نمایش آثار موزه لوور در تهران همزمان با نگرانی برای آثار ایرانی

    کد خبر :238253

نمایش پنجاه اثر مهم از آثار موزه لوور در موزه ملی ایران، در حالی به نمایش درمی‌آید که همزمان شماری از آثار تاریخ تمدن ایران در شعب موزه لوور به نمایش درمی‌آید؛ اتفاقی که هرچند حاوی یک پیام مثبت از ایران در سطح بین‌الملل خواهد بود، در عین حال نگرانی‌هایی را در پی داشته که باید مورد توجه قرار داد و آن نگرانی‌ها نیز به روند بازگشت آثار تاریخی به ایران مربوط می‌شود؛ روندی که باید با دقت پی گرفته شود.

به گزارش تابناک؛ موزه ملی ایران در ایام نوروز که سه برابر ایام معمول مراجعه کننده دارد، میزبان 50 پیکره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشی، چاپ سنگی و… مهم از دوره‌های مختلف تاریخی موجود در موزه لوور پاریس است که از میان آنها، دو شیء شامل یک تبر مفرغی با کتیبه شاه ایلامی «اونتاش ناپیریشا» و دیگری شیء مفرغی از لرستان مربوط به ایران است و سایر آثار مربوط به فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق و هند هستند.

آن گونه که رئیس موزه ملی ایران اعلام کرده‌، بسیاری از آثار از سالن‌های اصلی موزه لوور انتخاب شده‌اند که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به پیکره «ابوالهول» از سنگ بازالت مربوط دوره «فرعون هاکور» اشاره کرد که از بخش عتیقات مصر باستان در سالن «سولی لوور» انتخاب شده تا از 14 اسفند 1396 امسال تا 18 خرداد 1397 در موزه ملی ایران به نمایش عمومی درآید؛ بنابراین، فرصتی فراهم شده تا بدون سفر به پاریس و ایستادن در صف طولانی لوور، بخشی از آثار تاریخ تمدن بشریت را مشاهده کرد.

ژان لوک مارتینز، رئیس موزه لوور فرانسه در این زمینه گفته است: «موزه ملی ایران سمبل ارتباطات بین ایران و فرانسه است و به دست آندره گدار، معمار فرانسوی ساخته شده است. در قرن نوزدهم پیمان‌هایی بین ایران و فرانسه بسته شد که نتیجه آن کاوش‌های باستان شناسی بود. به طور مشخص ایران در سال ۱۹۸۴ این امکان را به فرانسه داد که کاوش‌های باستان شناسی انجام دهد. این همکاری‌ها منجر شد، در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ شاهد کاوش‌های باستان‌شناسی باشیم.»

این آثار در موزه ملی ایران در چهار بخش اصلی با عناوین تولد یک مجموعه، تولد یک موزه، رویای جهانی شدن و یک موزه زنده به نمایش درخواهد آمد و یک تصویر کامل را برای مخاطب عرضه می‌کند. پس از نمایش دو مجموعه‌ تاریخی از کشورهای کره جنوبی و ارمنستان در موزه ملی ایران در ماه‌های گذشته و نمایش دو تک اثر «منشور کوروش» و «پنه‌لوپه» در سال‌های گذشته در موزه‌ مادر ایران، نمایش این مجموعه از آثار موزه لوور اتفاق تازه‌ای تلقی می‌شود، چون سوای توسعه تبادلات فرهنگی میان ایران و دیگر کشورها، یک پیام مهم برای افکارعمومی جهان دارد و آن پیام چیزی جز امنیت باثبات ایران نیست.

تبادل آثار تاریخی معمولاً در امن ترین فضای ممکن صورت می‌پذیرد و هر مخاطب بین المللی که خبر انتقال آثار موزه لوور به ایران را بخواند، به این واقعیت پی می‌برد که ایران امن‌تر از آن چیزی است که در سطح بین الملل مطرح می‌شود و از این منظر نیز باید در توسعه تبادلات فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست در ایران کوشید و زمینه‌های لازم را برای گسترش این قبیل تبادلات فراهم کرد.

در عین حال باید توجه داشت که همزمان با برگزاری این نمایشگاه در ایران، خروج آثار ایران و انتقال برای نمایش در شعب موزه لوور نیز رخ داده و این مسأله نگرانی‌هایی را در پی داشته است. سابقه توقیف آثار تاریخی ایران در برخی از کشورها که تحت عناوین مختلف به وقوع پیوسته، همواره به این نگرانی‌ها دامن زده است. از این منظر، باید توجه داشت که آثار تاریخ تمدن ایران که به فرانسه منتقل می‌شود نیز به کشور بازگردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید