«سرآشپز پیشنهاد می کند» بازتولید نیست

    کد خبر :23756

کارگردان نمایش »سرآشپز پیشنهاد می کند» با اشاره به تغییراتی که در متن و اجرای نمایش نسبت به اجراهای گذشته به وجود آمده است، تاکید کرد اجرای این اثر نمایشی یک بازتولید به حساب نمی آید.

شهاب الدین حسین‌پور کارگردان نمایش «سرآشپز پیشنهاد می کند» درباره اجرای مجدد این اثر نمایشی در تماشاخانه سنگلج به گفت: این نمایش برای اولین بار در سال ۸۸ در دوازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت و بعد از آن با تغییراتی در گروه بازیگران در پانزدهمین جشنواره تئاتر آیینی و سنتی و اولین دوره جشنواره ملی جوان ایرانی نیز اجرا شد و در سال ۸۹ و ۹۲ در تماشاخانه سنگلج اجرای عمومی شد.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز با حمایت اتابک نادری مدیر امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی تور استان های این نمایش در شهرستان های شاهرود، اهواز، اندیمشک، بوشهر و شیراز برگزار شد که این اجراها با استقبال زیادی روبرو شدند و من متوجه شدم این نمایش همچنان در جذب مخاطب موفق است و از آنجا که از طرف تماشاخانه سنگلج یک پیشنهاد اجرا داشتم، تصمیم گرفتم این اثر نمایشی را مجددا به صحنه بیاورم.

این کارگردان درباره تغییراتی که در اجرای مجدد این نمایش به وجود آمده، توضیح داد: در این اجرا محمد امیریاراحمدی به عنوان دراماتورژ به گروه دعوت شد. وی نکاتی را به ما متذکر شد که براساس آن متن بازنویسی مجدد شد و تغییرات اساسی در طراحی گریم، لباس، نور، طراحی حرکت و حتی بازی بازیگران به وجود آمد. در واقع نمایش نسبت به اجراهای گذشته ۹۰ درصد تغییر کرده و یک کار تولیدی جدید است و من به هیچ عنوان به شکل یک کار بازتولیدی به آن نگاه نمی کنم.

حسین پور یادآور شد: تصمیم دارم این نمایش را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر نیز ارایه دهم چون معتقدم این گونه نمایشی دارد به دست فراموشی سپرده می شود و نسل جدید باید بداند نمایش سنتی ما چیست و با گونه های مختلف این نوع از نمایش مثل سایه بازی، نقالی، سیاه بازی، ضربی خوانی، روحوضی و … که در این اثر نمایشی حضور دارد، آشنا شود. اجرای این نمایش برای من ادای دینی است به تماشاخانه سنگلج که من اولین اجرای حرفه ای ام را در آن به صحنه بردم و دوم ادای دین به نمایش آیینی و سنتی.

کارگردان «بر پهنه دریا» درباره مولفه های مشترک مانند طراحی گریم و لباس در نمایش هایش توضیح داد: نمایش هایی را که به صحنه می برم بنا بر دغدغه ها و حال و روز اجتماعم آماده می کنم. در آثارم هم به دنبال ساختن جهانی منحصر به فرد و غیرواقعی هستم و این مساله باعث می شود کارهایم از حالت رئالیستی خارج شود. البته گروه من ثابت هستند و ممکن است گریم و طراحی لباس آثارم به هم نزدیک باشند اما حتما در جزئیات با هم تفاوت دارند.

وی متذکر شد: علاقه من به گروتسک باعث شده از این سبک در همه آثارم استفاده کنم و حتی یک کمدی موزیکال مطربی ایرانی را هم گروتسک اجرا کنم. نمایش «سرآشپز پیشنهاد می کند» یک کمدی گروتسک با بهره‌مندی از تکنیک‌های نمایش ایرانی است که به صورت موزیکال اجرا می‌شود. علاقه مندم که کارهایم را به سمت طنز تلخ پیش ببرم چون با این شیوه راحت تر می توانم حرفم را بزنم.

حسین پور در پایان صحبت هایش درباره داستان نمایش بیان کرد: این نمایش برداشتی آزاد از داستان ضحاک ماردوش شاهنامه است. ضحاک پادشاه هفت اقلیم که از چاقی رنج می برد برای رفع مشکلاتش تصمیم می گیرد در ممملکت کنکور آشپزی برگزار کند. «سرآشپز پیشنهاد می کند» یک نمایش کمدی موزیکال است که در آن بیش از ۱۰ قطعه موسیقی وجود دارد که توسط بازیگران خوانده می شود و مطمئنم مخاطبان از دیدن این اثر نمایشی لذت می برند چون برای اجرای آن زحمت زیادی کشیده شده است.

نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» نوشته رضا شفیعیان است که توسط محمد امیر یاراحمدی بازنویسی و دراماتورژی شده است. این اثر که پیش از این دو بار در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته است با تغییرات اساسی در ساختار متن و طراحی ها اجرا می شود. آرش فلاحت‌پیشه، مهدی فریضه، محمد صدیقی‌مهر، امیررضا میرآقا در این نمایش نقش‌آفرینی می کنند.

نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور از ۱۷ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد در تماشاخانه سنگلج واقع در خیابان وحدت اسلامی، ضلع جنوبی پارک‌شهر، ابتدای خیابان بهشت به صحنه می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید