کیوریتوری فراتر از برگزاری نمایشگاه

    کد خبر :23508

سومین نشست همایش بین الملی هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با عنوان “سکنا گرفتن در وضعیت امور” عصر جمعه پنجم خرداد ماه در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

 دبیر همایش هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران در این نشست گفت: این نشست به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه امر کیوریتوریال به تولید و تغییر وضعیت‌ها منجر می‌شود. هنر معاصر روز به روز به سمت تجاری شدن پیش می‌رود و در این شرایط اهمیت دارد که مس ایل از زاویه دیگری نیز طرح شود.

فرشته موسوی؛ مدیر هنری و کیوریتور مستقل ام-ا-پی لندن در این نشست گفت: ایده سکنا گرفتن در فضا از ملزومات فعالیت کیوریتوریال است و ضرورت دارد به این نکات توجه شود که چگونه سکنا گرفتن در وضعیت امور ما را از گرفتار شدن در پیچیدگی‌های آن نجات می‌دهد و مقاومت در برابر چارچوب‌های موجود را چگونه می‌توان به عنوان حرکتی خلاقانه استفاده کرد.

موسوی ادامه داد: در این مبحث سه پیش فرض به تعلیق درآوردن، سکنا گرفتن در وضعیت امور و مقاومت مطرح می‌شود. در به تعلیق درآوردن، تمایز کیوریتور محدود به برگزاری نمایشگاه و کیوریتوریال پرسشگر و منتقد مطرح است. در مورد سکنا گرفتن در وضعیت امور ترکیبی از فضاهای موسسه‌ای یا خودجوش  و ترکیب فضا زمانی امکاناتی را برای رویارویی افراد، مفاهیم و دانش‌ها فراهم می‌کند. برخورد مقاومتی نیز از سویی گذشته‌های تهدید شده را بررسی می‌کند و همچنین مقاومت در برابر آنچه را در حال وجود دارد، طرح می‌کند. کنش سکنا گرفتن با رفتار مقاومتی به تولید دانش کمک می‌کند و فعالیت کیوریتوریال با آرشیو و منابع گذشته، پدیدار کردن چیزی است که از چشم تاریخ پنهان مانده است و فرمی از تاریخ را دارد.

ویویانا چچیا؛ کیوریتور بخش عمومی مرکز هنر معاصر گلاسکو در این نشست با بیان تجربه کیوریتوری در مرکز هنر معاصر گلاسکو گفت: کیوریتوری به شکل معاصر و روش‌های آموزش آن فراتر از ساختار موجود و برگزاری نمایشگاه قرار می‌گیرد.

ویویانا چچیا در ادامه گفت: در این مرکز مس ایل اجتماعی و زیست محیطی که می‌توانست جذاب باشد بررسی شد و بررسی بلندمدت این مفاهیم مورد نظر بود.

کرولینا ری تو؛ سرپرست برنامه‌های عمومی و پژوهشی ناتینگهام معاصر در ادامه نشست گفت: ناتینگهام معاصر یک مرکز بین‌المللی است که فعالیت محلی نیز دارد و انجام تحقیقات مهم‌ترین بخش فعالیت مرکز است. کیوریتور فراتر از برگزاری نمایشگاه می‌تواند فعالیت‌هایی مانند نشر، تمرکز بر پروسه و فرایند به جای نتیجه انجام دهد و امر کیوریتوری فضای فعالیت عملیاتی و تحقیقاتی را کنار هم فراهم می‌کند و فعالیت ناتینگهام معاصر تحقیقات عمل‌گرایانه است.

میکا سو لا؛ کیوریتور و مدیر سلیم هلسینکی نیز با بیان تجربه‌های خود در کیوریتوری گفت: ما در پروژه‌های خود به برگزاری نمایشگاه، چاپ و نشر، نشر آنلاین، معماری و طراحی شهری می‌پردازیم و به شکل عملی تحقیق و پرسش می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید