معاون بهداشت وزیربهداشت:

در اجرای برنامه پزشک خانواده عزم جدی داریم

    کد خبر :238306

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در اجرای برنامه پزشک خانواده عزم جدی داریم، اعلام کرد: در سال ۹۵ اعتباری بالغ بر دو هزار میلیارد تومان به حوزه پزشک خانواده اختصاص یافت که این مبلغ در سال ۹۶ به هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد در حالی که قرار بود برای سال ۹۷ افزایش اعتبار در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا علیرضا رییسی در همایش تقدیر از بهورزان نمونه که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اختیارات وزارت بهداشت در زمینه مسائل اجتماعی فقط حدود ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد دیگر به سایر سازمان‌ها مربوط می‌شود.

وی با تقدیر از بهورزانی که در زمین لرزه کرمانشاه خدمت ارائه دادند، گفت: این افراد با وجود اینکه خود و خانواده‌شان در این زلزله آسیب دیده بودند، حتی یک روز نیز کار خود را تعطیل نکردند. این اقدام جای تقدیر دارد. نظام شبکه‌ای که امروز در جامعه در حال خدمت است، دین بزرگی است که به همت پیشکسوتان این عرصه از حدود ۵۰ سال پیش به دست ما رسیده است و هرگز نباید فراموش شود.

رئیسی به اهمیت کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور نیز اشاره و اظهارکرد: امروز ۷۶ درصد بار بیماری‌ها در کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است. ما باید بتوانیم همان طور که در گذشته در کنترل بیماری‌های واگیردار در کشور موفق بوده‌ایم، در این حوزه نیز موفق عمل کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به مطرح شدن نام ایران در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت (EMRO) اشاره کرد و گفت: اگر این اتفاق رخ داده است به دلیل موفقیت ایران در پوشش بیش از ۹۸ درصد مردم در خصوص بیماری‌های واگیردار است که این موفقیت مدیون نظام شبکه است. زمانی از هر هزار تولد، ۱۰۰ نوزاد جان خود را از دست می دادند اما امروز این رقم به کمتر از ۱۰ رسیده است. شاخص مرگ و میر مادران باردار نیز بین ۵۰ و ۶۰ بود که امروز به کمتر از ۱۸ رسیده است.

رئیسی با اشاره به موفقیت ایران در زمینه کنترل بیماری مالاریا تصریح کرد: در حال حاضر از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در جهان، ۱۴۴ نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند که این آمار در افغانستان ۲۸۰، در پاکستان ۱۸۵ و روسیه ۱۱۴ در هر صدهزار نفر جمعیت است اما این رقم در ایران به ۱۴ در ۱۰۰ هزار نفر مبتلا رسیده است. در شبکه بهداشت به هیچ عنوان خدمات تکراری ارائه نمی‌شود. این نکته بسیار مهمی است که در حوزه درمان دیده نمی‌شود و گاهی می‌بینیم درمان‌های تکراری در محدوده‌های کوچک ارائه می‌شود. شبکه‌ها باید به سمت الکترونیک شدن پرونده‌های سلامت حرکت کنند. در ۱۵ سال گذشته یکی از خلاقیت‌های نظام شبکه طراحی فرم‌ها بود که اکنون بعد از گذشت دو دهه و ورود تکنولوژی باید به سمت الکترونیکی شدن حرکت کنیم.

رییسی با تاکید بر ضرورت آشنایی بهورزان با تکنولوژی تاکید کرد: وظیفه بهورز مدیریت سلامت است نه درمان. بر این اساس ۹۰ درصد افرادی که به بهورز مراجعه می‌کنند باید افراد سالمی باشند که برای پیشگیری از بیماری توسط بهورز مراقبت می‌شوند. امروز در کشور از هر دو فرد بالای ۵۰ سال، یک نفر مبتلا به پرفشاری خون است. از هر دو نفر مبتلا به فشار خون نیز یک نفر از بیماری خود بی‌اطلاع است. از هر دو نفر بیمار مبتلا به پرفشاری خون که از مشکل خود اطلاع دارند، تنها یک نفر به دنبال درمان بیماری می‌رود. مردم کشور ایران بسیار کم تحرک و بیش از ۶۰ درصد افراد بالای ۲۵ سال آن با افزایش وزن روبرو هستند. ۳۰ درصد افراد بالای ۲۵ سال نیز ابتلا به چربی خون را تجربه کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور اظهار کرد: ایجاد پزشک خانواده و نظام ارجاع بر اساس قانون چهار، پنج و ششم توسعه از نظر قانونی جزو وظایف ما به شمار می‌رود که در دوره قبل نیز زیر ساخت‌های آن به مقدار زیادی فراهم شد و در حال حاضر در حوزه نرم‌افزاری کارهای خوبی در حال انجام است.

به گزارش وبدا، رئیسی به ۱۲ گام اجرایی در حوزه برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: ما در اجرای برنامه پزشک خانواده عزم جدی داریم. تربیت متخصصان پزشک خانواده از جمله اقدامات خوبی است که در این زمینه صورت گرفته است. از طرفی در نظر داریم پزشکان عمومی که در برنامه پزشک خانواده فعال هستند، طی یک برنامه آموزشی شش ماهه که برای آنان تعریف شده است وارد سیستم شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید