روایت هاشمی از خطبه آیت‌الله/ برج میلاد برای تهران کارایی ندارد ‌

    کد خبر :234818

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برج میلاد هیچ کارایی برای تهران ندارد چراکه تهران کوه ۳۰۰۰ متری دارد و احتیاج به برج هم مخابراتی نداشته است.

به گزارش ایسنا محسن هاشمی رفسنجانی در افتتاحیه نشست هیأت رئیسه شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور که صبح امروز در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا در گذشته یکی اصول معطل‌مانده محسن هاشمیقانون اساسی بود که با پیگیری‌های دولت سازندگی به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قانون آن تصویب شد و این قانون از ابتدای دولت اصلاحات از سوی رییس دولت و با حمایت‌های مقام معظم رهبری اجرایی شد.

وی ادامه داد: این مجموعه بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد کشور است و بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این مجموعه فعال هستند و ۷۰ درصد جمعیت کشور را مدیریت و نمایندگی می‌کنند و باید بیش‌تر از وضعیت موجود تأثیرگذاری داشته باشند.

هاشمی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که این اجلاس می‌تواند به آن بپردازد این است که چرا ما نتوانسته‌ایم در حدود ۲۰ سالی که از آغاز شوراها می‌گذرد هنوز آن تأثیرگذاری که باید در مدیریت شهرها داشته باشیم را به دست نیاورده‌ایم و باید به این سمت برویم که جایگاه واقعی شوراها را تعیین کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چهار عامل مهم موثر در تثبیت جایگاه حقیقی شوراهای کشوراظهارکرد: اولین موضوع مسئله فرآیند جزیره‌ای بودن تصمیم‌گیری‌ها در همه شهرها است. به دلایل مختلف قوانین شوراها به صورت کامل اجرا نشده است. این قوانین باید اجرا شود و مسائل مهمی که اصولا باید اختیاراتش به شوراها واگذار می‌شده و تا به حال نشده در هر دوره مسکوت گذاشته شده و خجالتی همیشه بین شوراها و دولت بوده و هست. این موضوع باید از خجالت در بیاد و ما باید یک روزی سنگ‌های خود را وابکنیم و معلوم شود که چه عاملی باعث می‌شود قدرت مدیریت شهری بالا نرود.

وی افزود: برای نمونه تاکنون در شهر تهران باید برای حوادث غیر مترقبه ۳۷۵ مخرن ۱۰۰ مترمکعبی احداث شده باشد اما پس از ۱۶ سال که این تصمیم گرفته شده تنها ۲ مخزن به هزینه ۶۰۰ میلیارد تومان ساخته شده است و این روندی بوده که ما باید در شهر برای مقابله زلزله عمل می‌کردیم و انتظاراتی که از ما وجود دارد در اختیار بیش از ۲۰ ارگان گذاشته شده که هماهنگی با این ارگان‌ها آن‌قدر سخت است اکثر این کارها پیش نرفته است. این موضوع برای موضوعات دیگری هم‌چون مخازن سوخت نیز وجود دارد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه «موضوع مهم دیگر الگوی مشترک بین شهرهاست» اظهارکرد: با وجود اشتراک مسائل و مشکلات شهرها، متاسفانه در شوراها به یک الگوی مشترک نرسیده‌ایم و از یک ایده با هم دفاع نمی‌کنیم و این وضعیت باعث ایجاد ناهماهنگی در شورای شهرها و شورای عالی استان‌ها شده و در مجلس هم نتوانیم از موقعیت شهرها دفاع کنیم. بیش از ۵۰ درصد نمایندگان مجلس، نمایندگان کلان‌شهرها هستند و می‌توان با استفاده از ظرفیت نمایندگان این مسائل را تبدیل به قانون کرد و این الگوهای مشترک را هم در شهرها با هزینه‌های کمی ایجاد کنیم و هم به سمتی برویم که این موارد را قانون‌مدار کنیم تا کسی نتواند از آن‌ها عدول کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران عامل دیگر تثبیت جایگاه حقیقی شوراها که مغفول مانده را تقویت تعامل مدیریت شهری با سایر مراکز قدرت در کشور برشمرد و تصریح کرد: گهگاه می‌بینیم برای انجام یک کار کوچک به دلیل اینکه باید هماهنگی با بسیاری از ارگان‌ها شکل بگیرد به مشکل می‌خوریم. برای نمونه درست یا غلط مدیریت شهری در تهران تصمیم گرفته بود که الگوی طرح ترافیک تهران را عوض و از روش‌های جدیدی استفاده کند اما به‌قدری با مشکل مواجه شد با شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور، پلیس، راهنمایی‌ورانندگی، حتی با فرمانداری و هیأت تطبیق و نقش‌های سیاسی برای اینکه این طرح موفق نشود به وضوح دیده شد. حتی صداوسیما همکاری مناسبی نمی‌کرد تا در صدد حل مشکلات طرح بر بیاید و بیش‌تردر جهت تضعیف طرح پیش رفت.

شوراها باعث تضعیف نظام نمی‌شوند

وی ادامه داد: ما باید به هم کمک و به گونه‌ای عمل کنیم تا هم شوراها از سیاسی بودن در بیایند و به مسائل مردم بپردازند و همه ارگان‌های کشور هماهنگ شود تا وقتی مشکلی در شهر ایجاد می‌شود، مردم این مشکل را مشکل نظام فرض نکند. اساساً شوراهایی ایجاد شدند که موضوع دولت از موضوع سرویس‌دهی و خدمات‌دهی در شهرها جدا شود و اگر مشکلی در شهر است مردم آن از دید منتخبان خود و مسئولان مورد انتخاب نمایندگان خود ببینند و آن را به نظام نسبت ندهند.

هاشمی افزود: متأسفانه امروز هر مشکلی که در شهرها ایجاد می‌شود مردم نگاه حاکمیتی به آن می‌کنند و می‌گویند حاکمیت کارآمد نیست در صورتی که باید این را فرض کنند که اگر کارآمدی در شهری وجود ندارد، علت این است که آن‌ها نمایندگانی را انتخاب کردند که آنها مدیرانی را برگزیده‌اند که کارآمد نیستند و این ربطی به نظام ندارد و این باعث تقویت نظام می‌شود. در صورتی که گاهی احساس می‌شود شوراهای شهر باعث تضعیف نظام می‌شوند و به این دلیل شوراهای شهر را تقویت نمی‌کنند.

وی با اشاره به شکل‌گیری کمیسیون شوراها در دولت اظهار کرد: این کمیسیون می‌تواند کمیسیون پرقدرتی شود، اما تاکنون دیده نشده که ما طرحی را به این کمیسیون ببریم و از کمیسیون مصوبه‌ای برسیم و مصوبه دولت کنیم یا به سمتی برویم که این را لایحه کنیم و به مجلس ببریم. شورای عالی استان‌ها هم با وجود این که این قدرت را دارد که لایحه به مجلس ببرد عملاً این کار را نکرده است و ما کلان‌شهرها و شهرهای کوچک‌تر نتوانسته‌ایم کاری کنیم تا موارد مهمی مانند شکاف بین هزینه و درآمدهایمان را حل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور گفت: چند وقتی است یک کلیپی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پخش می‌شود که در سال ۶۳ در تهران خطبه مترو را خواندند و ایشان این نکته را می‌گویند که گفته می‌شود تهران حمل‌ونقل ریلی نمی‌خواهد و من این را می‌گویم که نه‌نتها تهران بلکه کلان‌شهرها همه این را می‌خواهند. الان حدود ۳۰ سال از آن زمان می‌گذرد و متأسفانه در این مدت نه‌تنها تهران کاری را که باید انجام می‌داده نکرده است، بلکه شما می‌بینید در تهران اولویت برج میلاد از اولویت مترو همیشه بالاتر بوده است.

برج میلاد هووی مترو بود

وی تصریح کرد: زمانی که من مدیرعامل مترو بودم همیشه برج میلاد را هووی مترو می‌دیدم و ناراحت می‌شدم چراکه هر شهرداری که می‌آمد به برج میلاد بیش‌تر از مترو بودجه اختصاص می‌داد. در صورتی که برج میلاد هیچ کارایی برای تهران ندارد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به پل صدر گفت: در دوره گذشته ساخت پل صدر که یک حرکت کاملا خودرو محور و اولویتش نسبت به ساخت مترو بیش‌تر بوده است.

وی افزود: ما باید در شهرهایمان حمل‌ونقل عمومی و مخصوصا حمل‌ و نقل ریلی انبوه‌بر را از روش‌های مختلف چه مترو سنگین و چه متروی سبک و روش‌های دیگر را که مکمل اتوبوس‌رانی است، جدی بگیریم و اگر این کار را بکنیم می‌توانیم مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کنیم همانگونه که کشورهای بزرگ دنیا این کار را کرده‌اند. در تهران اگر طرح مترو را به صورت کامل کار کنیم می‌توانیم ۱۰ میلیون نفر را جابه‌جا کنیم و اگر اتوبوس‌رانی را هم به آن اضافه کنیم روی هم رفته ۱۵ میلیون از ۱۸ میلیون سفر تهران را می‌توانیم توسط حمل‌ونقل عمومی کارا، غیر آلاینده، امن و سریع و عدالت‌محور انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی تهران افزود: این مورد می‌تواند کارآمدی نظام را به شدت بالا ببرد اما متأسفانه در دولت مظلوم واقع می‌شود و لازم است در این مورد ما فعالیت‌های جدی را آغاز کنیم.

وی در پایان گفت: هوشمندسازی نیز می‌تواند در شفافیت کار و از بین بردن نارضایتی‌ها موثر باشد و یکی از راهکارهای شفافیت و مقابله با فساد هوشمندسازی است که می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید