فتاح در پیش خطبه نمازجمعه تهران:

زندگی اشرافی برخی از مسئولان نمک بر زخم فقیران می‌پاشد

    کد خبر :235314

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه برخی ایرادات سیستمی نیز به تولید و توسعه فقر کمک می‌کند، گفت: برای مثال گرفتاری در ربا در برخی نظام‌های بانکی گلوگاه فقر به حساب می‌آید. همچنین سبک زندگی دور از الگوی ایرانی – اسلامی از محل‌های تولید فقر است و افزون بر اینها زندگی اشرافی برخی از مسئولان بیش از هر مساله‌ای به فقر دامن می‌زند و نمک بر زخم نیازمندان می‌پاشد.

به گزارش ایسنا، در آستانه سالروز تاسیس کمیته امداد امروز پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی در محل برگزاری نمازجمعه حاضر شد و در پیش خطبه نمازجمعه اظهار کرد: 14 اسفندماه سالروز تاسیس کمیته امداد به عنوان اولین نهاد مقدس در نظام اسلامی است که به فرمان بنیانگذار نظام حضرت امام راحل تشکیل شد و کمیته امداد محصول گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر منظومه فکری امام راحل است.

رئیس کمیته امداد تاکید کرد: صف‌آرایی مستکبران در مقابل مستضعفان، تقابل عدل و ظلم و رویارویی چپاول گران با محرومان همواره در کلام امام موج می‌زد. همچنین در ادبیات ایشان از عبارت مستضعف استفاده می‌شد نه اقشار فرودست. در گفتمان امام راحل محرومان کسانی هستند که حقوقشان پایمال شده و محرومیت محصول ضعف و اشکال در برپایی عدالت است.

فتاح ادامه داد: امام راحل خطاب به اعضای شورای نگهبان فرمودند: “شما بیایید احکام الهی را اجرا کنید و باید قوانینی وضع شود که حقوق محرومین و فقرا به آنها بازگردانده شود و این وظیفه شماست”. در ادبیات امام مستضعفان انسان‌های مستعد و با شرافت هستند که زیاده خواهی و کم توجهی دیگران فقر و محرومیت را به آنها تحمیل کرده است.

وی تاکید کرد: در نگاه امام راحل “پایه‌های انقلاب بر دوش محرومان است و انقلاب از آن پابرهنه‌هاست”. امام عبارت ولی نعمتان برای این قشر را استفاده کرده و فرموده تنها کسانی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را کشیده باشند. فقرا و متدین بی بضاعت، گردانندگان و برپا دارندگان واقعی انقلاب هستند.

رئیس کمیته امداد گفت: سبک زندگی امام سبک زندگی یک پیشوای محرومان بود و امام خود را از این قشر و با این قشر می‌دانست و تا آخرین لحظه با همین سیره زندگی کرد. ایشان همواره کوخ نشینان را به همه کاخ نشینان ترجیح می‌داد و بارها این موضع را اعلام کرد.

فتاح با بیان اینکه فشارها و تحریم‌های ظالمانه، جنگ تحمیلی، تورم و رکود و تصمیمات و سیاست‌های غلط اقتصادی و اجتماعی باعث توسعه فقر در کشور شده است، گفت: البته سوءمدیریت و ناکارآمدی برخی مدیران در طول سالیان باعث افزایش حجم و وسعت فقر شده است. ضمن اینکه معضلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق، زندانی شدن سرپرست خانواده‌ها، حاشیه‌نشینی،‌ مهاجرت‌های بی رویه، ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج، تصادفات جاده‌ای و برخی بلایای طبیعی مثل خشکسالی بر شدت فقر و محرومیت افزوده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه اگر به جای اتکا به توان داخلی نگاهمان به بیرون از مرزها باشد تولید ملی و کارخانه‌جات دچار اشکال شده و همین موضوع باعث تولید فقر در کشور می‌شود، گفت: در کشور ما فقر تولید شده در بخش‌های مختلف به نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد سرازیر می‌شود و تکلیف ما با وجود محدودیت‌های فراوان مداوای پیامدهای فقر به ویژه در خانواده است. کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی محل دائمی و حقوق بگیری نیست بلکه درمانگاه و اورژانس اجتماعی برای توقف و تسکین فقر و توانمندسازی و خروج از فقر است.

فتاح با تاکید بر اینکه کمیته امداد محل حقوق بگیری نیست و درمان اصلی و ریشه‌ای فقر و محرومیت در گروی رشد اقتصادی است، گفت: این امر محقق نخواهد شد مگر با عمل به اقتصاد مقاومتی که سفارش اکید مقام معظم رهبری است.

پنج میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند

وی با بیان اینکه متاسفانه حدود پنج میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش کمیته امداد هستند، اظهار کرد: البته افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و خیریه‌ها جدا از این تعداد است. واضح است که این حجم از افراد تحت پوشش، زیبنده نظام اسلامی نبوده و با تحقق عدل و عدالت که شعار اصلی انقلاب اسلامی است، فاصله دارد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه با توجه به برنامه و سیاست توانمندسازی، تعداد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نسبت به دو سال قبل 200 هزار خانواده کاهش یافته است، گفت: یک میلیون زن سرپرست خانوار، یک میلیون و 400 هزار سالمند، 170 هزار یتیم، 42 هزار بیمار صعب العلاج، 300 هزار دانش آموز، 70 هزار دانشجو و 30 هزار خانواده با سرپرست زندانی، بیشترین افراد تحت پوشش کمیته امداد را تشکیل می‌دهند.

فتاح با تاکید بر اینکه مبارزه با فقر عزم و همتی مشابه دفاع مقدس می‌خواهد گفت: باید فقر را مانند دشمن از آب و خاک بیرون برانیم. وظیفه اصلی ما برداشتن موانع نقش آفرینی مردم در فقرزدایی است. کمیته امداد با نهادهای مردمی و خیریه‌ها به ویژه مساجد و مراکز نیکوکاری و حامیان همکاری نزدیک دارد. واضح است که ماموریت کمیته امداد در کشور وحدت آفرینی است و رنگ، قوم، زبان و سلیقه نمی‌شناسد. بنابراین هرکس که ایران و ایرانی را می‌شناسد امدادگر و یاری رسان کمیته امداد است.

جناح بندی سیاسی خط قرمز کمیته امداد

رئیس کمیته امداد در ادامه با تاکید بر اینکه خط کشی و جناح بندی سیاسی جزو خطوط قرمز کمیته امداد است گفت: کمیته امداد همواره مورد اعتماد مردم بوده و باید با شفاف سازی اقدامات، اطلاع رسانی، پرهیز از حاشیه و ارائه خدمات سریع و بی منت به نیازمندان روز به روز اعتماد مردمی را اضافه کنیم.

فهرست اقدامات کمیته امداد

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی 11 ماه سال 96 نسبت به دوره مشابه در سال 95 در تمام سرفصل‌ها 30 درصد اعتماد و کمک مردم به کمیته امداد بیشتر شده است گفت: با اطمینان می‌گویم که امانات و انفاقات مردم به درستی به اهل آن سپرده می‌شود که کمک به معیشت، درمان، مسکن، جهیزیه و ازدواج، تحصیل دانش آموزان و دانشجویان ، رفع سوءتغذیه کودکان زیر 6 سال، انواع بیمه، حمایت‌های حقوقی و مشاوره‌های خانوادگی، کمک به توسعه و تعمیق فرهنگ دینی و سفرهای زیارتی از اقدامات کمیته امداد است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه طی سال 96، 4300 میلیارد تومان کمک معیشت، 400 میلیارد تومان پرداخت برای درمان و 400 میلیارد تومان پرداخت برای مسکن افراد تحت پوشش انجام شده است گفت: 150 میلیارد تومان برای تهیه جهیزیه، 90 میلیارد دلار برای تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، 80 میلیارد تومان برای تغذیه کودکان و 200 میلیارد تومان نیز برای بیمه اجتماعی پرداخت شده است.

فتاح با بیان اینکه در سال 96 بالغ بر 500 میلیارد تومان در طرح اکرام برای کمک به ایتام و محسنین جمع آوری شد، گفت: 150 هزار سفر زیارتی به مشهد و عتبات، احداث 16 هزار منزل مسکونی، 40 هزار تعمیرات مسکن و 65 هزار جهیزیه انجام شده است. همچنین 600 میلیارد تومان وام ضروری، 400 میلیارد تومان از منابع کمیته امداد برای اشتغال و 1700 میلیارد تومان از منابع بانک‌ها برای وام اشتغال نیازمندان پرداخت شده است.

پیش‌بینی 7000 میلیارد تومان برای رفع فقر مطلق و مستمری مددجویان بهزیستی

وی تاکید کرد: با حمایت مجلس و دولت از ابتدای سال 96 تاکنون مستمری ماهانه مددجویان تحت پوشش بیش از سه برابر شده است. همچنین در تبصره بودجه 97 برای سال آینده، 7000 میلیارد تومان با پیگیری کمیته امداد و کمک دولت و مصوبه مجلس برای رفع فقر مطلق و مستمری مددجویان تحت پوشش برای سازمان بهزیستی پیش بینی شده است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه حاکمیت نگاه شرعی و عمل به آموزه‌ها و احکام الهی در همه امور در کمیته امداد دنبال می‌شود گفت: نهادهای حکومتی و بازرسی از جمله سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و شرکت مفیدراهور بر امور و فعالیت‌های کمیته امداد نظارت و حسابرسی دارد.

فتاح در ادامه با تاکید بر اینکه جامعه تحت پوشش کمیته امداد همواره همگام با نظام اسلامی حرکت کرده است گفت: جامعه تحت پوشش کمیته امداد خاستگاه خیل عظیم شهیدان بوده است و در فتنه دو ماه پیش که در کشور اتفاق افتاد با پیگیری جدی و پرس و جویی که از سازمان‌های اطلاعاتی و ناجا داشتم متوجه شدم که حتی یک نفر هم از افراد تحت پوشش کمیته امداد و فرزندان آنها در این حوادث حضور نداشته است که این لطف خدا و جامعه هدف ما است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به ضرورت نگاه علمی و سیستماتیک در فعالیت‌های کمیته امداد گفت: استفاده از فناوری‌های نوین، صدقه پیامکی، توسعه طرح اکرام و محسنین، تغییر رویه جشن‌ها به ویژه جشن نیکوکاری، پرداخت‌های الکترونیکی، انتقال ساختمان کمیته امداد از سوهانک به آزادی و اصلاح صندوق صدقات از جمله اقدامات کمیته امداد طی سال‌های اخیر بوده است.

فتاح در پایان با اشاره به اینکه جامعه اسلامی با توسعه خیر و احسان ارتقاء و تعالی می‌یابد، افزود: اقتصاد انفاق مثل صدقه و زکات فقر را از بین می‌برد. برای همین تاکید می‌کنیم که زکات، هم ذات و همنشین نماز است و کمک بسیاری به رفع فقر می‌کند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید