عقب‌گرد 573 واحدی شاخص کل بورس تهران امروز شنبه

    کد خبر :236185

معامله‌گران بورس تهران امروز همزمان با اقدام آمریکا در تعیین تعرفه 25 درصدی بر واردات آلومینیوم و فولاد از چین، شاهد ریزش قیمت سهام گروه فلزات اساسی، معدنی و پالایشی‌ها بودند و شاخص بورس کل 573 واحد کم شد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز شنبه 12 بهمن ماه 96 با کاهش 573 واحدی روی رقم 97 هزار و 388 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 43 واحدی عدد 17 هزار و 664 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 596 واحدی به رقم 104 هزار و 677 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 503 واحدی به رقم 69 هزار و 68 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 713 واحدی عدد 207 هزار و 965 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 12 واحدی روی رقم یک هزار و 80 واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های فولاد مبارکه با 124 واحد ، پالایش نفت اصفهان با 64 واحد و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 56واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های همراه اول با 21 واحد، پتروشیمی پردیس با 16 واحد و سایپا با 15 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 561 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد و 410 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 75 هزار و 293 نوبت داد و ستد بود.

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران شامل معاملات درون گروهی و کد به کد در نماد مخابرات ایران، فولاد خوزستان،بانک انصار و اوراق مشارکت مشهد بوده است.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر، سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران ایران، حق‌تقدم خرید سهام فیبر ایران، داروسازی سبحان انکولوژی، پالایش نفت لاوان، شیشه قزوین، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، کی‌بی‌سی، نوش مازندران، سیمان خاش از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ ایرانیان، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، کی‌بی‌سی، حق‌تقدم خرید سهام کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، سیمان آرتا اردبیل، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ، حق‌تقدم خرید سهام گروه دارویی البرز بازگشایی شدند.

امروز در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، بیش از یک میلیون سهم مخابرات ایران به ارزش 300 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده مواجه بود.

در بازار معاملات بلوکی اما 17.34 درصد از سهام شرکت بیمه البرز از سوی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از دولت به قیمت هر سهم 1301 ریال عرضه و از سوی یک شرکت حقوقی خریداری شد. 54.5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن نیز به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان کدبه‌کد شد و فولاد خوزستان، اما بیش از 53 میلیون سهم به ارزش کمتر از 26 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده روبرو بود و در پتروشیمی زاگرس 23.5 میلیون سهم به ارزش بیش از 77 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

همچنین کمتر از 18.5 سهم قند ثابت خراسان به ارزش کمتر از 5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی روبرو شد و تراکتورسازی ایران نیز با بیش از 16 میلیون سهم به ارزش کمتر از 4.5 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد.

امروز در صندوق سرمایه‌گذاری سپهر خبرگان نفت بیش از 13.5 میلیون واحد سرمایه‌گذاری به ارزش کمتر از 1.5 میلیارد تومان از سوی مدیر این صندوق کدبه‌کد شد و در نهایت 13 میلیون سهم گروه صنعت کاغذ پارس به ارزش 4.5 میلیارد تومان در حالی میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی مواجه شد که 7 میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

همچنین بیش از 4 میلیون سهم دارویی رازک به ارزش 7 میلیارد تومان و بیش از 3.5 میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش 2 میلیارد تومان از سوی سهامداران این دو سهم کدبه‌کد شد و درنهایت 3 میلیون سهم داده آتیه پرداز به ارزش بیش از 2.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده روبرو شد.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در آستانه موعد تسویه معاملات اعتباری شرکت‌های کارگزاری و انتظار برای افزایش حجم فروش سهام در آخرین روزهای معاملاتی باقیمانده تا پایان سال، شاهد ریزش قیمت سهام درگروه‌های پیشرو به‌ویژه گروه فلزات اساسی و معدنی و البته پالایشی‌ها بود.

دلیل بنیادی غلبه فروشندگان سهام بر خریداران در این گروه‌ها اقدام رئیس‌جمهور آمریکا برای وضع تعرفه 25 درصدی برای واردات آلومینیوم و فولاد از کشور چین عنوان شده است.

بر این اساس ترامپ در روز پنجشنبه هفته‌ای که گذشت با انتقاد از تأثیر تجارت‌های دوجانبه دیگر کشورها با آمریکا عنوان کرده که از هفته جاری برای واردات فولاد تعرفه 25 درصدی و برای واردات آلومینیوم تعرفه 10 درصدی تعیین خواهد کرد.

این اقدام در بازارهای جهانی اگرچه باعث ریزش قیمت‌ها 2.5 دلاری قیمت هر تن آلومینیوم شد، اما چشم‌انداز تقاضا در سال میلادی جاری و از یک سو حجم انبارهای بورس‌های جهانی در کنار تقاضای عمده برای برخی کالایی‌ها ازجمله مس و آلومینیوم در صنایع خودروسازی هیبریدی حاکی از گرایش قیمت‌ها با شیب صعودی است.

در گروه خودرویی‌ها و قطعه‌سازی نیز امروز اقبال برای جمع‌آوری سهام در حالی توأم با شکل‌گیری صف خریدهای ناپایدار در برخی نمادها ادامه یافت که موضوع تجدید ارزیابی‌های دارایی‌های ثابت در کنار نوسازی ناوگان حمل‌ونقلی باعث شده تا عمده تحلیل‌ها بر مبنای این دو عامل در گروه خودرویی‌ها تبیین شود.

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود، طی هفته جاری با پایان دوره تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها همچون سنت همیشگی آخرین روزهای پایانی سال توأم با انباشت تقاضا به‌ویژه در تک‌سهم‌ها و شرکت‌های حاضر در بازار دوم بورس همراه باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید