مشکل “چنارهای ولیعصر” سرطان نیست، سوءمدیریت است

    کد خبر :234928

یک متخصص فضای سبز شهری گفت: مشکل درختان چنار خیابان ولیعصر سرطان رنگی نیست بلکه سوء مدیریت مسئولان شهری در حفظ و نگهداری از آن‌ها است.

دکتر امید نوری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مشکل درختان خیابان ولیعصر و سایر نقاط تهران ۹۹ درصد بیماری نیست، اظهار کرد: مشکل درختان شهر نبود مدیریت صحیح برای نگهداری از آن‌ها است.

وی ادامه داد: درختان در شهر تهران با شرایطی مواجه هستند که آسفالت و بتن برای بن درخت محدودیت ایجاد کرده است همچنین درخت چنار تا یک زمان مشخصی نیاز به آبیاری دارد و پس از آن آب مورد نیاز خود را از اعماق زمین و سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌کند. از آنجایی که متاسفانه ما با برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی آن‌ها را تخلیه کرده‌ایم، درختی مثل چنارنمی‌تواند نیاز آبی خود را برطرف کند.

این متخصص فضای سبز شهری با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم که درخت چنار به شرایط فعلی شهر تهران پاسخ مثبت نشان و به حیات خود ادامه دهد، تصریح کرد: شرایط امروزه گیاهان در پایتخت به مشابه شرایط انسانی است که راه نفسش را ببندی و در عین حال انتظار داشته باشی که نفس بکشد و فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه من تاکنون در منابع مختلف بیماری با اسم سرطان رنگی برای گیاهان نشنیده‌ام، گفت: بیان لفظ بیماری برای چنارهای تهران پاک کردن صورت مسئله است. بیماری یک عامل ثانویه است و اگر یک گیاه نتواند نیازهای حیاتی خود اعم از آب شرب، نور و تغذیه مناسب را دریافت کند به‌طور قطع ضعیف و بیمار می‌شود.

نوری با تاکید بر اینکه ریشه بیماری درختان شهر را باید پیدا کنیم، تصریح کرد: مسئولان شهری به جای آنکه با قارچ درختان مبارزه کنند باید به دنبال حل ریشه‌ای این موضوع باشند. اگر مشکل اصلی از بین رفتن درختان شهری حل شود فرع آن که بیماری است نیزخود به خود حل می‌شود.

این متخصص فضای سبز شهری ادامه داد: در سطح شهر آنقدر بلند مرتبه‌سازی و ساخت و ساز شده که گیاهان دیگر نمی‌توانند حداقل نیاز نوری خود برای فتوسنتز را دریافت کنند. بن درخت با سنگ فرش و بتن محدود شده و حتی گیاه دیگر قادر نیست که آب مورد نیاز خود را تامین کند. به‌طور قطع هر موجود زنده‌ دیگری هم که در این شرایط باشد ضعیف و به تبع آن دچار بیماری می‌شود و از بین می‌رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم با قارچ درختان مبارزه کنیم عجیب است، تصریح کرد: ممکن است این بیماری کوتاه مدت از بین برود ولی چون مشکل به صورت عمقی حل نشده است قطعا دوباره دامن گیاهان جدید را می‌گیرد.

وی در پایان گفت: در شهر تهران باید شرایطی برای گیاه فراهم شود که بتواند نیازهای اولیه خود – که جذب آب و نور کافی است – را تامین کند. در غیر این صورت مبارزه با بیماری که گفته می‌شود چنارهای ولیعصر را مبتلا کرده ،کارساز نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، طی هفته گذشته علی‌ محمد مختاری – مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران – گفته بود که تعدادی از درختان چنار خیابان ولیعصر به سرطان رنگی مبتلا شده‌اند و باید این درختان را جایگزین درختان سالم کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید