اژه‌ای:شکایتی درباره ادعای خریداری خانه توسط یکی از طرف‌های مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح نشد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۱۳
    کد خبر :237619

سخنگوی قوه قضاییه گفت: درباره حرف‌هایی که در ایام انتخابات و مناظره درباره خریداری خانه گفته شد شکایتی صورت نگرفته است.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشستی با عنوان نگاهی نو به مدیریت کشور عنوان کرد: مسرورم از این جلسات و مواجه با شما جوانان. هرچه هست برای شماست ما دیگر رو به افول هستیم. میلاد حضرت زهرا (س) را خدمت شما تبریک می‌گویم. عمل صالح و ایمان در قرآن مورد تاکید است و اگر باهم باشند حیات طیبه خواهید داشت.

به گزارش ایلنا وی افزود: خیلی‌ها از غیرمسلمانان هستند که عمل خوبی انجام می‌دهند اما چون ایمان ندارند، حیاتشان طیب نمی‌شود. کسی ممکن است ایمان و باور داشته باشد اما تبدیل به عمل صالح نشود این حیات طیب نمی‌شود. آیا می‌شود کسی عملش صالح باشد ولی دزدی و اختلاس کند و رشوه بگیرید و تقلب کند؟ عمل صالح عمل خاصی نیست. هرکسی می‌تواند عمل صالح انجام دهد. فقیر و غنی، عالم و ضعیف و قوی می‌تواند عمل صالح انجام دهند.

اژه‌ای تاکید کرد: هر فردی اگر بعد از داشتن ایمان مطابق وظیفه عمل کرد می‌شود عمل صالح. اگر به وظیفه عمل نکرد می‌توانیم بگوییم عمل او صالح نبوده است. آن روز ممکن است فضاسازی‌ها در من و شما تاثیر کند. عملی انجام دهم یا ندهم یا سکوت کنم یا از خلاء قانونی استفاده کنم. در شرایط امروز نیازمند هستیم عمل ما به عمل صالح نزدیک شود.

وی ادامه داد: گاهی آنقدر به دیگری می‌پردازیم که از خودمان غافل می‌شویم، یادمان می‌رود ممکن است در خود ما هم نقصی باشد، گاهی وقت‌ها به گونه‌ای به مردم می‌پردازیم که آنها مورد ظلم قرار می‌گیرند و ما می‌فهمیم ولی دیگر وقت جبران نیست و شاید هوای نفس اجازه جبران نمی‌دهد. اگر می‌خواهیم به عمل صالح نزدیک شویم انصاف داشته باشیم معنای روشن انصاف این است که آنچه را برای خود می‌پسندم برای دیگری بپسندم.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: آنچه در زمان انتخابات از لسان نامزدها مطرح می‌شود باعث می‌شود در چند حالت اتفاقاتی بیفتد. گاهی برخی از این موارد جنبه مجرمانه و عمومی دارد و دادستان موظف است وارد شود. یک جرمی ممکن است واقع شود اما جنبه عمومی نداشته باشد. اگر شامل جرم خصوص نباشد، نمی‌شود ورود کرد. یک مواردی جرم است اما شاکی خصوصی نمی‌خواهد شکایت کند گاهی مطالب دو جنبه خصوصی و عمومی با هم دارد از حیث جنبه عمومی دادستان می‌تواند ورود کند.

وی گفت:‌ یکی از نامزدها به دیگری گفته خانه‌ای را طریقی تهیه کرده‌ای باید دید این جنبه عمومی است یا خصوصی. این نسبت دادن‌ها در زمان انتخابات بیشتر است. بستگی دارد چگونه مطرح کند؛ مثلا اگر بگوید از بیت‌المال کسب کردید دو حیثیتی است. اگر بگوید از طریق حرام کسب کردی جنبه عمومی ندارد. اکثرا در زمان انتخابات شکایت نمی‌کنند یا بعدا اعلام انصراف می‌کنند. در این حرف‌هایی که در ایام انتخابات و مناظره درباره خریداری خانه گفته شد شکایتی صورت نگرفته است.

اژه‌ای در پاسخ به به سوالی درباره طرح اعاده اموال نامشروع گفت: باید دید آیا از طریق سالم می‌شود ثروت هنگفت پیدا کرد؟ مگر اشخاص خاص. بدست آوردن ثروت هنگفت جز در موارد خاص ممکن نیست. اگر یک مسئول صاحب یک ثروت هنگفت شد، نباید اورا بازخواست کنیم؟ بنظر من باید این کارا را انجام دهیم. شخصی که سالیان زیاد مسئول بوده اگر صاحب ثروت شود باعث بدبینی عمومی می‌شود و از طرفی احتمال می‌رود از طریق غیرقانونی باشد. اگر مسئول در زمان کوتاه دارای ثروت سنگین شد باید بازخواست شود. اگر ثابت کرد مشروع بوده حلال است اگر ثابت شد نامشروع است باز پس گرفته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید