منتجب‌نیا: مردم حق اعتراض دارند

    کد خبر :235738

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: اصلاح‌طلب‌ها نیاز به اصلاح دارند؛ چراکه هم جایگاهشان در جامعه پیچیده است و مردم به آن‌ها چشم دوخته‌اند و هم خودشان مدعی اصلاح هستند.

رسول منتجب‌نیا با اشاره به چرایی ناامیدی مردم از عملکرد دولت، اظهار کرد: هر پدیده‌ای به صورت اتفاقی به وجود نمی‌آید و علت و عواملی دارد، امید و ناامیدی هم تصادفی نیست و سلسله عواملی دست‌به‌دست هم داده و در انسان امید یا ناامیدی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی با آن هویتی که داشت و صداقت، پاکی، ایثار، فداکاری، انسانیت و کرامت انسانی در آن تجلی پیدا کرده بود، موجب امید به آینده بود.

منتجب‌نیا با بیان اینکه «یکی از هنرهای امام(ره) ایجاد امید و افزایش خودباوری در مردم بود»، یادآور شد: امام(ره) در سخنرانی‌هایشان بارها می‌گفتند که «ما می‌توانیم» و «ما چنین می‌کنیم». در بهبوهه پیروزی انقلاب، امام به مردم و حتی نیروهای مسلح اعتماد به نفس و امید داد و به آن‌ها می‌گفت که من می‌خواهم شما را آزاد کنم، به شما عزت بدهم و این عزت و کرامت و اعتماد به‌ نفس و خودباوری را به مردم بازگرداند و حس اعتماد به نفسی را در که رژیم ستم‌شاهی در مردم کشته بود را احیا کرد و همین باعث انجام کارهای بزرگی پس از انقلاب شد.

در گفت‌وگو با ایسنا،وی با تأکید بر اینکه «تا زمانی که امید و اعتماد از ناحیه مسئولان به مردم تزریق می‌شد و مردم صداقت و امانت‌داری را در مسئولان مشاهده می‌کردند، امید مردم روزبه‌روز بیش‌تر می‌شد»، تصریح کرد: امام(ره) صادقانه با مردم حرف زد و گفت بریزد در خیابان‌ها و انقلاب کنید، هم‌چنین هنگامی که صدام به کشور حمله کرد، گفت یک دیوانه سنگی پرتاب کرده و به جبهه‌ها بروید. این صداقت امام با مردم است و مردم آن را لمس می‌کردند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی افزود: امام تا یک هفته پیش از اعلام پایان جنگ گفته بود که جنگ باید ادامه داشته باشد و هرگونه تردید در ادامه جنگ مخالفت با رسول‌الله است، اما هنگامی که به این جمع‌بندی رسید که نمی توان جنگ را ادامه داد با صداقت و شهامت حرفش را پس گرفت و گفت جنگ باید متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه «در این شرایط و تا هنگامی که مسئولان اینگونه رفتار می‌کردند، مردم امید و اعتماد داشتند و کشور علی‌رغم همه توطئه‌ها به پیش می‌رفت»، خاطرنشان کرد: متأسفانه رفته‌رفته این صداقت‌ها جای خود را به فریب و دروغ داد، امانت‌داری جای خود را به حیف‌ومیل و زندگی‌های ظاهرانه و انقلابی جای خود را به زندگی اشرافی داد. مشکل این‌جاست که متأسفانه بسیاری از آن‌هایی که مسئولیت را پس از انقلاب بر عهده گرفتند فریب دنیا و زندگی دنیوی را خوردند؛ عده‌ای زندگی اشرافی را برگزیدند و برخی به سراغ حیف‌ومیل و خیانت در امانت و اختلاس رفتند.

منتجب‌نیا با بیان اینکه «بدون تردید کشور نیاز به اصلاح دارد»، عنوان کرد: ما نباید دنبال انقلاب دیگری باشیم؛ انقلاب کارساز نیست. برای حرکت شتابان در آینده ما نیاز به اصلاحات داریم، اما اصلاحات خود یک‌سری مفهوم و یک‌سری مصدایق دارد. اصلاحات این است که افراد ناسالم را برداریم و افراد قوی بگذاریم و جلوی فساد و سوءمدیریت را بگیریم.

وی تأکید کرد: این جریان چیزی نیست که قابل انکار باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر ضرورت اصلاح در جامعه باشد، چراکه اگر در جامعه اصلاح انجام ندهیم یا باید جامعه درجا بزند و توقف کند و ما از شرایطی که وجود دارد راضی باشیم و یا باید سیر قهقهرایی بزنیم و داشته‌های خود را از نیز دست بدهیم.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه «تنها راه، راه اصلاحات است، اما مشکل کار اصلاح‌طلبان هستند»، گفت: مشکل کار مدیریت پس از انقلاب اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هستند. لذا آن‌هایی که مدعی اصلاحات هستند، سزاوارتر هستند که خودشان را اصلاح کنند. من معتقدم اصلاح‌طلب‌ها نیاز به اصلاح دارند، چراکه هم جایگاهشان در جامعه پیچیده است و مردم به آن‌ها چشم دوخته‌اند و هم خودشان مدعی اصلاح هستند.

وی ادامه داد: اصولگراها می‌گویند ما تابع اصولی هستیم و این شرایط را قبول دارم، اما اصلاح‌طلب‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم شرایط را تغییر دهیم. کسی که درونش تحول ایجاد نشده چگونه می‌تواند تحول ایجاد کند. مشکل کار ما این است که متأسفانه در درون اصلاح‌طلب‌ها روحیه اصلاح‌طلبی ضعیف شده است و به عبارتی بسیاری از اصلاح‌طلب‌ها از اصلاحات فاصله گرفتند.

منتجب‌نیا با بیان اینکه «با شعار نمی‌شود اصلاحات انجام داد»، تصریح کرد: ما به یمن انقلاب و به همت ملت یک موقعیتی در جامعه پیدا کردیم، اما نتوانستیم از این موقعیت به نفع انقلاب استفاده کنیم و جریان و خودمان را حفظ کنیم. خیلی‌ها لرزیدیم-هم اصلاح‌طلب‌ها و هم اصولگرایان و هم نیروهای انقلابی- و فجایعی که اتفاق می‌افتد، مانند مسائل اقتصادی، توسط افرادی است که آلوده شدند.

وی خاطرنشان کرد: جریان اصلاحات یک جریان زلال، شفاف، انسانی و الهی است که ریشه در تاریخ انبیاء و عقلانیت دارد. اصلاح‌طلب‌ها تأکید می‌کنند نیاز به اصلاح دارند، اما اصلاحات نیاز به اصلاح ندارد. اصلاح‌طلب‌ها نیاز به اصلاح دارند و باید از خودمان شروع کنیم.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در خصوص تأثیر ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان در وقوع اعتراضات اخیر در کشور با اشاره به اینکه «مردم حق دارند انتقاد و اعتراض کنند»، گفت: این اشکال هم به حاکمیت و اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراها وارد است و تنها راه حل قضیه این است که اصلاح‌طلب‌ها بیایند آسیب‌شناسی واقعی کنند و در مقام اصلاح خودشان برآیند.

وی یادآور شد: مشکل کار ما این است که ما اصلاحات را در مجموعه‌ای خلاصه می‌کنیم و آن مجموعه هم دچار یک‌سری بده‌بستان‌هایی است که از کیسه اصلاحات مصرف می‌شود و مردم اصلاحات را در چهره این افراد می‌بیند و سرنوشت اصلاحات به این افراد می‌افتد، لذا اصلاح‌طلب‌ها در سطوح مختلف باید تجدید نظر کنند و صادقانه بگوید ما اشتباه کردیم. این شهامت باید در اصلاح‌طلب‌ها باشند و اگر این شهامت را نداشته باشند اصلاح‌طلب نیستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید