کلاهبرداری از سالخوردگان مقابل دستگاه عابربانک

  • حوادث
  • جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۱۰
    کد خبر :235117

فردی که به بهانه کمک کردن به افراد سالخورده جهت انجام عملیات بانکی، آن ها را فریب داده و پس از سرقت کارت عابربانک اقدام به خالی کردن حساب بانکی آن ها می کرد دستگیر شد.

به گزارش مهر:در مورخه ۲۷/۰۹/۱۳۹۶ با مراجعه پیرمردی بازنشسته به کلانتری ۱۱۱ هفت چنار و طرح شکایتی با موضوع کلاهبرداری ، پرونده ای مقدماتی در این خصوص تشکیل و جهت رسیدگی به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد .

مالباخته در اظهارات اولیه به مأمورین اعلام نمود که فردی به بهانه کمک کردن به وی جهت انجام عملیات بانکی ، او را فریب داده و در ادامه پس از سرقت کارت عابربانک اقدام به خالی کردن حساب بانکی او نموده است .

سرهنگ حمدالله علیزاده ، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، با اشاره به شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگان ، در خصوص شیوه و شگرد مورد استفاده جهت کلاهبرداری عنوان داشت : با آغاز رسیدگی به پرونده و طرح شکایت های مشابه ، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که فردی حدودا ۴۰ ساله به شیوه ای مشابه اقدام به شناسایی افراد سالخورده و بازنشسته در مقابل دستگاه های عابر بانک کرده ؛ در ادامه ، به بهانه ی کمک کردن به این افراد جهت انجام عملیات بانکی ابتدا اعتماد آنها را جلب و نهایتا در زمان تحویل کارت به صاحبانشان ، کارت های عابربانک این افراد را با کارت های متعلق به سایر شکات و مالباختگانی که قبلا پول حساب های بانکی شان را برداشت کرده ، جابجا و با اطلاع از رمز عابربانک که توسط خود مالباختگان در اختیار این شخص قرار گرفته بود ! با مراجعه به طلافروشی ها و صرافی ها اقدام به خرید طلاجات ، سکه و دلار و ارزهای خارجی کرده است .

سرهنگ حمدالله علیزاده : همکاری خوبی میان پلیس و بانک های مختلف وجود دارد

با توجه به شیوه و شگرد متهم در مراجعه به پای دستگاه های عابربانک مناطق مرکزی شهر تهران ، ابتدا تصاویر این شخص از طریق دوربین های مداربسته ی بانکی شناسایی شد و کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که تمامی سرقت ها توسط یک نفر انجام شده است ؛ لذا تصاویر این شخص در اختیار بانک های مناطق مرکزی شهر تهران بویژه در محدوده میدان انقلاب و خیابان جمهوری و ولیعصر قرار گرفت تا در صورت شناسایی ، بلافاصله موضوع از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ به پلیس اطلاع داده شود .

ساعت ۱۲:۳۰ مورخه ۲۵/۱۱/۱۳۹۶ ، مدیر بانک شعبه کمیل به حضور فردی حدودا ۴۰ ساله در نزدیکی دستگاه عابربانک مشکوک شده ، این شخص را تحت نظر قرار داده و پس از شناسایی این شخص از طریق تصاویری که پلیس در اختیار وی قرار داده بود بلافاصله موضوع را از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ به پلیس اطلاع داده و پس از دقایقی ، مأمورین با حضور در محل اقدام به دستگیری متهم نموده و در همان بازرسی اولیه تعدادی از کارت های عابربانک متعلق به سایر افراد نیز از وی کشف شد .

متهم : طعمه های خود را از افراد سالخورده و پیر انتخاب می کردم .

با دستگیری متهم “حیدر . م” ( ۴۰ ساله ) و بررسی سوابق وی مشخص شد که او پیش از این در سال ۱۳۷۹ و ۱۳۹۴ به اتهام سرقت و کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده و آخرین بار با تأمین قرار قانونی از زندان آزاد شده است .

متهم در همان تحقیقات اولیه به دهها فقره کلاهبرداری به شیوه و شگرد فوق اعتراف کرد و صراحتا عنوان داشت که تمامی طعمه های خود را از افراد سالخورده و پیر انتخاب کرده است که در ادامه ، تعدادی از شکات با مراجعه به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، صراحتا اقدام به شناسایی متهم کردند .

از جمله ی شکات ، خانمی که – متهم پول حساب وی را جهت خرید یک دستگاه دوچرخه خرج کرده بود – پس از شناسایی متهم عنوان داشت که دارای فرزندی با محدودیت حرکتی است و قصد داشته تا با پول داخل حسابش نسبت به تهیه داروهای مورد نیاز دوره ی درمانی فرزندش اقدام کند که متهم عابربانک وی را سرقت کرده است .

رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ با درخواست از شهروندان جهت جدی گرفتن هشدارهای پلیسی ، با اعلام هشدارهای پلیسی ذیل تأکید نمود : از کلیه شهروندان محترم درخواست می شود که در زمان مراجعه به دستگاه های عابربانک جهت انجام عملیات بانکی موارد ذیل را جدا مد نظر خود قرار دهند :

اولا : در زمان مراجعه به دستگاه خودپرداز ، مراقبت اطراف خود باشید تا افراد غریبه امکان دسترسی به رمز ورود به حساب بانکی شما را نداشته باشند .

ثانیا : اعتماد بی مورد به افراد غریبه بویژه جهت انجام عملیات های بانکی و مالی ، زمینه اصلی وقوع بسیاری از جرایم مرتبط با سرقت و کلاهبرداری از سوی افراد فرصت طلب را ایجاد می کند.

سرهنگ کارآگاه حمدالله علیزاده، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اعتراف صریح متهم به دهها فقره کلاهبرداری و سرقت ، شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگان و به منظور شناسایی دیگر شکات احتمالی ، هماهنگی لازم با بازپرس محترم شعبه چهارم دادسرای ناحیه ۱۰ تهران جهت انتشار بدون پوشش تصویر متهم انجام شده است ؛ لذا از کلیه مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند دعوت می شود جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ در میدان حـر – خیابان ۱۲ فروردین مراجعه نمایند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید