هریک از طرفین به جای خروج از برجام، گزینه مذاکره را در پیش بگیرند

    کد خبر :236402

نماینده پارلمان انگلیس تهدید طرف ها به خروج از برجام را سیاست درستی نمی داند و از سیاستی مبتنی بر مذاکره می گوید. او ابراز امیدواری
پوریا فیروزنژاد: ترامپ در آخرین ضرب العجل اعلام پایبندی ایران به برجام تهدید کرد که اگر اروپا و کنگره با کاخ سفید برای اجرایی شدن خواسته های چهارگانه او ظرف مدت 120 روز همکاری نکنند از این توافق بین المللی خارج خواهد شد.

موضع مقامات ایران نیز تا روزهای اخیر تاکید بر ماندن در برجام تا زمان خروج آمریکا از این معاهده اعلام می شد. طی دو ماه اخیر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با سفر به سه کشور فرانسه،انگلیس و آلمان و دیدار با همتایان اروپایی خود تلاش کرد تا موافقت آن ها را برای ایجاد کارگروه اصلاح برجام کسب کند. اخیرا بنابر سندی که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت وزارت خارجه آمریکا در تلاش است تا فعلا با جلب تعهد اروپایی ها برای همکاری با آمریکا در راستای اصلاح برجام در طول زمان ترامپ را به ماندن در برجام قانع کند.

اما نکته ای که جای تامل دارد تغییر موضع شفاف دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به گذشته و در رابطه با دیپلماسی تقابل با آمریکا در مسئله برجام است.

سخنان اخیر سید عباس عراقچی،معاون وزیر خارجه کشورمان حاکی از این تغییر موضع ناگهانی است. او پس از سفر به لندن در اظهارات خود هشدار داد که اگر این سیاست بلاتکلیفی آمریکا در قبال برجام ادامه یابد و ایران نتواند از منافع اقتصادی این توافق بهره ببرد ایران از برجام خارج خواهد شد. این موضوع حتی از نگاه رسانه های خارجی نیز پنهان نمانده است و برخی رسانه ها از جمله شبکه خبری الجزیره و المانیتور نیز با بازتاب سخنان اخیر عراقچی هشدار داده اند که ایران ممکن است حتی پیش از امریکا از برجام خارج شود.

هریک از طرفین توافق هسته ای به جای خروج از برجام، مذاکره را انتخاب کنند

نامه نیوز در مورد آینده برجام و همکاری های ایران و انگلیس گفت و گویی را با اندرو میچل، نماینده محافظه کار مجلس عوام انگلیس و وزیر پیشین توسعه یبین المللی این کشورانجام داده است؛

اندرو میچل، دراین گفت و گو و در واکنش به تهدید سید عباس عراقچی،معاون وزیر خارجه ایران به احتمال خروج ایران از برجام حتی پیش از خروج آمریکا با تاکید بر لزوم مذاکره میان طرف ها می گوید:«بهتر است هر یک از طرف های توافق هسته ای برای رفع اختلافات با یکدیگر مذاکره کنند و از خروج از برجام اجتناب کنند»

باید گام های جدیدی در روابط ایران و انگلیس برداشته شود

این نماینده پارلمان انگلیس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر اخیرعراقچی به لندن و نیز سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران را می توان نشانه ای از بهبود روابط دو طرف و حمایت انگلیس از برجام دانست، گفت: «من به شدت معتقدم که در مسیر روابط ایران و انگلیس باید گام های جدید برداشته شوند و و روابط میان دو طرف بهبود یابد.»

امیدوارم اطرافیان ترامپ او را برای ماندن در برجام متقاعد کنند

وی در مورد نقش افرادی مثل رکس تیلرسون، وزیر خارجه و ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ در قانع کردن او به ماندن در برجام می گوید: «امیدوارم که این افراد بتوانند ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد کنند.»

میچل همچنین برجام را یکی از دستاورد های مهم دولت اوباما در عرصه سیاست خارجی دانست.

ترامپ به دنبال لغو برجام است

این قانونگذار انگلیسی پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا معتقدید که ترامپ استراتژی معینی را در قبال برجام دنبال می کند را اینگونه مطرح کرد:«معتقدم که دونالد ترامپ به دنبال لغو برجام با ایران است اما اکنون موضع آمریکا نسبت به توافق هسته ای پیچیده شده است چرا که دیدگاه های مختلفی در دولت ترامپ و کنگره وجود دارد که باید آن ها نیز در نظر گرفته شوند.»

اروپا باید در موضوع برجام نقش میانجی را بین ایران و آمریکا بازی کند

وی همچنین در مورد نقش اروپا در حفظ برجام و موضع آینده آن در قبال خواسته های ترامپ گفت: «امیدوارم اروپا بتواند در این مورد این موضوعات نقش میانجی گری کار آمدی را بین آمریکا و ایران بازی کند.»

این نماینده پارلمان انگلیس ابراز امیدواری کرد که نامه اخیر تیلرسون به سه کشور اروپایی عضو برجام نشانه ای از نرم تر شده موضع آمریکا در قبال برجام باشد.

به گزارش نامه نیوز در سند مربوط به وزارت خارجه آمریکا که در 19 فوریه در اختیار رویترز قرار گرفت، طرحی پیش‌بینی شده که سه کشور اروپایی در قبال تلاش برای اصلاح برجام در طی زمان اطمینان یابند که ترامپ در ضرب‌الاجل بعدی در ماه می با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران در برجام بماند.

چند مقام اروپایی و مقام آمریکایی پیشین در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرده‌اند که خواسته‌های مطرح شده در سند وزارت خارجه کمتر از شروط ترامپ برای ماندن در برجام است. بنابراین ممکن است این موضوع باعث تسهیل توافق اروپا و آمریکا در این باره شود.

به گزارش رویترز، بنابر اعلام مقامات آمریکایی پس از جلب اعتماد اروپایی‌ها، فاز دوم برنامه آمریکا همکاری با ایران ، روسیه و چین است تا بتوان به راه‌حلی برای این مشکل دست یافت.به گفته ی این مقامات حتی اگر ایران نیز به ایجاد یک توافق مکمل راضی نشود آمریکا با شرکای اروپایی خود این توافق را اجرایی خواهد کرد کرد.میچل در این بار گفت که امیدوارم هستیم که کار به چنین مرحله ای نرسد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در گزارش اخیر خود که در 22 فوریه منتشر شد بار دیگر بر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته ای تاکیید کرد.اما نکته ی جدید این گزارش اعلام خبر تصمیم ایران برای ساخت پیشرانه ی هسته ای بود.

ساخت پیشران هسته ای توسط ایران قطعا به افزایش تنش ها منجر خواهد شد

اندرو میچل درباره واکنش احتمالی آمریکا و غرب به این تصمیم ایران به نامه نیوز می گوید:«این تصمیم ایران قطعا باعث افزایش تنش ها خواهد شد.»

تاثیر روابط نزدیک عربستان و انگلیس، بر بهبود روابط تهران – لندن

او در پاسخ به این سوال که با توجه به ارتقای روابط ایران و انگلستان در دو سال اخیر آیا فکر می کنید که لندن می تواند همکاری های دوجانبه ای را با ایران در برخی موضوعات متطقه ای ازجمله در یمن داشته باشد اظهار کرد:«روابط نزدیک انگلیس با عربستان،بهبود روابط با ایران را در مورد موضوعاتی همچون یمن پیچیده تر می کند.به عقیده ی من انگلیس باید تلاش بیشتری را برای آغاز مذاکرات بدون پیش شرطی را با همه ی طرف ها در مورد آینده یمن و خشونت های رخ داده در این کشورانجام دهد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید