خانه‌دار شدن اقشار ضعیف دشوارتر شده است

    کد خبر :236495

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن می‌تواند موجب رونق آن شود، گفت: رشد قیمت مسکن هر چند که به سرمایه‌گذاران انگیزه حضور در بازار مسکن را می‌دهد، اما خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را دشوارتر از قبل می‌کند.

عبدالکریم حسین زاده با اشاره به اینکه آمارهای بانک مرکزی حاکی از این است که مسکن دو برابر نرخ تورم گران شده است، اظهار داشت: گرانی 22 درصدی قیمت مسکن به معنای کاهش شدید قدرت خرید مردم و دشوارتر شدن راه بخش قابل توجهی از جامعه برای خانه‌دار شدن است.

حسین زاده با بیان اینکه گرانی مسکن را باید به مثابه افزایش میزان اجاره‌نشینی و تبعات ناشی از آن دانست، عنوان کرد: افزایش نرخ مسکن برای اقشار ضعیف جامعه، شرایط سخت‌تری را به وجود می‌آورد و بنابراین وظیفه دولت این است که قیمت مسکن را به نرخ تورم و حتی کمتر از آن بازگرداند.

وی در ادامه افزود: با توجه به رکودی که در چند سال اخیر در بازار مسکن حاکم بوده، افزایش قیمت مسکن قابل پیش بینی بود و از مدت ها پیش، کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که چنین اتفاقی در بازار مسکن رخ می‌دهد، اما مسئولان و برنامه‌ریزان نسبت به این پیش‌بینی‌ها بی‌تفاوت بودند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس تاکید کرد: در این میان کاهش قیمت دلار و ساماندهی بازار ارز که بازار موازی مسکن است، می‌تواند به تنظیم بازار مسکن هم کمک کند.

حسین زاده با اشاره به افزایش تعداد خانه‌های خالی به خصوص در کلانشهرها و تاثیر آن بر رکود حاکم بر بازار مسکن گفت: بالا بودن نرخ سود تسهیلات مسکن هم به نوبه خود منجر به تثبیت رکود در بازار مسکن شده است.

در گفت وگو با اقتصاد آنلاین وی با بیان اینکه نحوه اعطای تسهیلات بانکی هم از عوامل تاثیرگذار در رکود حاکم بر بازار مسکن است، عنوان کرد: هر چند که در حاضر هیچ محدودیتی برای ارایه تسهیلات مسکن وجود ندارد، ولی مساله این است که مبلغ وام کفاف خرید خانه را نمی دهد و مبلغ بازپرداخت ماهانه آن به گونه ای است که عملا اقشار ضعیف جامعه و خانه اولی ها امکان بازپرداخت آن را ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد که اگر دولت، تسهیلات بانکی را به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران متخصص اعطا کند، می‌توان امیدوار بود که تغییرات و تحولات مثبتی در بازار مسکن ایجاد شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید