آیا نمی‌توان فتوا داد و تکلیف تلگرام را مشخص کرد؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۱۷
    کد خبر :236591

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر آموزش دانش شبکه‌های اجتماعی در میان روحانیون بر نقش جدی حوزه‌های علمیه در بازمهندسی نظام جامع سایبری جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد.

سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل در جلسه بصیرتی حوزه علمیه حق شناس ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای روحانیت در خصوص تهدیدات و فرصت‌های فضای سایبری با تاکید بر منویات رهبری گفت: ما به عنوان کسانی که دوستدار انقلاب هستیم تکالیفی در حوزه‌های عقیدتی، سیاسی و دفاعی برعهده داریم که باید پدیده‌ها و حوزه‌هایی را بشناسیم تا براساس شناخت انها بتوانیم موقعیت و شرایط را بخوبی درک کنیم.

«فضای سایبری مدل جدید از حکمرانی جهانی را دنیا شکل می‌دهد»

به نوشته ایسنا، رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی افزود: در این جلسه نکاتی را رهبر انقلاب مطرح کردند که برای همه ما تکالیفی را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در این جلسه فرمودند”فضای سایبری مدل جدید از حکمرانی جهانی است که در این فضا دنیا شکل می‌گیرد و مدل حکمرانی جهان و کشورها را تغییر می‌دهد و ما باید به دنبال مدل جدید حکومتی از حکومت اسلامی در فضای سایبر برویم.” در گفته‌های رهبر انقلاب عنوان شده است.

«ترکیب فناوری‌های سایبر با یکدیگر و کاربرد ان در حوزه‌های زیستی، پزشکی»

وی در مورد ارکان تغییر نظام در دنیا اظهار کرد: این ارکان در فضای کلان ۵ فناوری را شامل می‌شود، که به آن فناوری همگرا گفته می‌شود که شامل فناوری نانو، سایبر، بیولوژیک،، فناوری‌های شناختی می‌شود که به آن BIOCS گفته می‌شود که شبکه اجتماعی هم به آن اضافه شده روی هم ۵ فناوری را شامل می‌شود. گاهی این فناوری‌ها به یکدیگر ترکیب شده و به یک فناوری تبدیل می‌شوند به طور مثال فناوری سایبری فناوری بیولوژیک با یکدیگر ترکیب و در حوزه زیست و بیولوژیک به واحد ژن و DNA و اجزا تبدیل می‌شوند و در DNA به چندین ترابایت داده سایبری می‌رسند که می‌توان ان را ذخیره کرد و بعد انتقال داده‌های سایبری از طریق DNA از فضای زنده به فضای صفر و یک سایبری انجام می‌شود و حوزه مشترک بیوسایبری را ایجاد می‌کند.

«ساخت داروهای دیجیتال»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به ترکیب دیگر فناوری‌های سایبری و ساخت داروهای دیجیتال افزود: داروی دیجیتال ترکیبی اثر فرکانسی کاهش دارو را برای اصلاح درمان یک ژن یا بخشی در بدن انجام می‌گیرد که به آن داروی دیجیتال گفته می‌شود و دیگر شیمایی نیست، در ستاد فناوری ریاست جمهوری ستادی برای ترکیب این فناوری‌ها به نام شزان ایجاد شده است که در این ۵ حوزه یاد شده هستند، امروز فناوری‌های سایبری در تمام حوزه‌ها ترکیب و نفوذ می‌کنند و دارایی‌ها را با دارایی خالص یا سایبری فیزیکی تبدیل می‌کند، به طور مثال یخچال یا گوشی هوشمند یا شهر و ساختمان هوشمند که به آن پلت‌فرم سایبری، iot یا اینترنت اشیا نیز گفته می‌شود.

«استفاده از فناوری‌های سایبری در حوزه نظامی و امنیتی»

سردار جلالی در مورد iot‌های نظامی افزود، تجهیزات مانند تانک و موشک و سایر تجهیزات از را دور در کنترل قرار می‌گیرند و با کنترل از راه دور وارد جنگ می‌شوند که از قبل وجود داشته و در حال حاضر پیشرفته شده تا حدی که ما لایه جدیدی از ارتش سایبری نه با مفهوم هکینگ بلکه با مفهوم جنگ‌های واقعی و سایبری در حال شکل‌گیری و در واقع یک نیروی دریایی، زمینی و هوایی جدید سایبری نظامی در حال شکل‌گیری است، سیستم نظامی مبتنی بر فضای سایبر در جهان در حال شکل‌گیری است که در سطح نظامی برای تسلط بر دشمن باید شناخته شود.

وی در مورد iot در حوزه صنعتی گفت: در این حوزه تمام تجهیزات به تمام معنا به iot مجهز هستند، آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که فناوری را ساختند که در شرایط عادی قادر به فرمانبری و یا حتی تخریب سیستم است که به آن سنسور ایمپلنتی گفته می‌شود بطور مثال دوربین‌های کنترل از راه دور که وقتی در ازمایشگاه مورد ازمایش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قرار گرفت، در بخش میان افزاری میان سخت‌افزار و نرم‌افزار کدی را شناسایی کردند که وقتی باز شد مشخص گردید به دوربین دستور داده شده تا از هر چیزی که تصویر می‌گیرد نسخه‌ای را به مرکز اطلاعات ارسال کند و برای اطمینان IP بر دوربین‌ها نصب شد که اطلاعات را به مرکز دیگری منتقل کند، این امر یعنی وقتی iot در هر جایی شکل بگیرد آن سیستم را در کنترل خود قرار می‌دهد که می‌تواند دوربین، دزب منزل یا ام ار ای، یا موتور قایق باشد لذا می‌توان گفت مراکز iot در کشورهای سازنده قرار دارد و از آن برای کنترل افراد و اشخاص استفاده می‌شود.

«آگاهی از علم مهندسی اجتماعی جامعه از طریق شبکه‌های اجتماعی برای روحانیون ضروری است»

وی در مورد حوزه دوم سایبری با اشاره به شبکه‌های اجتماعی یا سوشال میدیا گفت: روحانیون که می‌خواهند در آینده مسئولیت هدایت مردمی را داشته باشند دانستن این مهندسی در پایه جامعه‌شناسی و در حوزه الکترونیک آن در فضای سایبری جدی و ضروری است، این بخش از طریق مهندسی اجتماعی، سند اجتماع مردمی را بررسی می‌کند و تمام واحدهای جامعه را طبقه‌بندی کرده جامعه را در بعد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی براساس مدل مهندسی اجتماعی بررسی، ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات می‌کنند و فرصت‌هایی در آن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به امکان تبادل میان تمام اجزا اشاره کرد.

«دیپلماسی عمومی مدرن مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی»

سردار جلالی با اشاره به امکان تبادل اطلاعات میان یک فرد و جامعه در شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: برخی شبکه‌ها مانند توییتر، اینستاگرام دو میلیون رجوع‌کننده به صفحه یک فرد وجود دارد، به طور مثال ما می‌توانیم به تهدید ترامپ در شبکه‌های اجتماعی پاسخ بدهیم و از طریق دیپلماسی عمومی مبتنی بر شبکه اجتماعی پاسخ سیاسی به یک تهدیدگر علیه خود بدهیم که این یک فرصت است یا می‌توان در آن محتوای سالم و هدایت‌گر در آن پیش‌بینی شود که اگر ما این کار را نکنیم دیگران محتوای فاسد در آن بریزند.

«تولید محتوای سالم و جلوگیری از تسلط فکری دشمن در شبکه‌های اجتماعی»

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، گفت: اگر ما در این شبکه‌ها محتوا تولید نکنیم دشمن محتوایی کاملا برعلیه ما تولید می‌کند که اگر این اقدام از سوی ما صورت نگیرد فکر و ذهن مردم در اختیار دشمن قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در فضای مجازی سه نسل وب وجود دارد که وب یک طرفه، وب دو طرفه و وب سه وب یا تعاملی است که همه هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده هستند و هم داده و دیتا تولید و هم داده و دیتا منتقل می‌شود که به آن تولیدکن و مصرف‌کن گفته می‌شود prodact an usage در انگلیسی معنا می‌شود. در گوشی هوشمند اطلاعات نصب می‌شود که هر نرم‌افزاری بخواهید نصب کنید از شما اجازه می‌گیرد به طور مثال می‌گوید دفترچه تلفن شما مال من است و من آن را در فضای مجازی در اختیار دیگران قرار می‌دهم (در سایت truecaller هر شماره تلفنی را که بنویسید می‌گوید این شماره برای چه کسی است) در ادامه این انتقال اطلاعات، عکس‌ها، پیامک‌ها، تقویم فعالیت‌های روزانه، فرکانس صدا، مردمک چشم و اثر انگشت از طریق سیستم‌عامل گوشی تلفن همراه دریافت و در دیتای سرور وارد می‌شود، در حال حاضر هیچ‌یک از گوشی‌های همراه سروری در داخل ایران ندارند و اطلاعات گوشی شما در جای دیگری بنام بیگ دیتا جمع‌آوری می‌شود و در تطبیق داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«تسلط در اجتماع از طریق اطلاعات موبایل»

وی گفت: در انتخابات 88 یکی از اساتید اعلام کرد براساس داده‌های منتقل شده در موبایل غیرهوشمند یک نقشه سیاسی از جهت‌گیری جریانات سیاسی داخل کشور در انتخابات وجود دارد که تمام گروهای سیاسی کشور را براساس بیشترین داده و کلید واژه‌های منتقل شده طبقه‌بندی کرده به طور مثال حوزه علمیه را پایگاه امام زمان با علامه مجلسی نام می‌برد که در تحلیل این داده‌ها تصویر سیاسی اجتماعی به شما می‌دهد و دیدگاه افراد را تشخیص داده، تسلط کامل در اجتماع از طریق اطلاعات موبایل جمع‌آوری می‌شود، اطلاعاتی که در اجتماع ما نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن را ندارند ولی اطلاعات در دست دشمن است.

«در شبکه تلگرام اطلاعات ما به دشمن فروخته شد و این امر خوشایند عده‌ای قرار نگرفت»

سردار جلالی گفت: در جلسات مختلف نسبت به این موضوع موضع‌گیری کردیم و مورد خوشایند عده‌ای قرار نگرفت و گفتیم شبکه تلگرام اطلاعات ما را به دشمن فروخته است و این امر کاملا در صحنه نشان داده شد و دیدیم که دشمن با اطلاعات عمل می‌کند.

«انتشار بیانیه اقدام از سوی تلگرام، در ۱۵ روز گذشته»

وی با اشاره به انتشار بیانیه اقدام از سوی تلگرام، در ۱۵ روز گذشته گفت: در این بیانیه تلگرام گفته است که از اکنون تا چند ماه اینده چه اقداماتی انجام خواهد داد (اگر بخواهید سند انگلیسی و فارسی آن در اختیار شما قرار می‌گیرد) در این بیانیه تلگرام گفته است که تمرکز من در این فضا اقتصادی است و می‌خواهم در شغل ایجاد کنم و با تصرف، لایه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با استارتاپ‌های گوناگون از خرید و فروش و نقل انتقالات همه نوع خدمات عمومی را در اختیار دارد.

«صد درصد جمعیت فعال کشور در اختیار تلگرم است»

رییس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: در شبکه‌های اجتماعی، تلگرام در کشور با ولنگاری بیخیالی و فهم غلط، اطلاعات در اختیار تلگرام قرار دارد، در حالی که تلگرام قبلا در روسیه سابقه داشته و از روسیه اخراج شده و آمریکایی‌ها در انگلیس و هلند به آن مکان اختصاص داده و برابر آمار، ۴۰ میلیون از افراد ما را در اختیار خود قرار داده است که ۱۰۰ درصد جمعیت فعال و زنده کشور را شامل می‌شود که بر روی داده‌های آنها کنترلی نداریم و اطلاعات انها در دست ما نیست که می‌توان گفت در این شبکه حاکمیت ما کاملا نقض می‌شود. در این فضا نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند هیچ احقاق حقی کند زیرا هیچ ساختاری از آن و قانونی در کشور تعریف نشده است بنابراین حق ملت در این شبکه ضایع شده است.

«طبق امار پلیس فتا بخشی از مشاغل تلگرام به انتشار مشاغل ممنوعه و مواد مخدر می‌پردازند»

وی در مورد ادعا ی تلگرام در ایجاد شغل افزود، پلیس فتا اعلام کرده که ۱۱ هزار شغل در فضای مجازی وجود دارد که بخشی از آن به فروش مواد مخدر، فحشا و سایر جرایم اختصاص دارد.

«انتشار پول اینترنتی گرام و کسب ثروت میلیاردی تلگرام، از طریق فروش سهام در این شبکه»

سردار جلالی با اشاره به ادعای تلگرام در تعریف پول اینترنتی و نظام بانکی، تصریح کرد: در گزارش وایت پرپر تلگرام، پول اینترنتی گرام تعریف شده که در اسفند سهام آن فروخته می‌شود که در صورت خرید گسترده احتمالا ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار ثروت ملی ما از طریق فروش اینترنتی گرام به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: یک دولتی به شکل پیچیده با تمام این مستندات در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند و این تصویر همان نظام سلطه است که می‌خواهد اداره مردم ما را در ابعاد سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، شغلی و اداره سیاست و کنترل در دست بگیرد و در واقع دیگر ما دولتی نداریم، در واقع می‌توان گفت: زوال حکومت‌های سنتی از طریق توسعه فناوری اطلاعات است، کل کنترل دولت را در اختیار سیستمی قرار می‌دهد که در اختیار خودش است.

«راه مقابله با انتشار اخبار کذب و دروغ از طریق شبکه اجتماعی تولید زیرساخت ملی»

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار از طریق برخی سایت‌های اینترنتی و اتهامات گفت: انتشار اخبار کذب و دروغ از طریق شبکه اجتماعی به ما اجازه دفاع و پاسخگویی نمی‌دهد و بطور مثال قوه قضاییه از طریق رسانه ملی پاسخ آنها را می‌دهد و یک میلیون مخاطب این شبکه‌ها را به ۵۰ میلیون تبدیل کند. زیرا این سیستم به نوعی طراحی شده که نظام حکمرانی جدید تولید کند، راه‌حل آن این است که زیرساخت‌ها آن را خودمان و ملی تعریف کنیم.

«از نظر قلمرو سایبری در مولفه سیاسی و اجتماعی، با سرزمینی اشغال شده سایبری مواجه هستیم»

وی با اشاره به واقعه دراویش خیابان پاسداران گفت:سرزمین جمهوری اسلامی از نظر قلمرو سایبری در مولفه سیاسی و اجتماعی اشغال شده، دشمن آن را اشغال کرده که ما باید آن را پس بگیریم.

«نگاه فقها به شبکه‌های اجتماعی با توجه به آیه نفی سبیل»

سردار جلالی با اشاره به نگاه فقها به شبکه‌های اجتماعی با اشاره به آیه نفی سبیل افزود:امام فرمودند نفی سبیل بر تمام مسلمانان واجب است اگر احتمال دهید که ما را به سمت تسلط دشمن هدایت می‌کند،اکثر فقها فتوای‌شان در حرمت ازدواج زن مسلمان و مرد کافر و غیرمسلمان این است که مرد غیرمسلمان بر استناد این آیه تسلط میابد بر زن مسلمان که این حرام است.

وی با اشاره به فتوای مرحوم آیت‌الله لاری در مبارزه با انگلیس در منطقه بوشهر با استناد آیه نفژ سبیل خاطرنشان کرد: آیه نفی سبیل مبنای فقه سیاسی اسلامی است که باید به آن پرداخته شود.

«تلگرام و قاعده نفی سبیل در آن»

سردار جلالی خاطرنشان کرد:اگر ازدواج زن مسلمان و مرد غیرمسلمان موجب تسلط بر مسلمان شده و حرام است تسلط شبکه‌ای به نام تلگرام،بر کل ذهن فکر مسلمانان حرام نیست؟ باید ماهیت آن را درست تشخیص داد و چه بسا با یک حکم حکومتی مثل تحریم تنباکو باید سراغ آن برویم،آیا نمی‌توان فتوا داد و تکلیف تلگرام مشخص کرد؟ رهبر انقلاب تاکید کردند که شبکه‌های داخلی جایگزین آنها شوند و برای آن برنامه زمان‌بندی اختصاص دادند و این تاکید حکومتی است، اما تکلیف غیرحکومتی این است که سوار بر آبی که به جریان افتاده است شویم، روحانیون باید دانش شبکه‌های اجتماعی و مهندسی اجتماعی را در غالب دروس مختلف بیاموزند، شناخت نظام حکمرانی در فضای مجازی برای هر کسی تکلیفی در هر حوزه‌ای ایجاد می‌کند و حوزه باید نقش جدی در بازمهندسی نظام سایبری جمهوری اسلامی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی طبق منویات رهبر انقلاب داشته باشد که باید حتما با آن بپردازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید