ماجرای کشف چند صد هزار سند در صندوق‌هایی کاخ گلستان

    کد خبر :23561

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به باز شدن این صندوق‌ها گفت: در آن سال حدود ۸۰ سال از پایان قاجار گذشته بود و در طول این مدت کتابهای بسیاری درباره قاجار بدون اطلاع از این اسناد نوشته شد و به عبارت دیگر تاریخ این دوران بدون اسناد آن نوشته شده بود.

سیدمحمد بهشتی به سال‌های نخست ورودش به سازمان میراث فرهنگی، در دهه 70 و بازدید 5 ساعته زنده یاد دکتر حبیبی – معاون اول وقت رئیس جمهوری از کاخ موزه گلستان و همچنین به کشف چند صد هزار سند در صندوق‌هایی در کاخ گلستان اشاره کرد و اظهار داشت: تا زمانی که بنده سازمان بودم حدود یکصد هزار از این اسناد شناسنامه دار شد.

وی با اشاره به باز شدن این صندوق‌ها در سال 1380 افزود: در آن سال حدود 80 سال از پایان دوره قاجار گذشته بود و در طول این مدت کتاب‌های بسیاری درباره دوران قاجار بدون اطلاع از این اسناد نوشته شد و به عبارت دیگر تاریخ این دوران بدون اسناد آن نوشته شده بود.

وی در ادامه به کشف این اسناد در دیوان خانه حکومت یا مهمترین مرکز اسناد قاجار اشاره کرد و اظهار داشت: محققان اظهار می‌کردند به این اسناد دسترسی نداشتند یا  در برخی موارد احساس بی نیازی به چنین اسنادی می‌کردند.

به گفته بهشتی، کاخ گلستان به مانند یک موزه در 5 ساعت مرحوم دکتر حبیبی را که انسان عالمی بود متقاعد کرد که ذهنیت درستی در مورد دوران قاجار نداشته و بدون هیچ هیاهو و تهدیدی برای او ذهنیت جدیدی ایجاد کرد.

ر ئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: این خاصیت موزه است که هر چیزی را می‌تواند در اندازه‌های واقعی خود به نمایش درآورد به شرط آنکه اجازه دهیم موزه، موزه باشد و از آن برای پیشبرد برخی مقاصد استفاده ابزاری نکنیم.

وی استعداد ذاتی یک موزه را، کمک به حل مناقشات و ایجاد شرایط صلح دانست و گفت: علت انتخاب شعار “موزه‌ها و داستان‌های مناقشه آمیز روایت‌های ناگفتنی در موزه‌ها” توسط ایکوم، این نیست که موزه‌ها کلانتری هستند و مناقشات را باید به موزه‌ها برد بلکه موزه جایی است که در آن صلح اتفاق می‌افتد و تاریکی‌ها از بین می‌برد.

بهشتی با اشاره به این نکته که موزه چراغی را روشن می‌کند و مناقشات را از بین می‌برد، ابراز امیدواری کرد که در جهت شعار ایکوم بتوان این خصوصیت موزه را به ظهور رساند و هر کسی در هر موزه ای بتواند، برخی مناقشات را مرتفع کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید