فلسفه گرسنگی ماه رمضان تکامل و قرب انسان به خداست

    کد خبر :23679

خطیب و کارشناس مذهبی با بیان اینکه دهان جسم که بسته شود دهان روح و جان باز می شود، گفت: از گرسنگی و تشنگی چیز بهتری نبود چون خواسته کامل شویم و به او نزدیک شویم.

 مراسم وداع با ماه شعبان طلیعه ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت‌الاسلام مصطفی کرمی و مداحی حاج احد قدمی، حاج حسن حسین خانی و حاج موسی رضایی و سخنرانی حجت‌الاسلام مصطفی کرمی، خطیب و کارشناس مذهبی در حسینیه شهید الماسی برگزار شد.

حجت‌الاسلام مصطفی کرمی، خطیب و کارشناس مذهبی با اشاره به  حدیث نبوی(ص) «هُوَ شَهْرٌ دُعیتُم فیه اِلی ضیافه الله وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ»  گفت: ماه رمضان ماهی است که به مهمانی خدا دعوت شده‌ایم، چه تعبیر لطیفی است! بعضی‌ها به مهمانی که می‌روند حواسشان به پذیرایی است و بعضی‌ها با صاحبخانه کار دارند. خیلی زشت است کارت ملاقات با مقام معظم رهبری بدهند بعد وقتی وارد آنجا می‌شود حواسش به میوه‌ها باشد و ببیند چه کسی را بیشتر تحویل می‌گیرند. شاعر می‌گوید گر شبی در خانه جانانه مهمانت کنند  ** گول نعمت را مخور مشغول صاحب خانه باش.

وی با بیان اینکه رسول گرامی اسلام(ص) خودش فرموده مهمان حبیب خداست، افزود: این به این معناست که حتی اگر کافر باشد هم تحویلش بگیر، در خصوصیات عرب جاهل هم مهمان‌نوازی وجود داشت. فکر کرده‌اید چرا در ماه مبارک رمضان دعایتان مستجاب است؟ فرض کنید قرار است جایی مهمانی بروید و غذایی که درست کرده‌اند را شما دوست ندارید یا به آن حساسیت دارید، به خاطر شما غذا را عوض می‌کنند. چون ما مهمان هستیم دعایمان مستجاب می‌شود.  ماه رمضان خیلی ماه عجیبی است.

تکریم انسان بوسیله عبودیتش
حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به فراز حدیث  «وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ» اظهار کرد: خدا بر سر بنی‌آدم تاجی گذاشته است به نام تاج کرامت؛ در این باره می‌فرماید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ؛ ما بر بنی‌آدم کرامت دادیم و او را در دریا و خشکی حمل کردیم»؛ تاج کرامت یعنی انسان را تکریم کردیم و تحویلش گرفتیم. در بین موجودات عالم خدا به سگ، خوک و حیوان گفته است بخور و بیاشام و… اما به ما گفته همه این کارها را داشته باش، اما بیا و با من حرف بزن. به تنها موجودی که اجازه داده با او صحبت کند انسان است. این اجازه را به حیوانات نداده‌اند که سجاده پهن برای عبادت پهن کنند بلکه تنها به انس و جن اجازه داده شده که اختیاری خدا را عبادت کنند. بنابراین کرامت انسان به سبب ارتباطش با خداست، تکریم واقعی انسان در عبودیت این ماه است، چون همه ی آن را در عبودیت هستیم. روزه یعنی امساک و یک امر عدمی است که حتی نفس های انسان هم تسبیح محسوب می شود.

وی با بیان اینکه شما ممکن است به من ایراد بگیرید که خدا به ما دستور داده است که مهمان را به أتمّ وجه و اکمل وجه ممکن تحویل بگیریم،  حتی اگر کافر باشد باز هم مهمان است. الان که کافر مهمانت است خدا دستور داده خوب از او پذیرایی کن. می بینیم که در ماه رمضان خدا یعنی میزبان با گرسنگی و تشنگی از مهمان پذیرایی می کند، اگر مهمانی دادن این طور باشد با این مبطلات روزه که داریم، این چه مهمانی است؟ می خواستی به مهمانان سخت بگیری؟ این که طرز مهمان داری کردن نیست.

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به اینکه  فلسفه گرسنگی در ماه مبارک رمضان، نزدیک شدن به خداست، افزود: فلسفه دیگر گرسنگی ماه مبارک رمضان با این اشعار مثنوی خوب جا می‌افتد:  این دهان بستی دهانی باز شد  ** کو خورندهٔ لقمه‌های راز شد؛   چ‍‍ند خوردی چرب و شی‍‍ری‍‍ن از طعام  ** امتحان ک‍‍ن چ‍‍ند روزی در صیام؛   گر تو این انبان ز نان خالی کنی  ** پر ز گوهرهای اجلالی کنی.

دهان جسم بسته شود، دهان روح باز می‌شود
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه دهان جسم که بسته شود دهان روح و جان باز می شود، گفت: از گرسنگی و تشنگی چیز بهتری نبود چون خواسته کامل شویم و به او نزدیک شویم. اینها نقص است، آدم که به کمال برسد دیگر نمی خورد، خداوند نمی‌خورد و نمی‌خوابد خواسته ما به او نزدیک شویم و مثل او بشویم، خواسته دست ما را بگیرد، حواس انسان با خوردن و آشامیدن پرت می‌شود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید