کشف ۱.۵میلیون پنگوئن آدلی در جزیره‌ای متروک در قطب جنوب

    کد خبر :235791

پنگوئن‌های کوچولوی دم‌دراز را همه می‌شناسند اما مشاهده انبوهی از آنها در جزیره دورافتاده دانگر باعث شگفتی و هیجان کارشناسان شده است.

به گزارش ایسنا، یک تیم کارشناسی به کمک تصاویر ناسا به زیستگاه یک میلیون و ۵۰۰ هزار آدلی پی برد.

کارشناسان علوم توانسته‌اند در شبه‌جزیره دورافتاده دانگر در شرق قطب جنوب، زیستگاه یک و نیم میلیون پنگوئن دم‌دراز (Adelie penguin) را کشف کنند. مجله تخصصی “ساینتیفیک ریپورتز” طی مقاله‌ای، علت جمع شدن این تعداد پنگوئن در ۱۶۰کیلومتری غرب مجمع‌الجزایر قطبی را آب شدن یخ‌ها دانسته‌ است.

دانشمندان از چنین رقمی شگفت‌زده شده‌اند. پنگوئن‌های کوچولو شناخته شده‌ هستند اما کسی نمی‌دانست که گونه آدلی‌ در میان پنگوئن‌سانان این قدر زیاد باشد.

کارشناسانی از آمریکا، فرانسه و انگلیس بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهوارهای ناسا چنین کشفی کرده‌اند.

هیثر لینچ از دانشگاه استونی بروک آمریکا گفته است: ابتدا فکر کردیم اشتباه می‌کنیم اما تصاویر ماهوارهای مختلف نشان دادند که موضوع واقعی است.

مجمع الجزایری که این پنگوئن‌ها در آن ماوا دارند، معمولا به خاطر لایه‌های فشرده یخ قابل ورود برای انسان نیست اما در دسامبر ۲۰۱۵، یک تیم تحقیقی با استفاده از موقعیت نادر شکسته شدن یخ‌ها، توانست به شبه‌جزیره دانگر سفر کند.

این تیم با کمک پهپاد، عکس‌ و شمارش لانه‌ها و تخم‌های پنگوئن‌های آدلی توانست ۷۵۱ هزار و ۵۲۷ جفت پنگوئن تخم‌گذار را رویت و شناسایی کند. مقداری که به مراتب بیشتر از شبه‌جزایر دیگر در بخش شمالی قطب جنوب بود.

تام هارت، از دانشگاه آکسفورد مشاهده و شمارش این همه پنگوئن را تجربه‌ای منحصر به فرد توصیف کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، پنگوئن‌های آدلی (دم دراز) در سطح وسیعی در قطب جنوب پراکنده شده‌اند. نتیجه بررسی‌های قبلی در برخی زیستگاه‌های این پنگوئن‌ها، کاهش تعداد آنها را نشان می‌داد. تام هارت می‌گوید کشف تازه در تضاد با این نتیجه‌گیری‌هاست.

پنگوئن‌ها به راسته گُوِه‌سانان (Sphenisciformes) تعلق دارند و گونه‌های مختلف آنها شامل پنگوئن امپراتور، پنگوئن منقاردار، پنگوئن کاکل‌دار، پنگوئن باله سفید، پنگوئن چشم‌زرد، پنگوئن راست کاکل، پنگوئن سلطنتی، پنگوئن ریش خطی و پنگوئن بدون بال هستند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید