ترفند دلالان طلا در آستانه نوروز برای خالی کردن جیب مردم

    کد خبر :235148

با عنایت به غنای سنگ های قیمتی ایران در صورت طراحیِ برنامه ریزی هوشمندانه، قادر خواهیم بود از پتانسیل ارزآوری و اشتغالزایی ویژه جواهرات در راستای شکوفایی اقتصاد کشور استفاده کنیم.
بازار جواهرات از قرن های گذشته یکی از جذاب ترین عرصه های تجاری و اقتصادی به شمار می رفته که همواره از اقبال بخش قابل توجهی از ملل و مردم جهان برخوردار بوده است.

به واقع جامعه هدف بازار جواهرات ، مجموعه و طیفی متنوع و متکثر از طبقات ثروتمند و متوسط جامعه هستند که از مَنظَرِ هنر، زیبایی دوستی و حتی سرمایه گذاری به این بازار می نگرند. کمتر کسی را می توان یافت که با جواهر آلات بیگانه باشد، مگر اینکه توان و بضاعت مالی وی به او اجازه ورود به چنین بازاری را ندهد.

با همه این اوصاف و با وجود غنای معادن سنگ‌های قیمتی ایران به عنوان یکی از مولفه ها و الزامات اساسی و اثرگذار در تولید زیور آلات و جواهر آلات، در طول سال های گذشته آنچنان که انتظار می رود قادر به نقش آفرینی در بازار جذاب و گران قیمت مذبور نبوده ایم.

مهدی خوشدل، یکی از فعالان سابق عرصه تولید جواهر آلات در استان تهران، با اشاره به فرصت های بالقوه متعدد و قابل توجه ایران در عرصه جواهر آلات و سنگ های قیمتی اظهار کرد: باوجود پتانسیل‌های بالقوه این مرز و بوم و برخی دیگر از کشورهای حوزه غرب و جنوب غربی آسیا از حیث معادن سنگیِ گرانقیمت ، نه تنها در تسخیر بازارهای جهانی موفق نبوده ایم، بلکه گاهی در بازارهای داخلی هم زیر سایه سنگین قاچاق قرار می گیریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی افزود: بر اساس برخی گزارش‌های غیر رسمی، مافیای طلا و جواهر، بخش قابل توجهی از سود موجود در این عرصه را به جیب می زند و متاسفانه فعالان حرفه ای و تخصصی این عرصه (در بخش ساخت و تولید جواهر)، در مقایسه با سود حاصله ِحلقه های واسطه و مافیایی، آنچنان که باید منتفع نمی شوند.

خوشدل تصریح کرد: ممکن است تصور عموم مردم این باشد که تمامی فعالان حوزه ساخت و تولید جواهر آلات از حیث توانمندی و سود اقتصادی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند، در صورتیکه عمده منافع این حوزه را به مانند بسیاری دیگر از حوزه ها باندهای مافیایی، دلالی و واسطه ها به جیب می زنند.

این فعال سابق در عرصه تولید زیور آلات و جواهر آلات،گفت: یکی از بخش های جذاب جواهر آلات در جهان به سنگ های قیمتی به کار رفته در آنها معطوف می شود، حوزه ای که خوشبختانه سرزمین ایران در برخی حوزه ها از موهبت و استعداد بسیاری در این خصوص برخوردار است اما برخی نارسایی ها، امکان بهره وری حداکثری از این ظرفیت را سخت و دشوار ساخته است.

خوشدل بیان کرد: برای نمونه محدودیتِ موجود در صادرات سنگ فیروزه از ایران به کشورهای دیگر، بصورت خام ، باعث شده تا نتوانیم از توانمندی های بالقوه خدادادی در این عرصه به نحو شایسته ای بهره‌مند شویم.

وی افزود: ممکن است برخی گمان کنند این سیاست صحیح و اصولی است و نباید چنین محصولات گران‌قیمتی را به سادگی و بصورت خام به خارج از کشور صادر کنیم، زیرا این رویکرد، بُعدِ دیگری از رویه غلط خام فروشی است.

این فعال سابق در عرصه ساخت و تولید جواهر آلات ادامه داد: اگرچه ابتدا به ساکن این سیاست سازنده به نظر می رسد اما زمانی می توان به منطق چنین رویه و سیاست گذاری هایی افتخار کرد که قادر باشیم از سنگ فیروزه موجود و برخی دیگر از سنگ های گرانقیمت در معادن این مرز و بوم به نحو شایسته ای استفاده کرده و با طراحی اصولی و حرفه ای، ارزش افزوده آن را به چندین برابر ارتقاء و سپس آن را روانه بازارهای بین المللی کنیم.

خوشدل گفت: اما در مقام عمل حصول این امر به سادگی مُیَسَر نمی شود، زیرا طرح و نقش جواهر آلات ساخته شده توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی مورد اقبال بازارهای کشورهای دیگر نیست و جز در مواردی معدود، عمده مشتریان جواهر آلات و سنگ‌های قیمتی رغبت و علاقه چندانی به محصولات ایرانی نشان نمی دهند و در چنین شرایطی باید اذعان کرد؛ تاکنون نتوانسته ایم از این فرصت و ثروت به نحو شایسته ای در دو عرصه خام و ساخته شده بهره ببریم.

ترفند دلالان طلا برای خالی کردن جیب مردم
نبود سیاست گذاری صحیح در حوزه طلا و جواهرات باعث شده تا بازار دلالان در روزهای منتهی به نوروز 97 با توجه به استقبال مردم داغ تر شود.

دلالان این روزها با قاچاق طلا از کشور حاشیه های خلیج فارس و ترکیه به کشور، بخشی زیادی از بازار طلا کشور را تسخیر کرده اند. پورسانت این افراد را مردم عادی (مشتریان طلا) در اجرت ساخت آن می‌پردازند به همین علت همیشه خریداران در مغازه های مختلف با اجرت متفاوت و غیرمنطقی از 40 هزار تا 100 هزار تومان، مواجه می شوند.

این درحالی است که اگر ساخت طلا در ایران انجام شود و تولید ملی در اختیار مشتریان طلا قرار بگیرد، اجرت ساخت طلا بسیار به رقم پایین تری می رسد.

لزوم توسعه و ارتقای آموزش ها برای فراگیری الگوهای غربی ضروری است
محمد حسین امینی راد یکی از فعالان بازار طلا و جواهر در تشریح راهکارهای موثر برای برون رفت از ضریب نفوذ ایران در تسخیر بازارهای جهانی طلا و جواهر اظهار کرد: اکنون کشور تایلند به یکی از کانون‌ها و قطب های تولید طلا و جواهر و زیور آلات تبدیل شده و جالب اینجاست که این کشور از حیث معادن سنگ هایِ گرانقیمت ، غنی نیست اما با برنامه ریزی اصولی و هدفمند، سنگ ها و جواهرات گران قیمت را از آفریقا، افغانستان و…خریداری و وارد می‌کند و سپس با طراحی و تراش های ظریف و حرفه‌ای مطابق با ذائقه و سلیقه ملل غرب، آن را با سود مطلوب به بازارهای جهانی صادر می‌کند.

وی افزود: بسیاری از فعالان جواهرسازی تایلند با آموزش های حرفه ای به پیاده سازی طرح های سوئیسی و… اقدام می‌کنند و به طور قطع در صورت پیرویِ ما از این الگو و تجربه که حصول آن با آموزش صحیح مُیَسَر می شود، قادر خواهیم بود به توفیقات برجسته ای در این خصوص نائل شویم.

امینی راد بیان کرد: فراگیری وآموزش صحیح متخصصان ایرانی که مستعد و توانمند نیز هستند به معنای وارد کردن فرهنگ غربی به ایران نیست، بلکه هدف از این اقدام تسخیر بازارهای جهانی است، اقدامی که در صورت تحقق، انقلابی عظیم در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

این فعال بازار طلا و جواهر گفت: ترکیه نیز در طول سالیان گذشته با برنامه ریزی دقیق موفق به کسب موفقیت های بسیاری شده است و به طور قطع در صورت اتخاذ تدابیر هوشمندانه، فعالان این عرصه در ایران سود آوری بسیاری را برای اقتصاد کشور به ارمغان می آورند.

وی در خاتمه یاد آور شد: تنها در حوزه ای همچون سنگ فیروزه که مرغوب ترین آن در معادن فیروزه نیشابور نهفته است، با برنامه ریزی اصولی و تبلیغات صحیح و بازاریابی اصولی قادر خواهیم بود ارز آوری فزآینده ای را برای کشور کسب کنیم، که قطعا تحقق این امر بدون حمایت، پشتیبانی و رفع برخی محدودیت ها،مُیَسَر نخواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید