کشت مواد مخدر در افغانستان به سمت مرزهای کشور کشیده شده است

    کد خبر :238162

علی مویدی گفت: شواهد نشان می دهد، توطئه ای در کار است و کشت مواد مخدر در افغانستان به سمت مرزهای کشور کشیده شده است.

سردار علی مویدی در نشست تخصصی آموزشی توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد در جمع خبرنگاران گفت: امروزه در ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های ابلاغی اولویت اول ما پیشگیری از اعتیاد است و تلاش داریم با برنامه هایی چون طرح توانمندی تولید فکر را به درون خانواده ها و سطوح مدرسه ببریم تا میل به اعتیاد کاهش پیدا کند. معتقدیم تنها راه مهار اعتیاد پیشگیری است. برنامه های سال ۹۷ و برنامه توسعه ششم در این حوزه بر همین اساس ریخته شده است.

به گزارش مهر،وی در پاسخ به این سوال که کاشت مواد مخدر در افغانستان رشد قابل ملاحظه ای داشته است و برای پیشگیری از قاچاق آن به داخل کشور چه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: ما تاکیدمان بر کاهش آسیب اعتیاد در حوزه پیشگیری است اما این به معنای آن نیست که در حوزه مقابله با ورود مواد مخدر جدی نباشیم. نکته ما این است که نمی خواهیم معطل این باشیم که در منطقه چه اتفاقی رخ می دهد و بعد واکنش نشان دهیم اما برای مرزهای کشور و مقابله با ورود مواد مخدر، طرح های ویژه ای داریم و اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تولید ۱۰ هزار تنی مواد مخدر در افغانستان نشان می دهد که باید اقدامات را در داخل کشور افزایش دهیم. متاسفانه شاهد این هستیم که توطئه ای در کار است و کشت مواد مخدر در افغانستان به سمت مرزهای کشور ما کشیده شده است.

وی گفت: ما شاهد افزایش ۴۰۰ درصدی تولید مواد مخدر در استان‌های فراه، نیمروز و هلمند در کشور افغانستان که همجوار استان‌های شرقی کشور ما هستند، هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که طرح توزیع رایگان مواد مخدر درمانی به کجا انجامید، گفت: این اصطلاح تکراری و غیرکارشناسی است و در نظام دینی ما نیز جایگاهی ندارد و با هیچ یک از آموزه های دینی و فرهنگی ما همخوانی ندارد. دوستان آزاد هستند برای ارائه پیشنهاد اما از نظر کارشناسی در هیچ کجای دنیا این اتفاق نیفتاده است که ما بخواهیم دومین کشور باشیم. برای همین اصلاً ضرورت بحث ندارد و طرح باطلی است.

سردار مویدی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از دانش آموزان درگیر اعتیاد وجود دارد یا خیر، بیان کرد: ما به دلیل حساسیت بحث آموزش و پرورش به مدارس ورود نمی کنیم و پژوهش در این زمینه را به عهده آموزش و پرورش می گذاریم.

هیچ معتادی نباید از شغلش منفک شود

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی آزمایشگاه ها نتیجه جواب تست اعتیاد را با درج مصرف متادون ارائه می دهند و این باعث می شود معتادینی که در حال ترک هستند دچار مشکل شوند و گاه از کار بیکار شوند، بیان کرد: دستور اکید رئیس جمهور این است که هیچ معتادی نباید از شغلش منفک شود. سیاست های دنیا نیز به همین صورت است. چرا که با منفک شدن یک معتاد از شغلش یعنی به او فضای آرامی داده ایم تا برود و به اعتیاد خود ادامه دهد. اگر نمونه ای از چنین مواردی وجود دارد باید به ما اعلام شود. ما معتقد هستیم راه برون رفت معتاد از مشکلش این است که شغل و درآمدش برای خانواده حفظ شود.

اعتیاد در زنان رو به رشد نیست

سردار مویدی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره وجود آمار زنان معتاد در جامعه گفت: آنچه این روزها مطرح می شود که اعتیاد در میان زنان رو به رشد است، اینگونه نیست. از ۲ میلیون و ۸۰۰ معتاد در کشور ما کمتر از ۱۰ درصد آمار زنان را داریم که البته این آمار یک درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته است. اما این آمار به گونه ای نیست که ما بخواهیم در بین زنان ایجاد استرس کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر اعتیاد را نوعی بیماری محسوب کنیم در سبد درمانی برای آن درصدی دیده نشده است، گفت: در سبد سلامت موضوع اعتیاد خوب دیده نشده است، بله اگر از منظر پزشکی، اعتیاد بیماری است، باید در سبد سلامت دولت جایگاه آن تعریف شود و برای این کار نیاز به همکاری های بین دستگاهی داریم که تاکنون همکاری های جسته و گریخته ای نیز صورت گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید