واکنش اهالی سینما به نظام نامه جدید اکران

    کد خبر :236904

نظام نامه جدید اکران مخالفان و موافقانی دارد. در این گزارش نظر برخی از اهالی سینما درباره مزایا و معایب این نظام را می خوانید.
نظام نامه جدید اکران سال‌های ۹۷ و ۹۸ که در سه ماه گذشته در جلسات پیاپی با حضور کارشناسان و استفاده از نظرات فعالان حوزه‌های پخش، تولید، توزیع آماده شده بود، با اتمام بررسی تغییرات لازم در روز سه‌شنبه (هشتم اسفند ماه)، اجرای آن در نامه‌ای توسط رییس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ابلاغ شد.

به گفته مسئولان سازمان سینمایی، افزایش سرگروه‌ها از پنج به هفت سرگروه، حفظ سقف اکران دو فیلم همزمان از یک دفتر، الزام به ثبت قرارداد حال، آینده و بزودی فیلم‌ها، تشکیل کمیته انضباطی نمایش به منظور نظارت دقیق برعملکرد دفاتر پخش فیلم و سینماها، مسئولیت پذیری بیشتر معاونت نظارت و ارزشیابی در حوزه نمایش و نظارت بر اکران عادلانه فیلم‌ها، تسری یافتن نظام‌نامه اکران به ظرفیت نمایش شهرستان‌ها و تقسیم سالن بین فیلم‌ها و تشکیل شورای عالی اکران جهت رسیدگی به عملکرد کارگروه اکران و نظارت بر اکران عادلانه و ایجاد تنوع در نمایش فیلم‌ها از جمله ویژگی‌های نظام نامه جدید اکران است.

حال با این تغییراتی که قرار است بزودی انجام شود گفتگویی را برخی از اهالی سینما ترتیب دادیم که از مزایا و معایب این نظام گفتند.

نیازی به نظام نامه جدید نبود

مهدی صباغ‌زاده، کارگردان درباره نظام نامه جدید اکران فیلم گفت: کلیت نظام نامه خوب است اما می‌توان فیلم‌های پر فروش را بین سرگروه‌ها با قرعه‌کشی تقسیم کرد تا به هر سرگروه یک یا دو فیلم برسد و مابقی فیلم‌ها طبق جدول‌بندی اکران کرد و نیازی به نظام نامه جدید نبود. بودن هفت سر گروه و شورای نظارت، اتفاق خوبی است اما اگر طبق آن چیزی که من گفتم فیلم‌ها را تقسیم و اکران می‌کردند خروجی خوبی داشت و به قانون جدید نیازی نبود. از سویی چرا برای سال 98 این قوانین را وضع کردند؟ اول باید در سال 97 اعمال می‌کردند تا شاهد نتایج بودند و بعد برای سال آینده تصمیم می‌گرفتند و برنامه‌ریزی می‌کردند.

همیشه مشکل اجرایی داریم

مهدی کریمی تهیه کننده نیز اظهار داشت: چارچوب این نظام نامه درست و امیدوار کننده است اما با توجه به تجربه های گذشته فکر می کنم این نمونه رفتارها موثر نیست؛ در سینما قوانین بدی نداشتیم، اما مهمترین مشکل این بود که در وقت اجرا به بی عدالتی ختم می شد و شاید در این زمینه دور از انصاف نیست که بگوییم داور و بازیکن یک نفر است؛ یعنی در شورای تصمیم گیری اکران، افراد با نفوذی هستند که پخش و سالن‌داری نیز انجام می دهند. پس شرایطی بوجود می آورند که به ضررشان نباشد و در مرحله اجرا ناعدالتی های بیشماری می بینیم.

وی افزود: متاسفانه فکر می‌کنیم اگر یک شورای جدید کارهای این شورا را بررسی و روی آنها نظارت کند، اتفاق بهتری می‌افتد در صورتی که اعضای شوراها به نحوی به هم وصل هستند که جز فربه کردن شوراهای جدید اتفاق دیگری نخواهد افتاد. این حوزه از سنوات گذشته و زمانی که با شعارهای عوام فریبانه دموکراسی و صنفی به شوراهای فرمایشی ورود پیدا کردند جز کلاه رفتن سر همه و منفعت طلبی، رانت بازی و به سود رسیدن اعضا و اطرافیانشان، دستاورد دیگری نداشت.

کریمی تاکید کرد: در سال های قبل آیین نامه و شرایط اکران بدی نداشتیم اما همیشه در مرحله اجرا ضعف بود و تفسیر و منافع شخصی بر آن غالب بود. اتفاقی که الان هم می افتد؛ چون در اجرا عدالتی نیست و نتیجه این نمونه آیین نامه ها فقط ضربه خوردن یک سری افراد است که از دار و دسته های سهامداران سینما نیستند و می خواهند مستقل کار کنند.

وی ادامه داد: زمانی می شود امیدوار بود که نهاد نظارتی یا مجری و یا بازرسی از یک منبع تغدیه نکنند و بتوانند همدیگر را نقد کنند و اشکال یکدیگر را بگیرند و یا بر اساس عدالت واقعی و درست با هم پیش بروند در غیر اینصورت اگر ده شورای دیگر اینچنینی هم وارد گود شود هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.همه این اتفاقات بخاطر نبود حرف وعمل صادقانه و افزایش رفتارهای دوگانه است آن هم در شرایطی که حتی زیرساخت های مناسب هم نداریم. متاسفانه سرمایه در سینمای ما پادشاهی می کند اتفاقی که به عنوان مثال باعث شده بتوان براحتی کارت تهیه کنندگی،کارگردانی،بهترین پخش و اکران و…را گرفت.

کریمی در پایان اظهار داشت: اگر واقعا دلسوزانه در حوزه سینما قدم هایی برداشته می شد نباید به چنین مکافات هایی می افتادیم و حوزه های فرهنگی و ارزشی ناقص،بی هدف و نصفه و نیمه بماند در صورتی که برای پیشرفت کارهای فرهنگی و ارزشی باید نگاه طلبکارانه تری داشته باشیم.ما در سینما حدود چهل سال آزمون و خطا کردیم بس نیست؟! الان هم فکر می کنم اگر آقایان بجای چسبیدن به ردیف های اول پست و مقام و دورهمی های بیهوده، به خدمت کردن در مبحث فرهنگ و هنر بچسبند قطعا بهتر خواهد بود متاسفانه آنقدر برای نشستن روی صندلی های ردیف اول رقابت است که کسی برای فرهنگ این مملکت کار نمی کند. متاسفانه اصولگراها اصول را رعایت نمی کنند و اصلاح طلب ها هم که اصلاح پذیر نیستند.

برآیند نظام نامه جدید اکران، عدالت را در بر می‌گیرد

سعید خانی تهیه کننده در این زمینه اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد سینما و فیلم‌ها افزایش یافته، در نظر گرفتن هفت سر گروه منطقی است و مورد نیاز بود. همچنین نظارت ارشاد توسط مدیر کل نظارت و ارزشیابی برای برقراری عدالت اکران نقش بسزایی دارد و پررنگ کردن وی در این نظام نامه اتفاق خوبی بود. با حفظ سقف اکران دو فیلم همزمان از یک دفتر پخش، عدالت بیشتری برقرار می شود و نارضایتی اهالی سینما کمتر خواهد شد.

وی افزود: در مجموع این واقعیت وجود دارد که این نظام نامه ابلاغی است و نیاز به بهبود بخشیدن به زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری دارد؛ به عنوان نمونه فعال کردن دفاتر پخش برای رقابت با دیگر دفاتری است که فعال تر هستند. برآیند این نظام نامه بحث عدالت را در بر می گیرد؛ امیدوارم در عمل نیز اتفاق بیافتد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید