کاروان سلامت؛ از روسیه تا سرپل ذهاب

    کد خبر :235439

پزشکان داوطلب از استان‌های مختلف کشور در مناطق زلزه زده کرمانشاه در قالب طرح کاروان سلامت حضور پیدا کردند و اولین تیم از استان گلستان به مدت دو روز خدمات رایگان به بیماران مستقر در سر پل ذهاب ارائه داد.

به گزارش ایسنا، از روز گذشته تیمی از استان گلستان در قالب طرح کاروان سلامت به سرپل ذهاب کرمانشاه آمدند و به مدت دو روز بیماران را ویزیت کردند.

فرهاد میقانی، معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان گلستان گفت: این تیم با حضور 12 پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص تشکیل شده و در سوله مدیریت بحران سرپل ذهاب حضور پیدا کردند.

دکتر محسن مفتاح، متخصص چشم پزشکی یکی از اعضای تیم گلستان است که نه از این استان بلکه از روسیه خود را به سرپل ذهاب رسانده است.

مفتاح می‌گوید در تمام عمر در روسیه بوده و حالا برای کمک به بیماران در مناطق زلزله زده با تیم پزشکان گلستان به این منطقه آمده است.

او گفت که در این دو روز نزدیک به 150 بیمار را ویزیت کرده است.

مفتاح درمورد علت حضورش می‌گوید ما بچه‌های ایران هستیم و سنت‌مان در قلب‌مان است. اینجا شاید کمی شرایط سخت باشد اما اینها هم مادر و خواهرهای ما هستند.

او از متخصصان ایرانی خارج از کشور هم دعوت می‌کند که به منطقه بیایند و می‌گوید: این افراد به جز خدا کسی را ندارند و اگر کسی صدای من را می‌شنود خواهش می‌کنم که بیش از این به مردم کمک کنند. ما در استرالیا و آمریکا متخصصان بسیار خوبی داریم که از آنها دعوت می‌کنم تا به اینجا بیایند.

او ادامه می‌دهد: این مردم یک روزی جلوی صدام ایستادند و امروز ما باید پشتشان باشیم.

دکتر صادقعلی تاریکی، روانپزشک عمومی از دیگر اعضای تیم پزشکی گلستان است که درمورد مراجعه کنندگانش می‌گوید: در پی زلزله و اتفاق ناگواری که افتاد استرس بزرگی به مردم وارد شده است و پیش‌بینی می‌شد که این افراد از نظر اعصاب و روان دچار بحران شوند. معمولا در پی چنین حوادثی افراد دچار مشکلاتی مانند بی خوابی و افسردگی می‌شوند و طول می‌کشد تا خودشان را با شرایط جدیدی که به وجود آمده وفق دهند. یکی از بیماری‌های شایع در این شرایط اختلال استرس پس از سانحه است که افراد را دچار مشکلاتی می‌کند و ممکن است درموارد بسیاری، حادثه شب زلزله را در ذهنشان تکرار کند. ما در مدتی که در اینجا هستیم سعی کردیم کمک کوچکی به این عزیزان کنیم تا بتوانند از نظر روحی به شرایط طبیعی بازگردند.

مجتبی دیبایی که به عنوان متخصص اطفال حضور پیدا کرده است بیشترین مریضی‌های شایع در میان مراجعه کنندگانش را سرماخوردگی، اسهال و بیماری‌های گوارشی عنوان می‌کند و می‌گوید: با در نظر داشتن شرایط مناطق زلزله زده باز هم وضعیت از نظر بهداشتی نسبتاً مناسب است و بیماری‌هایی ناشی از این مساله به صورت شایع در میان بیمارانش دیده نمی‌شود.

دکتر آرزو فراهی که به عنوان پزشک عمومی در تیم حاضر است هم ادامه می‌دهد: به دلیل شرایط اسکان بیشتر مراجعه کنندگانش دچار بیماری‌هایی از جمله گلودردهای شدید که حتی در بعضی موارد تبدیل به برونشیت می‌شود هستند و کمردرد و پادرد نیز از بیماری‌های شایع دیگر در میان زلزله زدگان است.

او درمورد شرایط مناطق زلزله زده و تصورش از آن می‌گوید: قبل از اینکه به اینجا بیایم آن چیزی که تصور می‌کردم متفاوت با چیزی بود که این جا دیدم. فکر نمی‌کردم که وضعیت مردم این چنین وخیم باشد. به همین دلیل علاوه بر اینکه در کارم برای بیماران وقت بیشتری می‌گذارم سعی می‌کنم که از نظر احساسی هم به آنها کمک کنم. هرچند من نمی‌توانم آنهایی را که در این شرایط هستند به خوبی درک کنم ولی تا جایی که ممکن است سعی می‌کنم حالشان را خوب کنم.

در میان تیمی که طی این دو روز در سرپل ذهاب مستقر شده است دکتر ژیوا طاهرپور متخصص قلب و عروق پزشکی است که محل خدمتش در کرمانشاه است. او که شرایط مناطق زلزله زده را از روزهای اول تاکنون دیده معتقد است شرایط نسبت به روزهای اول بهتر شده است و در حال حاضر ساماندهی از روزهای اول مناسب تر است.

وی درمورد وضعیت بیمارانش نیز می‌گوید: زلزله باعث شده که اختلالات اضطرابی و روحی میان مردم بیشتر شود و این مساله خود را به صورت تپش قلب و دردهای غیر اختصاصی قلب نشان می‌دهد.

این متخصص قلب و عروق همچنین حضور پزشکان داوطلب در منطقه را کار قابل تحسینی دانست و ابراز امیدواری کرد: امیدوارم حضور این افراد در منطقه مستمر باشد.

طرح کاروان سلامت که از روز پنجشنبه آغاز شده تا پایان خرداد ادامه دارد و به مرور پزشکان داوطلب از استان‌های مختلف برای ویزیت رایگان بیماران در منطقه حاضر می‌شوند و همچنین داروهایی که به بیماران داده می‌شود از سوی هلال احمر به صورت رایگان است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید