شبکه های اجتماعی به هیجانات آسیب می‌زند/ تأثیر فیس بوک روی مغز

    کد خبر :235769

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی افراد را به انزوا می کشاند، گفت: این افراد از هیجانات انسانی به دور هستند.

دکتر کمال خرازی در اختتامیه هفته آگاهی از مغز که شب گذشته در باغ کتاب تهران برگزار شد، خاطر نشان کرد: یکی از تحولاتی که در سالهای اخیر رخ داده و بر مغز ما تأثیرگذار است، شبکه های اجتماعی هستند.

وی افزود: از زمانی که اینترنت به وجود آمده و بعد از آن موبایل، توسعه پیدا کرده است با شبکه های اجتماعی سر و کار داریم و این موضوع تحول بزرگی بوده است.

خرازی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی یک فناوری است که کاربردهای سودمندی در زمینه علمی دارد، تصریح کرد: آخرین دستاوردهای هر موضوعی را می توان از همین شبکه های اجتماعی پیگیری کرد اما علیرغم این کاربردهای سودمند، آسیب های اجتماعی به مغز ما وارد می کنند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با اشاره به تحقیقات یک استاد دانشگاه UCLA یادآورشد: مغز یک ارگان اجتماعی است که از اجتماع عظیمی از نورون ها تشکیل شده است؛ بیش از ۸۶ بیلیون نورون به هم متصل هستند و هر نورون چند هزار اتصال با نورون های دیگر دارد از این رو یک ارگان اجتماعی محسوب می شود.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شده که انسان ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند زیرا پیوندهای بین مغز بر مغز تأثیر می گذارند. انسان از کلمه انس نشأت می گیرد و نشان می دهد هر فرد استعداد ارتباط با افراد دیگر را دارد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با بیان اینکه هر یادگیری به مغز تأثیر می گذارد و ساختار آن را تغییر می دهد، گفت: این اتفاقات در درون مغز می تواند با نقشه برداری از مغز کاملاً نمایان شود.

به گفته وی به عنوان مثال رانندگانی که آدرس های زیادی را یاد گرفته اند در نقشه برداری از مغزشان نشان می دهد که پیوندهای بیشتری در این ارگان بدن به وجود آمده است.

خرازی با تأکید بر اینکه یادگیری باعث تغییر مغزی می شود، گفت: هرچه بیشتر یاد می گیریم مغز تواناتر و پیچیده تر می شود.

وی با بیان اینکه ما در ارتباطات فرد به فرد سیگنال های زیادی دریافت می کنیم، اظهار داشت: همانطور که دانشمندان توانسته اند با استفاده از مغز خود، شبکه های اجتماعی را اختراع کنند می توان گفت همین شبکه ها می توانند تأثیرات مثبت و منفی را بر مغز مخاطبان بگذارد.

خرازی با بیان اینکه مغز ما از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: نیمکره راست دریافت کننده سیگنال است و ارتباط با ارگان های تحتانی مغز دارد که می توان گفت مرکز احساسات هر فرد در این نیمکره قرار دارد.

وی افزود: در حالی نیمکره چپ اطلاعات در آن ذخیره می شود و پیوند کمتری با مرکز احساسات فرد دارد؛ وقتی که با نیمکره چپ کار می کنیم نسبت به احساسات بیگانه تر هستیم.

خرازی با بیان اینکه زمانی که با شبکه های اجتماعی ارتباط داریم با نیمکره چپ مغز کار می کنیم، گفت: کسانی که زمان بیشتری روی شبکه های اجتماعی صرف می کنند، از ارتباطاتشان با انسانها خود را محروم می کنند؛ زیرا این افراد با استفاده از نیمکره چپ به دور از احساسات و هیجانات انسانی قرار می گیرند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی تصریح کرد: اگر جوانان زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی بگذرانند از هیجانات انسانی به دور هستند از این رو دچار آسیب هایی می شوند؛ در این صورت بر طبق مطالعات اگر استفاده از این شبکه ها زیاد شود، سلامت هیجانی هر فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

خرازی خاطرنشان کرد: جوانان باید مغز خود را با یادگیری تقویت کنند تا هیجاناتشان دچار آسیب نشود.

وی با بیان اینکه اعتیاد زیاد به یک نوع رفتار هر فرد را از جامعه ایزوله می کند، گفت: فیس بوک هم یکی از این شبکه های اجتماعی است که خود صاحبان آن به افراد در برابر خطرات این شبکه های اجتماعی هشدار می دهند.

خرازی ادامه داد: براساس گفته اولین پرزیدنت فیس بوک، این شبکه های اجتماعی از آسیب پذیری روانی انسان سوءاستفاده می کند و فرد دچار اعتیاد می شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی یادآور شد: فرد دیگری از پرزیدنت های فیس بوک در این زمینه معتقد است که این شبکه های اجتماعی تار و پود اجتماعی را از بین می برد. سرمایه گذار فیس بوک می گوید که این شبکه های اجتماعی اعتقادات عمومی را تهدید می کنند.

وی با بیان اینکه اجتماع ما ناشی از اعتقادات انسانی است، گفت: در فضای مجازی ارتباطات و اعتقادات انسانی تحت تأثیر قرار می گیرد.

به گزارش مهر، خرازی افزود: کسانی که بیش از حد از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، از دنیا منزوی می شوند و یک جدایی از دنیای واقعی دارند.

به گفته وی همچنین آثار زیادی از شبکه های اجتماعی همچون عضو گیری های گروه های داعشی، تبلیغات در انتخابات و غیره دیده می شود، تصریح کرد: شبکه های اجتماعی اکنون حساسیت های زیادی به وجود آورده اند زیرا می تواند تأثیر گذار در رفتارهای فردی و اجتماعی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید