بروجردی خواستار ایجاد چارچوب های جدید همکاری اقتصادی در برابر واشنگتن شد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ۱۶:۲۳
    کد خبر :237704

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های نادرست آمریکا اعلام کرد: ایران، روسیه و چین باید با تقویت روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهایی مانند هند، پاکستان و ترکیه، چارچوب های جدیدی برای همکاری های اقتصادی در منطقه به وجود آورند.

علاء الدین بروجردی که در همایش اقتصادی ساراتوف با عنوان «آینده مناطق: توسعه همکاری ها» شرکت کرده بود، با بیان این مطلب، افزود: سیاست های غیر منطقی ترامپ که موجب اعتراض همپیمانان اروپایی آمریکا نیز شده است، می طلبد که چنین همکاری هایی شکل بگیرد.
بروجردی در ادامه با اشاره به مناسبات ایران و روسیه اظهار داشت: روابط دو کشور دارای قدمتی بیش از پانصد ساله است که طی سال های اخیر، شکل جدیدی به خود گرفته و به لحاظ کمی و کیفی در تمامی ابعاد گسترش یافته است.
به گزارش ایرنا؛وی افزود: هم اکنون روابط دو کشور به واسطه اراده جدی سران جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای توسعه مناسبات در تمامی زمینه ها، در عالی ترین وضع خود قرار دارد.
به گفته وی، دیدارهای تاریخی و راهبردی رئیس جمهوری روسیه با مقام معظم رهبری، 11 بار دیدار روسای جمهوری دو کشور، 6 بار دیدار روسای پارلمان ها و بیش از 20 ملاقات وزرای امور خارجه ایران و روسیه در طول چهار سال گذشته، بیانگر اهمیتی است که رهبران دو کشور برای روابط دوجانبه قائل می شوند.

** برجام نمونه دیگری از همکاری های موفق ایران و روسیه بود
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همکاری های ایران و روسیه در ابعاد دوجانبه و چندجانبه، دستاوردهایی به دنبال داشته که به نفع ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی بوده است.
بروجردی اظهار داشت: اوج این همکاری ها در مبارزه با تروریسم و افراط گرائی به ویژه در زمینه مبارزه با داعش در سوریه بود، که در نتیجه آن، تروریست ها شکست خوردند و تمامیت ارضی سوریه حفظ شد. برجام نمونه دیگری از همکاری های موفق ایران و روسیه در عرصه بین المللی و در واقع پیروزی دیپلماسی و به نوعی، مقابله با یکجانبه گرائی آمریکا بود که نه تنها به حفظ صلح در جهان کمک کرد، بلکه می توان آن را به عنوان الگویی برای حل و فصل مهم ترین مناقشات بین المللی، در نظر گرفت.
وی در ادامه گفت: ایران و روسیه در شرایط کنونی دارای چالش ها و تهدیدهای مشترکی هستند که همدلی و همکاری نزدیک تر بین دو کشور را برای مقابله با آنها، ایجاب می کند. «مواد مخدر با منشاء افغانی که از زمان سرنگونی طالبان و حضور آمریکائی ها، میزان تولید آن در افغانستان 40 برابر شده است و قاچاق سازمان یافته مواد مخدر، تروریسم که غرب از آن به عنوان ابزار و بهانه ای برای حمله به یک کشور یا متهم کردن کشورهای دیگر و یا بی ثبات سازی سایر کشورها (داعش در سوریه) استفاده می کند، یکجانبه گرائی آمریکا که یکی از ریشه های بی ثباتی در جهان است، تحریم های غرب علیه ایران و روسیه که با دو هدف «مهار» و «انزوای» دو کشور صورت می گیرد، دکترین جدید اتمی آمریکا که بسیار خطرناک است و به سمتی می رود که بتواند سلاح هسته ای را به سلاحی قابل به کارگیری در منازعات و درگیری ها تبدیل کند، همگی از تهدیدها و چالش های مشترکی هستند که ایران و روسیه با آنها مواجه می باشند.»

**روابط اقتصادی ایران و روسیه باید تقویت شود
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در دنیای امروز امنیت و سرمایه گذاری دو مقوله درهم تنیده و به هم وابسته هستند که بدون شک برای تحقق توسعه، جذب سرمایه گذاری خارجی ضروری است.
بروجردی افزود: با توجه به حساسیت های امنیتی و لزوم بهره مندی از منافع مشترک، لازم است که طرف های همکار، تعریف مشخصی از منافع مشترک خود داشته باشند تا همکاری امکانپذیر باشد.
به گفته وی، فضای سیاسی حاکم بر روابط کشورها نیز می تواند بر همکاری های اقتصادی بین کشورها و طرح های سرمایه گذاری موثر باشد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: یکی از ظرفیت های مهم برای توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی بین کشورها در کنار حوزه های دولتی، تعامل و همکاری بخش های خصوصی، تجاری و استانی است.
وی افزود: با توجه به ظرفیت های بالای اقتصادی ایران و روسیه، ضروری است که روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور متناسب با تعاملات سیاسی، تقویت شود، از این رو، از تقویت همکاری های استانی و منطقه ای در راستای تقویت روابط اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور از طریق برگزاری همایش ها و نمایشگاه های استانی، استقبال می کنیم.
به گفته بروجردی، توسعه روابط اقتصادی فقط در حد پایتخت های دو کشور نیست، بلکه معتقدیم استان ها نیز به خاطر داشتن ظرفیت ها و توانمندی های زیاد، یکی از پایه های اساسی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه هستند.
وی گفت: تاکنون چندین همایش مهم برای بررسی روابط اقتصادی دو کشور، در قالب همایش همکاری های منطقه ای و استانی، برگزار شده و قرار است همایش جدیدی با همین موضوع، در سال 2018 در روسیه برگزار شود.
بروجردی ادامه داد: هم اکنون 15 استان ایران با استان ها، جمهوری ها و مناطق مختلف روسیه ارتباط و همکاری دارند و سایر استان های دو کشور نیز دارای توانمندی های زیادی برای همکاری هستند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: تلاش می کنیم در راستای توسعه مناسبات اقتصادی، زمینه برقراری هرچه بیشتر ارتباط بین استان های ایران و استان ها و مناطق روسیه را فراهم کنیم.
بروجردی افزود: استان ساراتوف که از طریق رود ولگا با ایران هم مرز و دارای مردم و دولتمردانی مهربان، کوشا و همچنین ظرفیت های زیادی است، می تواند با یک یا چند استان ایران ارتباط برقرار کند.
وی گفت: باید بخش های خصوصی طرفین نیز با یکدیگر همکاری و تعامل بیشتری داشته باشند، چراکه در شرایط کنونی، از حمایت های سطوح بالای دولتی برخوردارند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این مطلب که هم زمان با همایش ساراتف، چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دوجانبه دو کشور در مسکو در حال برگزاری است، افزود: در کنار مکانیسم های دولتی موجود، باید تلاش کنیم تا از طریق برگزاری همایش های اقتصادی با مشارکت بخش های خصوصی، تجاری، بازرگانی و استانی، ضمن شناسائی و نشان دادن توانمندی های این بخش ها، زمینه توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری و بازرگانی بین دو کشور را فراهم کنیم.
وی در ادامه گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران از هر گونه ابتکاری که به رونق همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور منجر شود، حمایت می‌کند.
به گزارش ایرنا، حضور هیات ایرانی در همایش «آینده مناطق: توسعه همکاری ها» بنا به دعوت رئیس دومای روسیه صورت گرفت.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، دبیر اول کمیسیون صنایع، یک عضو کمیسیون انرژی و دو تن از اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در این سفر بروجردی را همراهی می کنند.
شهر ساراتوف مرکز استانی به همین نام، یکی از بندرهای بزرگ روسیه در حاشیه رودخانه ولگا در جنوب غربی این کشور است که جمعیتی حدود 900 هزار نفر دارد و مردمانی با باور به ادیان مختلف در آن زندگی می کنند که تاتارها بخش بزرگی از آنان را تشکیل می دهند.
این شهر بندری از دیرباز از طریق مسیر دریای خزر و رودخانه ولگا، با ایران ارتباطات تجاری فراوانی داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید