فقط “راندامنتال” جواب می‌دهد!

    کد خبر :236989

امروز در حالی که حاضران در تالار حافظ با یکدیگر به گپ‌وگفت می‌پرداختند، شاخص کل ۳۴ واحد افت کرد و کاهش قیمت سهم‌ها تداوم یافت. تعدای از آن‌ها معتقد بودند بورس ایران تحلیلی نیست و فقط رانت جواب می‌دهد.

سال‌هاست که تالار بورس تهران در خیابان حافظ واقع است. اگر به این تالار سری زده باشید می‌بینید که تعدادی از افراد عمدتا مسن روی صندلی‌های آن نشسته‌اند و با یکدیگر به گپ‌وگفت مشغول هستند. از سن و سالشان پیداست که بیشتر آن‌ها بازنشسته شده‌اند و اوقات بیکاری‌شان از صبح تا حدود ساعت یک به آنجا می‌روند.

بیشتر افرادی که در آنجا نشسته‌اند نه فاندامنتال وارد هستند و نه تکنیکال، وقتی با تعدادی از آنها صحبت می‌کنیم می‌گویند “دیمی” خرید و فروش می‌کنند و از تحلیل چیزی نمی‌دانند؛ تعدادی معتقدند که این بازار تحلیل بردار نیست و باید از علم “راندامنتال” بهره برد! منظورشان خرید و فروش بر پایه رانت! البته این موضوع را تعدادی از کارشناسان بازار هم معتقدند که معاملات بازار سرمایه در ایران به مقدار قابل توجهی بر پایه رانت استوار است. بسیاری از حاضران در تالار حافظ از آن جایی که نه رانت دارند و نه تحلیل بلد هستند ضرر و زیان را تجربه کرده‌اند، بعضی‌ها هم از روی شانس سود کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، مدت زیادی است که تمام معاملات بازار سهام در ایران نیز به صورت آنلاین انجام می‌شود حتی در دیگر معاملات تلفنی هم معنی ندارد و همه به صورت اینترنتی معامله سهام را انجام می‌دهند. امروز ایسنا از تعدادی از حاضران در تالار شیشه‌ای پرسید که اگر هدف آنها معامله کردن سهام است چرا حضوری به تالاری می‌آیند که عملا تنها یک نمادی از بورس است و چرا از منزل به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس سر نمی‌زنند؛ پاسخ برخی از آنها جالب بود، یکی می‌گفت از دست همسرم نمی‌خواهم خانه بمانم و به اینجا می‌آیم تا در خانه نباشم و علاوه بر این اینجا می‌توانم برخی از دوستانم را هم ببینم.

دیگری در پاسخ به اینکه چرا با اینکه تمام اطلاعات بورس و فرابورس را نمی‌توانند از تابلوی واقع در تالار حافظ ببینند، با این حال به تابلو نگاه می‌کنند گفت که اینجا دوستانم هستند و با هم صحبت می‌کنیم و گپی می‌زنیم وگرنه قیمت‌ها را که نمی‌شود از اینجا کامل رصد کرد.

اما در حالی که حاضران فعال در تالار حافظ با هم گپ می‌زدند، شاخص بورس ۳۴ واحد افت کرد و به رقم ۹۷ هزار و ۳۵۴ واحدی رسید و شاخص کل هم وزن با ۵۵ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۶۰۸ واحدی رسید.‌ شاخص آزاد شناور نیز ۶۸ واحد کاهش یافت و عدد ۱۰۴ هزار و ۶۰۹ واحدی را تجربه کرد. علاوه بر این شاخص بازار اول ۵۱ واحد کاهش و شاخص بازار دوم ۶۸ واحد رشد کرد.

گروه مپنا، آسان پرداخت پرشین و پتروشیمی خارک هر یک به ترتیب ۲۰، ۱۵ و ۱۵ واحد تاثیر کاهنده روی دماسنج بازار سرمایه داشتند و در طرف مقابل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر هر سه ۱۸ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص کل داشتند.

روز گذشته روند قیمت سهام خودرویی‌ها بیشتر رو به افزایش بود اما امروز این روند برای تعداد زیادی از سهم‌ها معکوس شد به طوری که سایپا و پارس خودرو و ایران خودرو از جمله سهم‌های تاثیرگذار در جهت کاهشی بر شاخص بازار بودند.

در گروه فرآورده‌های نفتی نیز نوسان قیمت سهم‌ها عمدتا کمتر از دو واحد به سمت بالا یا پایین بود. در این گروه ۱۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷.۵ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی بسیاری از سهم‌ها کمتر از یک درصد افت قیمت داشتند و تعداد معدودی نیز توانستند تا حدود یک درصد افزایش قیمت را تجربه کنند. روند قیمت سهم‌ها در گروه فلزات اساسی نیز عمدتا کاهشی بود.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۲۶۲ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. تعداد معاملات امروز به عدد ۷۶ هزار و ۶۶۱ واحدی دست یافت.

اما در فرابورس ایران ارزش معاملات تا رقم ۱۸۸ میلیارد تومان بالا رفت که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۴۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۲ هزار و ۴۰۶ نوبت داد و ستد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید