پایان بلاتکلیفی در آلمان/ اروپایی ها به بهبود اوضاع امیدوار شدند

    کد خبر :237547

تشکیل دولت ائتلافی پس از ۵ ماه بحران سیاسی در آلمان، علاوه بر این که با استقبال احزاب سیاسی این کشور مواجه شده، شرکای اروپایی برلین را نیز به بهبود اوضاع امیدوار کرده است.

پس از ماه ها مذاکره و گمانه زنی، اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان به هم پیمانی با حزب دموکرات مسیحی و تشکیل «ائتلاف بزرگ» رای مثبت دادند، به این ترتیب تا ۱۰ روز دیگر و با تشکیل دولت جدید، انتظار طولانی و عذاب آور آلمانی ها به پایان می رسد.

با گذشت بیش از ۵ ماه از انتخابات پارلمانی آلمان، سوسیال دموکرات ها با اکثریتی غیرقابل انتظار مسیر تشکیل دولت جدید را هموار کردند. در رای گیری اخیر این حزب، موافقان تشکیل دولت با «آنگلا مرکل» با ۶۶ درصد رای موافق، به بحث های درون حزبی نیز پایان دادند.

طبق قانون اساسی، «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهوری، امروز دوشنبه مرکل را برای تشکیل دولت جدید به پارلمان معرفی می کند تا روز ۱۴ مارس طولانی ترین دولت در تاریخ معاصر آلمان برای کابینه، رای اعتماد بگیرد.

توافق دو حزب بزرگ سنتی آلمان نه تنها در بین اعضای آنها بلکه در بخش هایی از احزاب اپوزیسیون و شرکای اروپایی آلمان نیز مورد استقبال قرار گرفت. همانطور که اشتاین مایر در سخنانش در فرانکفورت گفت این توافق به یک دوره «عدم اطمینان» و «بی اعتمادی» پایان داد.

خوشحالی شرکای اروپایی آلمان از پایان بلاتکلیفی

در خارج از مرزهای آلمان نیز شرکای تجاری و اقتصادی این کشور این توافق را به فال نیک گرفته و مشتاقانه در انتظار از سرگیری سریع مبادلات خود، پس از وقفه ای چند ماهه هستند.

متحدان آلمان در اتحادیه اروپا از جمله فرانسه که این کشو را عامل مهمی در ثبات این اتحادیه می‌دانند، موفقیت مرکل در تشکیل دولتی ائتلافی را اتفاقی بسیار مهم می دانند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه تشکیل دولت ائتلافی آلمان را خبر خوبی برای اتحادیه اروپا دانست. وی با انتشار بیانیه ای این اتفاق را برای کل اتحادیه اروپا مفید ارزیابی کرد.

همچنین «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک با استقبال از این توافق گفت: من به این نتیجه رسیده ام که آلمان می تواند موتور محرک پروژه های اتحادیه اروپا باشد. وی طی سخنانی در بروکسل بر لزوم آغاز به کار هر چه سریعتر دولت آلمان تاکید کرد.

در این میان تنها دو حزب «چپ ها» و «آلترناتیو برای آلمان» که به مخالفت با هر دو حزب پرداخته و کارزار بزرگی علیه آنها به راه انداخته بودند، از نتیجه حاصله ابراز ناخرسندی کرده اند.

اگر چه هنوز برای تشکیل دولت جدید باید منتظر انتخاب مجدد مرکل به صدراعظمی از سوی بوندستاگ بود اما این انتخاب از پیش تعیین شده بوده و در واقع اقدامی تشریفاتی است زیرا اکثریت کرسی های پارلمان در اختیار دو حزب حاضر در ائتلاف بزرگ است.

با این حال نباید فراموش کرد که این دو حزب به ویژه سوسیال دموکرات ها در این دوره ضعیف ترین نتایج خود را کسب کرده اند به طوری که میزان کرسی های آنها از ۸۰ درصد پیشین به ۵۶ درصد کنونی تنزل کرده است.

چرا مذاکرات به طول انجامید؟

سوالی که در این میان وجود دارد این است که چرا مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان اینقدر طولانی شده و به یک بحران سیاسی تبدیل شد. طی ۱۲ سالی که مرکل و حزبش بر سر قدرت هستند این حزب به ائتلاف با احزاب دیگر تن داده که دو دوره آن با حضور حزب سوسیال دموکرات بوده است.

این در حالی بود که نتایج ضعیف این دوره از انتخابات برای سوسیال دموکرات ها، آنها را به فکر انداخت که بهتر است در قامت یک حزب اپوزیسیون فعالیت کرده و وجهه از دست رفته را دوباره کسب کنند.

این رویکرد موجب شد که در ابتدا مقامات سوسیال دموکرات تن به مذاکره با مرکل نداده و به صراحت اعلام کنند که ترجیح می دهند یک حزب مخالف دولت باشند.

در چنین شرایطی مذاکره مرکل و همقطارانش با دو حزب «دموکرات آزاد» و «سبزها» زیر فشار های سیاسی آغاز شد. این مذاکرات با وجود پیشرفت های اولیه نتوانست رضایت احزاب حاضر در گفتگو ها را جلب کند. عمده اختلافات موجود، بحث در مورد مهاجران و سیاست های زیست محیطی در دولت آینده بود که همچنان شکاف بزرگی بین احزاب به شمار می رفت.

مرکل پس از آنکه از ائتلاف با این دو حزب ناامید شد، برای جلوگیری از انحلال پارلمان و توصیه های رئیس جمهوری آلمان تلاش دیگری را برای متقاعد کردن سوسیال دموکرات ها از سر گرفت.

وی و دوستانش پس از رایزنی های فراوان موفق شدند اهمیت تشکیل یک دولت قدرتمند در برهه کنونی را به رقبای چپگرایشان بقبولانند. به این ترتیب سوسیال دموکرات ها وارد پروسه تشکیل دولت دیگری با ریاست مرکل شدند.

سوسیال دموکرات ها راه دیگری جز ائتلاف نداشتند

کارشناسان می گویند اعضای حزب سوسیال دموکرات بین انتخاب همراهی با مرکل و یا مخالفت با این ائتلاف چاره ای جز پذیرش آن نداشتند چرا که رای منفی به این ائتلاف به معنای برگزاری انتخابات مجدد بود و این برای حزب آنها که دوره افول را می گذراند به معنای بحرانی واقعی بود.

به گفته «اولاف شولتز» رئیس سنی حزب سوسیال دموکرات، این حزب با این رای گیری که شمارش آرای آن ۱۲ ساعت به طول انجامید بار دیگر به یک همگرایی و یکپارچگی رسید و این قدرت را یافت که به یک حزب حاکم تبدیل شود.

«آندرئا ناهلس» نیز که قرار است در انتخابات درون حزبی ۲۲ آوریل به عنوان رئیس جدید سوسیال دموکرات ها آغاز به کار کند در واکنش به این نتیجه گفت: ما اکنون کنار هم می مانیم.

در رای گیری اخیر ۳۷۸ هزار و ۴۳۷ نفر شرکت کرده و رقم مشارکت را به ۷۸.۳۹ درصد رساندند که به مراتب بیشتر از میزانی بود که پیش بینی می شد (۶۰ درصد) و همین امر خرسندی مقامات حزب را به دنبال داشت.

مرکل چهارمین دوره صدراعظمی را جشن می گیرد

اکنون مرکل در آستانه عهده داری چهارمین صدراعظمی و سومین ائتلاف بزرگ از سال ۲۰۰۵ است. وی پس از اعلام نتایج انتخابات حزبی سوسیال دموکرات ها در پیامی توییتری به مقامات این حزب تبریک گفته و از همکاری مجدد با آنها ابراز خرسندی کرد.

همچنین «هورست زهوفر» رئیس حزب «سوسیال مسیحی» و هم پیمان دیرینه مرکل با استقبال از این نتیجه، آن را زمینه ساز تشکیل دولتی با ثبات و کارآمد برای آلمان ارزیابی کرد.

قرار است طی روزهای آینده دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات تشکیل جلسه داده و در خصوص کابینه ۱۶ نفری جدید رایزنی کنند.

پیش از این مرکل اسامی ۶ نامزد خود برای تصدی پست های وزارت را اعلام کرده و حزب هم پیمان وی سوسیال مسیحی ها نیز دوشنبه اعلام می کند در کنار زهوفر به عنوان وزیر کشور کدام سیاستمداران را به کابینه می فرستد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید