توافق مصر و عربستان بر سر پروژه 10 میلیارد دلاری

    کد خبر :237580

در جریان دیدار ولیعهد عربستان با رئیس‌جمهور مصر در قاهره، عربستان سعودی و مصر یک بودجه مشترک 10 میلیارد دلاری را برای ساخت پروژه بلندپروازانه “نیوم” امضا کرده و متعهد شدند که 1000 کیلومتر مربع از این کلانشهر در جنوب سینا احداث شود.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، این توافق در آغاز نخستین سفر کاری و دولتی محمد بن سلمان، شاهزاده عربستانی از زمان رسیدنش به ولیعهدی در سال گذشته میلادی و سرکوب سران سیاسی و تجاری این کشور صورت گرفت؛ سرکوبی که سبب شد به دنبال آن بسیاری از تجار و شاهزادگان ارشد عربستان بازداشت شوند.

به دنبال سرنگونی اخوان المسلمین که عربستان و مصر هر دو آن را گروهی تروریستی تروریستی می‌دانند و از زمان روی کارآمدن عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در سال 2013 میلادی، قاهره و ریاض روابط خود را تقویت بخشیده‌اند.

یکی از مقامات عربستان سعودی گفت: سهم ریاض در این توافق سرمایه‌گذاری مشترک جدید، تامین بودجه برای کمک به ساخت و ساز در طرف مصری پروژه “نیوم” خواهد بود؛ نیوم یک پروژه فرامرزی و یک منطقه شهری-اقتصادی- گردشگری است که در منطقه تبوک در شمال غرب عربستان ساخته می‌شود و قرار است بخش‌هایی از آن در داخل مرزهای اردن و مصر ایجاد می‌شود.

شاهزاده محمد بن سلمان اکتبر سال گذشته میلادی به عنوان بخشی از برنامه‌ها خود برای رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام اجرای این پروژه بلند پروازانه را اعلام کرد و بوجه‌ای 500 میلیارد دلاری را برای تحقق آن مدنظر دارد. این شهر همان گونه که از نامش پیداست “NEO-M”(آینده جدید) قرار است که یک نمونه از شهرهای آینده باشد و از تمامی دست‌آوردهای تکنولوژی بشری در آن استفاده شود.

این توافق سرمایه‌گذاری بر روابط استراتژیک میان ثروتمندترین کشور عربی و پرجمعیت‌ترین کشور عربی تاکید دارد.

قاهره از ریاض در مبارزه با حوثی‌ها در یمن حمایت می‌کند و سال گذشته به تحریم قطر توسط کشورهای حوزه خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی پیوست و توافق کرد تا علی‌رغم انتقادات گسترده در مصر، دو جزیره در دریای سرخ را به ریاض واگذار کند.

یک روز پیش از سفر شاهزاده محمد بن سلمان به قاهره، دادگاه عالی مصر تمامی چالش‌های حقوقی برجسته درخصوص توافق مربوط به این دو جزیره دریای سرخ را باطل کرد.

این سفر بن سلمان سه هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مصر صورت گرفته که ژنرال سیسی به دنبال دستیابی به دومین دور از ریاست جمهوری در این انتخابات است. انتظار می‌رود ژنرال سیسی در این انتخابات پیروز شود؛ انتخاباتی که به گفته منتقدان، اپوزیسیون در آن محدود شده و یا آنها را مجبور کرده‌اند تا کمپین‌های انتخاباتی خود را متوقف کنند.

از آنجایی که مصر تلاش می‌کند تا برهرگونه ناآرامی داخلی سرپوش بگذارد به شدت درخصوص مسائل مهم سیاست خارجی از جمله اختلافات میان عربستان و ایران از ریاض طرفداری می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید