مجلس یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کند

    کد خبر :238273

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: باید در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد و بعد از یک مدت مقرر این بسته حمایتی قطع شود.

سعید باستانی درخصوص عواقب و فواید تعطیلی خودروسازهای داخلی، اظهار داشت: مسئله‌ای که عموم مردم در این زمینه بیان می‌کنند و موردی را که ما بیان می‌کنیم ممکن است تفاوت‌هایی را داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر با توجه به حجم عظیم خودرو کاهش یک لیتری مصرف بنزین را در نظر بگیریم قطعا تبدیل به رقم قابل ملاحظه‌ای می‌شود، گفت: از سوی دیگر تکنولوژی سوخت و بنزین برای جلوگیری از آلودگی بحث دیگری دارد، هرچند آلودگی‌ زیست محیطی خودروها نسبت به آلودگی کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها بسیار کمتر است.

به گزارش پردیس خودرو نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هزینه تمام شده در کشور ما بسیار ارزان است و همانند اروپایی‌ها به‌عنوان یک منبع ذی‌قیمت به آن توجه نمی‌شود، ادامه داد: در مصرف بنزین نیز فرهنگ رعایت صحیح را اشاعه نداده و ارزان بودن بنزین خود بخشی از این مسئله را به همراه دارد.

انباشت خودرو در کشور بسیار زیاد است

وی با تاکید بر اینکه تعداد 17 شرکت خودروسازی در کشور وجود دارد و حجم بسیار بالایی نیز تولید خودرو به صورت سالیانه در کشور صورت می‌گیرد، عنوان کرد: انباشت خودروها در کشور بسیار زیاد است و مطابق استانداردهای دنیا 5 سال یکبار خودروهای فرسوده از رده خارج نشده‌اند، خودروهای کشور بسیار فرسوده هستند و قدمت 20 تا 25 سال در شهرها تردد می‌کنند که حجم و میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 17 خودروسازی داخلی که برند هستند، قطعه و محصول تولید می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند مشکل اساسی دارند، تصریح کرد:در مشروح مذاکرات شفاهی قانون حمایت از خودروهای داخلی آمده است که حمایت از آنها 5 سال باشد اما به دلیل اینکه مجلس‌ها تکرار نمی‌شوند و ثبات مدیریتی نیز وجود ندارد این موضوع به فراموشی سپرده شده.

بعد از 4 سال حمایت ویژه از داخلی‌ها واردات خودرو آزاد شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از خودرو سازها در قالب یک پکیج ویژه به مدت 5 سال حمایت کنیم و بعد از آن واردات آزاد باشد، گفت: خودروهای وارداتی نباید با این عوارض واردات بالا به دست مردم برسند، مردم هیچ گناهی ندارند که نمی‌توانند خودرو خوب استفاده کنند به این دلیل اینکه همیشه این مسئله گفته شده است که عده بسیار زیادی بیکار می‌شوند.

باستانی با اشاره به اینکه افرادی که با تعطیلی خودروسازی‌ها بیکار می‌شوند کارگران و کارکنان خودروسازی ها و قطعه سازان هستند، ادامه داد: سوالی که در این زمینه ایجاد می‌شود این است که چرا باید این خودروسازی‌ها بیکار شوند صحبت این بوده است که اگر از خودروساز حمایت نکنید خودروساز و قطعه ساز تعطیل می‌شود که این مسئله از اساس غلط است.

وی با تاکید بر اینکه از مجلس شورای اسلامی سوم حمایت از خودرسازی ها شروع شده و تا کنون 30 سال است که از خودروسازان حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: این حمایت‌ها باید تا کجا ادامه داشته باشد، بر اساس سقف تعیین شده خودروسازی‌ها باید خود را کوچک‌سازی، تقویت و به‌روزرسانی کنند و قطعه سازان نیز مطابق با شرایط جدید قطعه با کیفیت بسازند و مردم نیز بهره لازم را ببرند، چرا نباید مردم خودرو با کیفیت و ایمن استفاده کنند.

یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال جاری لابی داخلی حتی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را نیز افزایش داده است، گفت: باید در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یک بار برای همیشه تکلیف خودروسازان را روشن کنیم اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد و بعد از یک مدت مقرر این بسته حمایتی قطع و واردات خودروهای خارجی آزاد شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند که به اندازه کافی از خودروسازان حمایت شده است، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که بعد از 4 سال حمایت از خودروسازی‌های داخلی تحولی در این صنعت صورت بگیرد اما منتقدین اعتقاد دارند که چنین اتفاقی صورت نمی‌گیرد.

نخ حمایت دولت از خودروسازان کنده شود/دولت بیش از سهم خود در خودروسازی‌ها دخالت می‌کند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه باید نخ حمایت دولت از خودروسازان کنده شود، خاطرنشان کرد: در برخی خودروسازی سهم دولت 13 درصد است اما بیش از میزان سهم خود دولت در آن واحد تولیدی دخالت می‌کنند و حتی مدیرعامل را نیز انتخاب می‌کند، خودروسازها نیز بیش از 13 درصد از دولت حمایت مستقیم و غیرمستقیم خواستار هستند و مردم نیز بیش از 13 درصد از دولت انتظار دارند تا در این صنعت تحول ایجاد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید