مقایسه آماری حوادث چهارشنبه سوری ۳ سال اخیر

    کد خبر :238586

این روز‌ها در همه نشست‌هایی که فرماندهان ناجا برگزار می‌کنند بخش قابل توجهی از پرسش و پاسخ‌ها به حوادث چهارشنبه آخر سال اختصاص می‌یابد.
به گزارش مهر، چندی پیش سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت: در ایام باقیمانده تا پایان سال به خصوص چهارشنبه آخر سال، افراد شروری که به دنبال ایجاد بی نظمی هستند، بدانند به طور حتم نیروی انتظامی با هماهنگی دستگاه قضا مانع فعالیت‌های شرورانه آنان می‌شود.

وی افزود: از مردم درخواست می‌کنم مدیریت کنند تا فرزندانشان از مواد محترقه که سبب آسیب رسانی صوتی و فیزیکی می‌شود استفاده نکنند و امیدوارم با کمک رسانه‌ها و اطلاع رسانی بتوانیم مانع آسیب رسیدن به مردم شویم.

توقیف خودرو‌های هنجارشکن

رئیس پلیس پایتخت از توقیف خودرو‌های هنجارشکن چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات نوروز خبر داد.

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ نیز گفت: پلیس از هم اکنون برخورد قاطع و جدی خود را با فروشندگان، تهیه‌کنندگان موادمحترقه و کسانی که با استفاده از این مواد، باعث سلب آسایش شهروندان می‌شوند آغاز کرده است.

سردار رحیمی افزود: اگر واحد‌های صنفی مبادرت به فروش موادمحترقه کنند، حتماً به صورت قاطع با آن‌ها برخورد و واحد صنفی متخلف نیز پلمب خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما ۹ انبار مواد محترقه را کشف کردیم و باند‌های بزرگی را در این زمینه شناسایی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه امسال برخورد با فعالان در این حوزه بسیار قاطع و بدون اغماض خواهد بود، افزود: به واحد‌های صنفی تذکر دادیم و پاساژ‌های مطرح در این زمینه نیز تذکر گرفتند. امیدوارم امسال شاهد حداقل آسیب‌ها در چهارشنبه سوری باشیم.

عوارض ناشی از انفجار و سوختگی مواد محترقه غیرقابل برگشت است

دبیر انجمن جراحان پلاستیک با اشاره به اینکه ممکن است عوارض ناشی از انفجار و سوختگی مواد محترقه غیرقابل برگشت باشد، گفت: صدمات دست و صورت از خطرات چهارشنبه آخر سال است.

بابک نیکومرام با اشاره به وقوع احتمالی حوادث چهارشنبه آخر سال، اظهار داشت: متاسفانه هر ساله شاهد حوادثی به دلیل انفجار مواد محترقه که اصولا استاندارد نبوده و دست‌ساز هستند، هستیم که این مسئله اثرات معلولیت جسمی روحی و روانی و همچنین هزینه‌های فراوان برای فرد یا شخصی که ناخواسته درگیر اینگونه حوادث ناشی از انفجار مواد محترقه می‌شوند به همراه دارد و باعث برهم زدن آرامش و غمگین ساختن خانواده‌هایی می‌گردد که خود را برای جشن سال نو آماده می‌کنند.

یک جشن ملی را به سمت اضطراب برده ایم

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز با اشاره به چهارشنبه آخر سال گفت: متاسفانه هر ساله شاهد مصدومان زیادی در این روز هستیم به طوری که باید گفت: رویکرد آن از جشن دوست داشتنی به سمت اضطراب و نگرانی بویژه برای بزرگتر‌ها پیش رفته است.

وی گفت: این وضعیت طوری شده که بزرگتر‌ها آرزو می‌کنند این ۲۴ ساعت زودتر تمام شود.

ملکی با بیان اینکه چرا باید یک جشن ملی را با دست‌های خودمان خراب کنیم؟ افزود: در سال‌های اخیر با رویکرد خوب رسانه‌ها و همراهی هم وطنان وضعیت خیلی بهتر شده، اما با وضعیت مناسب فاصله داریم.

وی تاکید کرد: اگر نیرو‌های آتش نشانی در محل آتش بازی حضور دارند به معنای ممانعت از برپایی جشن نیست بلکه حضور ما به معنای مراقبت است و هر جا آتش غیرقابل کنترلی بود ورود می‌کنیم.

بیشترین مصدومان حوادث چهارشنبه سوری نوجوانان هستند

سخنگوی سازمان آتش نشانی در ادامه گفت: یکی از مهمترین نکات که باید تذکر بدهم این است که دست یاری به سمت بزرگتر‌ها دراز می‌کنیم و از آن‌ها کمک می‌خواهیم.

ملکی توضیح داد: بیشترین مورد آسیب پذیر در این حوادث، نوجوانان هستند. ممانعت صد در صدی پاسخ نمی‌دهد. همه کارشناسان و روان شناسان معتقدند باید در کنار فرزندانتان جشن بگیرید. این کانون خانواده معجزه می‌کند و این بزرگتر‌ها هستند که می‌توانند اوضاع را کنترل کنند.

وی در خاتمه گفت: از همه درخواست می‌کنیم اگر مشاهده کردند گروهی مشغول درست کردن مواد محترقه هستند یا انبارداری می‌کنند حتما این موارد را اطلاع دهند. این اطلاع دادن عین همسایه مداری است.

کاهش ۵۰ درصدی مصدومان در سال گذشته

ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره چهارشنبه سوری سال ۹۵ گفت: خوشبختانه حوادث چهارشنبه سوری در این سال به نسبت سال‌های گذشته با افت خوبی مواجه بود.

وی ادامه داد: برای اولین بار سازمان آتش‌نشانی تهران در روز‌های پیش از شروع مراسم، هیچ گزارشی از حوادث انفجار با مواد محترقه در شهر تهران نداشته و این آمار صفر بوده است.

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور نیز گفت: تعداد مصدومین سرپایی کل کشور ۲ هزار نفر بود که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و تعداد مصدومین بستری ۶۰۰ نفر در کل کشور بود که این تعداد نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشت.

همچنین بیشترین آمار حوادث مربوط به شیراز و سپس تهران بوده است.

۳ فوتی و مصدومیت شدید ۲۵۹ نفر در سال ۹۴

کولیوند سرپرست اورژانس کشور گفت: حوادث شب چهارشنبه سوری ۹۴ در کشور جان ۳ نفر را گرفت و ۲۵۹ نفر را روانه بیمارستان کرد که ۲۳۴ نفر آن‌ها مرد هستند.

وی گفت: ۳ فرد فوت شده در حوادث چهارشنبه آخر سال شامل یک مرد ۴۵ ساله در رباط کریم است که بر اثر صدای انفجار دچار سکته قلبی و مرگ شد، همچنین یک جوان ۲۴ ساله در قزوین و یک نوجوان در رشت بر اثر حوادث شب چهارشنبه آخر سال جان خود را از دست دادند.

کولیوند در خاتمه گفت: بر اساس آخرین آمار جمع آوری شده از کشور در حوادث چهارشنبه سوری امسال حداقل ۱۰ مورد قطع عضو داشتیم که بیشتر آن قطع دست و انگشتان بود. بیشتر مصدومان مربوط استان‌های تهران، فارس، اراک و اصفهان می‌شوند که بدترین مصدومان مربوط به اراک است.

افزایش چشمگیر حوادث چهارشنبه سوری در سال ۹۳

مجتبی خالدی با اشاره به افزایش مجروحان چهارشنبه سوری گفت: تعداد مصدومان به ۴۰۷ نفر رسید و ۳ تن هم فوت کردند.

وی درباره فوتی‌ها گفت: یکی از این حوادث مربوط به نوجوان ۱۴ ساله‌ای در تهران بوده، دیگری نیز جوان ۱۷ ساله‌ای در ورامین و سومی نیز مربوط به جوانی ۱۸ ساله در کرج بوده است. متاسفانه دو جان باخته ۱۷ و ۱۸ ساله در پی انفجار مواد محترقه در دستشان جان خود را از دست دادند.

سخنگوی اورژانس کشورگفت: ۳۵ مورد از مصدومان بانوان بودند. ضمن اینکه در حوادث چهارشنبه سوری ۲۲ مورد قطع عضو داشته ایم و دو مورد نیز تخلیه چشم در شهرستان‌های گنبد و کرج گزارش شده است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید