مذاکرات شرکت ملی نفت با امارات برای گاز میدان سلمان

    کد خبر :23730

درحالیکه فروش گاز میدان سلمان به امارات موضوع قرارداد شبهه برانگیز کرسنت بود و این قرارداد اکنون به عنوان یک پرونده حقوقی علیه ملت ایران در دادگاه لاهه در حال بررسی است، شرکت ملی نفت مذاکرات جدیدی را برای فروش گاز میدان سلمان به امارات آغاز کرده است.

در حالی که موضوع قرارداد کرسنت، فروش 25 ساله گاز ترش میدان سلمان به امارات بوده و این قرارداد که در سال 2001 با فساد و رشوه به نتیجه رسید، در سال 2003 متوقف شد و در سال 2009 با شکایت شرکت کرسنت علیه ایران وارد دعوای حقوقی در دادگاه لاهه شد، هنوز تعیین تکلیف نشده، شرکت ملی نفت ایران در حال انجام مذاکراتی با کشور امارات برای فروش گاز میدان سلمان در قالب قراردادهای جدید است.

“شرکت ملی نفت ایران برای تحویل گاز میدان سلمان به امارات اعلام آمادگی کرده است” این جمله ای بود که «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بهمن ماه سال گذشته به زبان آورده بود و اشاره ای به مذاکرات جدید شرکت ملی نفت ایران با امارات برای فروش گاز میدان سلمان داشت.

در خصوص آخرین وضعیت این مذاکرات، «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به خبرنگار تسنیم گفت: ما پکیج فنی مان که به امارات ارائه کرده بودیم را یک مقدار تغییر دادیم و از حوزه مدل های قراردادهای جدید به مدل EPC تغییر دادیم تا بتوانیم سرمایه گذاری های جدید در خصوص میدان سلمان را به صورت پروژه های کوچک تر و خرد شده به صورت EPC داشته باشیم.

* کرسنت هنوز در بخش دعواهای حقوقی است

وی در پاسخ به اینکه پس قراداد کرسنت که موضوع آن فروش گاز میدان سلمان به امارات بود در چه شرایطی است”، گفت: قرارداد کرسنت هنوز در بخش دعواهای حقوقی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در حال حاضر مذاکرات ما با امارات برای گاز میدان سلمان روی مباحث فنی است، آنها در حال بررسی های فنی پیشنهادات ما هستند و ما هم اعلام آمادگی کرده ایم.

* کاری مستقل از کرسنت در حال انجام است

معاون وزیر نفت در پاسخ به اینکه “آیا برای امضای هر نوع قراردادی با امارات در خصوص میدان سلمان، باید تعیین تکلیف قرارداد کرسنت به نتیجه برسد”، گفت: نه، ما به خاطر اینکه بتوانیم بیشترین برداشت گاز را از این لایه داشته باشیم داریم کارمان را مستقل و به صورت فنی ادامه می دهیم.

وی افزود: مذاکرات جدید با امارات برای میدان سلمان، قراردادهای سرمایه گذاری و به صورت EPC است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید