افراد مسلح اجازه خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی را دادند

    کد خبر :237686

مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد: گروه‌های مسلح در غوطه شرقی دمشق در مقابل ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه اجازه خروج غیرنظامیان از این منطقه را داده‌اند. سازمان ملل نیز از ورود کاروان کمک‌ها به غوطه شرقی خبر داد.

سایت شبکه روسیا الیوم گزارش داد که کاروان کمک‌های انسانی امروز (دوشنبه) از طریق گذرگاه الوافدین وارد مناطقی در غوطه شرقی شد.

کاروان شامل ۴۶ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه شامل غذا و دارو و دیگر مایحتاج مردم از گذرگاه الوافدین در آخرین مرکز ایست بازرسی وابسته به ارتش سوریه به شهر دوما در مرکز غوطه شرقی وارد شد. این میزان کمک برای ۱۲۸ هزار تن کفایت می‌کند در حالی که کامیون‌ها در بازار الهال در شهر مستقر خواهند شد تا کمک‌ها بین مردم توزیع شود.

علی الزعتری، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل به روسیا الیوم گفت: ورود کاروان کمک‌های بشردوستانه در قالب بند توافقنامه آتش‌بس پنج ساعته روزانه نیست بلکه طبق تضمین‌های تداوم آتش‌بس تا پایان رسیدن کمک‌ها به دوماست.

به گزارش ایسنا،وی تصریح کرد: تخلیه کمک‌ها نیاز به ساعات طولانی دارد حتی ممکن است تا پاسی از شب طول بکشد.

رعتری ادامه داد: ورود کاروان دوم روز پنجشنبه خواهد بود و این کاروان با هماهنگی با طرف‌های رسمی و طرف روس برای تسهیل ورود کمک‌ها به غوطه شرقی است.

پیشتر بافل کرشیشک سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده بود، کاروان امدادرسانی شامل ۴۶ کامیون به سمت منطقه غوطه شرقی به راه افتاده است.

وی به رویترز گفت: کاروان امدادرسان از آخرین مقر ارتش در مسیرش به غوطه عبور کرده است.

وزارت دفاع روسیه نیز گزارش داد، هلال احمر سوریه ۲۴۷ تن کمک‌های انسانی را وارد غوطه شرقی کرده است.

در این راستا ارتش روسیه امروز اعلام کرد، افراد مسلح غوطه شرقی متعهد شدند به غیرنظامیان اجازه دهند از طریق گذرگاه‌های امنی که ارتش سوریه برای آنها طی روزهای گذشته تعبیه کرده، خارج شوند.

خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از ارتش روسیه گزارش داد، افراد مسلح موافقت کرده‌اند به غیرنظامیان اجازه دهند در ازای ورود کمک‌های انسانی غوطه را ترک کنند.

ارتش روسیه زمان و اینکه کجا این روند اجرا خواهد شد مشخص نکرد.

این در حالی است که سرلشکر ولادیمیر زولوتوخین، سخنگوی مرکز آشتی روسیه در سوریه پیشتر گفته بود، گروه‌های مسلح در غوطه شرقی با خمپاره بیمارستان نظامی “تشرین” در نزدیکی نقطه ایست بازرسی واقع در حومه غربی روستای “الریحانه” را مورد هدف قرار دادند.

زولوتوخین گفت: گروه‌های مسلح غیرقانونی به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه داده و قطعنامه آتش‌بس را نقض می‌کنند. حملات دوره‌ای با اسلحه‌های کوچک به ایست بازرسی صورت می‌گیرد. همچنین در فاصله ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری غرب روستای الریحانه شش بمب منفجر شد.

همچنان گروه‌های مسلح غیرقانونی مانع خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی می‌شوند.

زولوتوخین افزود: این باندهای مسلح با مخفی شدن در خانه‌ها و پنهان شدن پشت افراد پیر، زنان و کودکان موقعیت خود را تقویت می‌کنند و ما این اعمال را به منزله جرایم جنگی قلمداد می‌کنیم و افرادی که مرتکب این جرائم می‌شوند باید پاسخگو باشند.

وزارت دفاع روسیه نیز روز یکشنبه اعلام کرد، گروه‌های مسلح همچنان مانع از خروج غیرنظامیان سوری از غوطه شرقی دمشق می‌شوند و گذرگاه انسانی که به خروج آنها اختصاص داده شده را مورد هدف می‌گیرند.

یوری یفتشنکو، نماینده مرکز آشتی روسیه نیز در این باره گفت: بار دیگر هیچ یک از غیرنظامیان نتوانستند از این منطقه خارج شوند و نیروهای مسلح راه‌های خروجی را بسته‌اند و به هدف قرار دادن گذرگاه امن و ایست بازرسی در غوطه ادامه می‌دهند. همچنین این نیروها حتی در دوره آتش‌بس اعلام شده از طرف مرکز آشتی به حملات خود ادامه می‌دهند.

یفتشنکو تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ خمپاره از سوی گروه‌های مسلح به پایتخت سوریه و مناطق مختلف آن شلیک شده که چند تن بر اثر آن زخمی شدند و خسارت‌های مالی نیز به این مناطق وارد شد.

وی همچنین به نقض آتش‌بس در استان‌های حلب، لاذقیه و دمشق اشاره کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید