مواضع لودریان غیرقابل پذیرش است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۳:۲۵
    کد خبر :238113

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه مواضع لودریان غیر منطقی و غیرقابل پذیرش بود، گفت: مسئولان در ملاقات های خود با وزیر امور خارجه فرانسه، خیلی قاطع صحبت کنند.

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه پیرامون سفر اخیر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران گفت: کشورهایی که با یکدیگر رابطه دارند همیشه باید با هم نشست داشته باشند اما این نشست ها باید با احترام متقابل و از موضع برابر صورت گیرد.

وی با اشاره به مواضع وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: وزیر خارجه فرانسه پیش از سفر به تهران مواضع منفی علیه ما گرفت اما در بیانیه وزارت خارجه فرانسه اشارات مثبتی به نقش پراهمیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه شد، لذا این طور می توان تحلیل کرد که فرانسوی ها پیش از سفر وزیر امور خارجه آن کشور به ایران، مواضع دوگانه ای را اتخاذ کردند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه مواضع آقای لودریان غیر منطقی و غیرقابل پذیرش بود، تصریح کرد: مسئولین جمهوری اسلامی در ملاقات های خود با وزیر امور خارجه فرانسه، خیلی قاطع صحبت کنند. البته در دیدارهایی که آقایان روحانی و شمخانی با وی داشتند، صحبت های مهم و قابل توجهی بین دو طرف صورت گرفت. به طور مثال طرف های ایرانی به وزیر امور خارجه فرانسه برخی از وظایف فرانسه را در مبارزه با تروریسم یادآور شدند و همچنین به مسئله حمایت آنها از منافقین نیز اشاراتی را داشتند.

در گفتگو با مهرسخنگوی اسبق وزارت امور خارجه یادآور شد: از صحبت های آقای لودریان این طور می توان متوجه شد که مواضع ایران بسیار محکم بوده و از خطوط قرمزش عبور نکرده و نکاتی که به طرف فرانسوی گفته شده، همگی در چارچوب منافع ملی کشور مطرح شده است.

آصفی با اشاره به اینکه نفس سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران لازم بود، افزود: این مسئله لازم بود که فرانسوی ها علاوه بر شنیدن مواضع دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به مسائل مختلف، مواضع دیگر مقامات عالی رتبه ایران را نیز بشنوند و متوجه شوند که صدای واحد و یکپارچه ای از ایران شنیده می شود.

سفیر اسبق ایران در امارات در پاسخ به این سوال که دستاورد ایران در بُعد اقتصادی از این سفر چه می تواند باشد؟ اظهار داشت: اینکه می گویم نفس این سفر لازم بوده، لزوماً به این معنا نیست که همه چیز در این سفرها خوب پیش رفته، چرا که ایران لازم داشت دیدگاه های خود را به طرف فرانسوی بگوید و آنها هم به همین ترتیب و چه بستری بهتر از سفر وزیر امور خارجه آن کشور به تهران می توانست باشد.

وی گفت: اینکه در آینده شرایط همکاری میان دو طرف چگونه پیش خواهد رفت به طرف مقابل بازمی گردد، چرا که ایران آمادگی لازم را برای گفتگو با کشورهای مختلف را دارد و همین که ایران در مقابل فشارهایی که در خصوص این سفر وجود داشت ایستادگی کرد و پذیرفت که این سفر انجام شود نشان از سیاست کلی نظام در انجام گفتگوهای لازم میان ایران و کشورهای مختلف دارد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه افزود: فرانسوی ها به لحاظ تاریخی اصرار دارند که بگویند کشور مستقلی هستند و دنباله رو آمریکا و دیگران نیستند. اگر فرانسه و دیگر طرف های اروپایی بتوانند بر سیاست خودشان نسبت به حفظ برجام و انجام تعهد همه اعضای مشارکت کننده در توافق هسته ای، پای فشاری داشته باشند، می توانند فضای بهتری را در خصوص همکاری ها میان ایران و اروپا و به خصوص کشور مهم فرانسه ایجاد کنند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تأکید کرد: ایران و فرانسه دو کشور توانمند در عرصه بین‌المللی، مالی، ظرفیت های انسانی و ریشه های فرهنگی هستند. اگر فرانسه بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند قطعاً می تواند از کمک های ایران جهت بهبود شرایط و جایگاه خود در راستای بازگشت به منطقه بهره مند شود چرا که امروز با توجه به سیاست هایی که امریکایی ها در منطقه پیاده کرده اند، فرانسه جایگاه خود را در منطقه از دست داده و در لبنان و دیگر جاها به حاشیه رانده شده و چنانچه بتواند نقش و عملکرد خوبی را داشته باشد می تواند مجدد به جایگاه سابق خود در منطقه بازخواهد گشت.

آصفی اظهار داشت: تمام این مسائل به طرف مقابل باز می گردد چرا که ایران آمادگی خود را جهت انجام گفتگوها و مذاکرات اعلام کرده است و در خصوص مساله برجام هم من فکر می کنم اروپایی ها مایلند که برجام را حفظ کنند تا از منافع اقتصادی آن بهره مند شوند.

سفیر اسبق ایران در امارات گفت: اگر دولت فرانسه در خصوص موضوعات بانکی، مالی، سرمایه گذاری بتواند آن گونه که گفته به نقش و تعهد خود پایبند باشد، طبیعی است که روابط ما با فرانسه که دیرینه هم هست و سابقه همکاری های طولانی میان ما وجود دارد، بیش از پیش گسترش پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که پیام های منطقه ای و بین‌المللی این سفر را چگونه تحلیل می کنید؟ تصریح کرد: در حال حاضر آقای نتانیاهو به آمریکا سفر کرده و محمد بن سلمان به مصر، آمریکا و انگلیس سفرهایی را دارد، لذا همانطور که اشاره کردم این سفر در این برهه زمانی امری لازم بود. یکی از ضروریت های این سفر این است که وقتی دشمن قسم خورده ایران یعنی رژیم صهیونیستی افکار عمومی آمریکا و غرب را منحرف می کند، لازم بود که یک سیاست مدار اروپایی پای صحبت های ایران هم بنشیند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه به نظرم در سال آینده چالش های منطقه ای بیشتر و یارگیری های جدیدی را در منطقه شاهد خواهیم بود، گفت: فکر می کنم در این زمینه آقای لودریان حتماً با توجه به امکانات و مواضع ایران در یافته باشد که کلید ثبات وامنیت منطقه در دست ایران به عنوان یک بازیگر کلیدی و مهمترین عنصر امنیت بخش منطقه است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: هرچه دولت فرانسه و دولت های اروپایی از سیاست های نامناسب امریکا فاصله بگیرند به ما نزدیکتر می شوند و عکس این مطلب هم صادق است لذا من فکر می کنم که در این هندسه منطقه ای که شاهد بروز و ظهور اتفاقات تازه ای خواهیم بود، این قبیل رایزنی ها میان ایران و بازیگران موثر اروپایی از جمله فرانسه باید افزایش پیدا کند و البته در دستور کار ما افزایش روابط و همکاری های منطقه ای با کشورهای همسایه نیز وجود دارد و مهمتر از همه هم لزوم داشتن یک برنامه بلندمدت و راهبردی میان ایران با روسیه و چین است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید