش تند مسئولان قطری مواجه شد، در ادامه درگیری لفظی جدید ایجاد شده میان دو کشور نیز دو فرستاده آمریکایی برای حل و فصل پرونده بحران قطر نیز به خاورمیانه سفر کرده اند.

«آنتونی زینی» ژنرال بازنشسته آمریکایی و فرستاده این کشور در خصوص بحران قطر تاکنون با مسئولان کویتی، قطری و مصری دیدار و گفتگو کرده است از سوی دیگر «تیم لیندرکینگ» معاون وزیر خارجه آمریکا نیز به بحرین سفر کرده است که در منامه هم همان حرفهایی را شنیده که در چند روز گذشته مسئولان اماراتی و سعودی گفته بودند.

در این میان «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت هم چند پیام جداگانه به روسای چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس داده است که نوید بخش شکسته شدن رکود موجود در پروند قطر شده بود اما با ادامه اتهامات متقابل دوحه و ریاض و با اظهارنظرهای شاهزاده سعودی در قاهره، بدبینی نسبت به حل پرونده قطر بیشتر شده است.

زینی و لیندرکینگ دو فرستاده آمریکا به خاورمیانه روز گذشته با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در قطر «الصخیر» در منامه دیدار کرده بودند و پادشاه بحرین هم اعلام کرد که حل بحران قطر در ریاض امکانپذیر است و این همان نظری است که پیشتر «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات داده بود و گفته بود دروازه خروج قطر از بحران فعلی ریاض است.

در این میان امیر کویت هم پنجمین پیام خود به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را ارسال کرد و دیوان امیری کویت اعلام کرد که امیر این کشور پیامی به «سلطان قابوس بن سعید» سلطان عمان داده است. خبرگزاری کویت در خصوص این پیام بدون اشاره به جزئیات گفت که این پیام بر روابط برادرانه دو کشور تأکید کرده است. پیشتر امیر کویت به ولیعهد ابوظبی، امیر قطر، پادشاه بحرین و پادشاه عربستان پیام های جداگانه ای داده بود.

دوحه؛ وقتی سعودی ها درهای خود را به روی ما بستند ایران درهایش را به روی ما باز کرد

در کنار آن اظهارات توهین آمیز محمد بن سلمان در خصوص قطر نیز فضا را متشنج تر کرد و کاربران عربی قطری با راه انداختن موجی در توییتر به شاهزاده سعودی تاختند. محمد بن سلمان در بخشی از اظهاراتش سخنان «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان را تکرار کرده بود که گفته بود بحران قطر بسیار کوچک و کم اهمیت است. در همین راستا «لولوه الخاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز واکنش نشان داد و گفت اگر بحران قطر کوچک و کم اهمیت است چرا بخش زیادی از اظهارات عادل الجبیر در برابر پارلمان اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده بود.

وی تأکید کرد که قطر به خاطر عربستان سفیر خود را از ایران فرا خوانده بود بدون اینکه منافع مشترکی در این زمینه برای قطر وجود داشته باشد اما ناگهان دوحه متوجه شد همانهایی (عربستان) که روابط خود را به خاطر آنها با ایران قطع کرده درهای خود را به روی قطر بستند و آنهایی (ایران) که قطر روابط دیپلماتیک خود را با آنها به هم زده بود درهای خود را به روی دوحه باز کردند.

از سوی دیگر با انتشار گزارش شبکه الجزیره درباره نقش داشتن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در کودتایی که در سال 1996 در قطر شکل گرفته بود بحرین نیز دست داشتن این کشور در کودتای قطر را تکذیب کرده و پادشاه این کشور نیز در دیدار با یک هیأت مصری تأکید کرد که منامه از تعدد کودتاها در قطر نگران است و بهتر است که دوحه سیاست های خود را بر اساس سیاست های برادران خود تنظیم کند در غیر این صورت وضع به همین منوال پیش خواهد رفت.

به این ترتیب سرنوشت پیام های امیر کویت به سران عربی که نوید تلاش مجدد برای حل بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را می داد و سفر فرستادگان آمریکایی به خاورمیانه برای حل این پرونده در هاله ای از ابهام قرار می گیرد و به نظر نمی رسد کشورهای تحریم کننده قطر به ویژه عربستان در شرایط فعلی میلی برای حل اختلافات خود داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید