معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خبر داد

اجرای سراسری طرح «نماد» در مدارس از مهر ۹۷

    کد خبر :238802

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پایلوت طرح نماد را در شش استان در دست اجرا داریم و مصمم هستیم در سال تحصیلی آینده آن را به صورت فراگیر اجرا کنیم، از برخی دستگاه‌ها برای ارائه مداخلات درمانی و مددکاری به دانش آموزان آسیب دیده گلایه کرد.

مهرزاد حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور انجام شده است اظهار کرد: اما چون دستگاه‌ها منتزع کار کرده‌اند و فعالیت‌هایشان مجتمع نشده، یک همسویی کلی ایجاد نشده است و شاید به همین خاطر نتایج از آن چه که پیش بینی می‌شد کمتر بوده است.

وی افزود: به این جمع بندی کلی در حوزه مدیریتی رسیده‌ایم که هم در وزارت آموزش و پرورش و هم در کشور اگر بخواهیم روی آسیب‌های اجتماعی نسل کار کنیم باید یک همسویی و یکپارچگی درون سازمانی و یک همسویی برون وزارتخانه‌ای ایجاد شود. در حوزه درون وزارتخانه‌ای شورای راهبردی آسیب‌ها با حضور معاونین مرتبط، انجمن اولیاء و مربیان و سیار بخش‌ها نظیر حراست و بازرسی تشکیل شده است و شاهد هم افزایی و همسویی خوبی هستیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همچنین ابلاغیه‌های مشترک چند جانبه از سوی معاونت‌های مختلف وزارتخانه تدوین شده است گفت: امروز همه ظرفیت وزارت آموزش و پرورش را برای پیشگیری از آسیب‌ها در یک ظرف قرار داده‌ایم.

حمیدی تاکید کرد: البته اقدامات انجام شده کفایت نمی‌کند، زیرا آسیب‌های اجتماعی تنها متعلق به آموزش و پرورش نیست و لازم است همه نهادهای مرتبط در محله، جامعه و مدرسه گرد هم بیایند. به همین علت طرح «نماد» را طراحی کردیم که ماتریس همکاری برون سازمانی است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های خوبی با سایر دستگاه‌ها در قالب طرح نماد صورت گرفته است گفت: شورای عالی طرح نماد چندین مرتبه تشکیل جلسه داده و شورای سیاست گذاری نیز در سازمان برنامه و بودجه جلساتی داشته است. میز مدیریت نماد در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود و در این یکسال و نیم که از عمر نماد می‌گذرد هماهنگی‌های خوبی انجام شده، هرچند کم و کاستی‌هایی وجود دارد.

تدوین ابزارهای غربالگری و بسته‌های حمایتی آموزشی

پایلوت نماد در ۶ استان

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: در طرح نماد دانشگاه‌های علوم پزشکی و بهزیستی در کنار ما هستند و ابزارهای غربالگری و بسته‌های حمایتی آموزشی همگی استخراج و تدوین شده‌اند. در کنار کار بر روی محتوا و جنبه‌های علمی کار، پایلوت طرح نماد را در شش استان در دست اجرا داریم. بازخوردهای ارزشمندی دریافت کردیم و در حال اصلاح فرآیندها و رویه‌ها هستیم.

اجرای سراسری طرح نماد از مهر سال آینده

حمیدی افزود: مصمم هستیم در سال تحصیلی آینده طرح نماد را به صورت فراگیر اجرا کنیم. در ستاد کنار هم هستیم و با یکدیگر تصمیم می‌گیریم و در استان‌ها هم فرمانداران و استانداران در جلسات حضور پیدا می‌کنند. یک ستون طرح نماد توانمندسازی و دیگری مداخله است و ما در حوزه مداخله دانش آموزی با مشکلاتی مواجه‌ایم، هرچند معاونان پرورشی و فرهنگی به میدان آمده‌اند و مشاورین مدارس به عنوان مشاورین پیشگیری موظف شده‌اند با آموزش‌هایی، مداخلات ابتدایی را انجام دهند. در واقع تلاش می کنیم مددکاری اولیه توسط خود آموزش و پرورش صورت گیرد.

گلایه از برخی دستگاه‌ها برای ارائه مداخلات درمانی و مددکاری به دانش آموزان آسیب دیده

وی ادامه داد: اما مشکل این است که مثلا دانش ‌آموز را شناسایی می‌کنیم و وقتی می‌خواهیم به دستگاه مرتبط در استان بسپاریم، چون هنوز تجلی همکاری طرح نماد در برخی حوزه ها در مناطق وجود ندارد اشکالاتی ایجاد می‌شود. باید دستگاه‌های مرتبط در سطح مناطق، دانش آموز دچار آسیب را تحویل بگیرند و خدمات بیشتری به وی ارائه دهد. احتیاج داریم مثلا در حوزه درمانی و مددکاری های طولانی تر، دستگاه‌های مرتبط در منطقه بهتر ورود کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در طرح نماد و پایش اطراف مدارس بخوبی وارد میدان شده است اظهار کرد: ما توقع داریم سال آینده که طرح عمومیت می یابد ورود دستگاه‌های ذیربط به موضوع بهبود یابد. البته باید به این نکته توجه کنیم که ارائه خدمات مددکاری برای دستگاههای مربوط هزینه بر است و باید بیشتر روی آن کار کنیم و متمرکز شویم.

حمیدی ادامه داد: معتقدیم مردم و والدین نیز باید به صحنه بیایند. روی توانمندسازی والدین کار می کنیم و تلویزیون تعاملی که ایجاد شده نگاهش در ۱۰ برنامه اصلی خطاب به ۷۵۰ رئیس منطقه و ۱۰۰ هزار مدیر مدرسه، نگاه پیشگیرانه است.

تلفیق پیشگیری از آسیب‌ها با محتوای درسی

وی با اشاره به تدوین سه کتاب در حوزه پیشگیری از آسیب‌ها اظهار کرد: می‌خواهیم پیشگیری از آسیب‌ها را با دروس تلفیق کنیم. در دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم همه معلمین مدارس ماموریت دارند در برنامه پیشگیری کمک کنند. ۱۰ هزار کتاب تهیه و توزیع کردیم و تا آخر فروردین به ۲۳۰ هزار می‌رسد. قصد داریم کتب تهیه شده را در اختیار معلمان قرار دهیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دامنه آسیب‌های اجتماعی وسیع است و اینطور نیست که بگوییم روند بروز آسیب‌ها متوقف می‌شود عنوان کرد: ما حرکت خوبی شروع کردیم و همین که از ۱۲ دستگاه،‌ چهار دستگاه هم پای کار بیایند خوب است، هرچند ضرورت دارد همه دستگاه‌های دخیل پای کار بیایند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید